شماره ۵۴۶ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲ ارديبهشت
صفحه را ببند
اخبار‌ جهان

افزایش 30 برابری مرگ مهاجران در مدیترانه در سال 2015
سازمان بین‌المللی مهاجرت از افزایش 30برابری موارد مرگ مهاجران در دریای مدیترانه در‌ سال 2015 میلادی خبر داد. به گزارش خبرگزاری فرانسه از ژنو، این سازمان اعلام کرد: از ابتدای ‌سال 2015 میلادی تاکنون، یک‌هزار و 750 مهاجر در آب‌های مدیترانه جان باخته‌اند و این آمار افزایش 30 برابری تلفات را نسبت به زمان مشابه در‌ سال 2014 میلادی نشان می‌دهد.
«ژوئل میلمن»، سخنگوی سازمان بین‌المللی مهاجرت در نشست خبری به رسانه‌ها گفت: تعداد مهاجران قربانی در دریای مدیترانه از ابتدای‌ سال‌جاری میلادی تاکنون به یک‌هزار و 750 نفر رسیده و این درحالی است که این رقم در مدت مشابه‌ سال گذشته، 56 نفر بود. وی با بیان این‌که در ‌سال 2014 میلادی سه‌هزار و 279 مهاجر جان باختند، افزود: بیم آن می‌رود با ادامه روند کنونی، آمار قربانیان تا پایان‌ سال 2015 میلادی به 30‌هزار نفر برسد. «آدریان ادواردز» سخنگوی کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهجویان، با تأیید مرگ 800 نفر در حادثه اخیر واژگون شدن قایقی در آب‌های مدیترانه، اعلام کرد: تنها در ماه آوریل 2015 (فروردین/ اردیبهشت) یک‌هزار و 300 مهاجر جان خود را از دست داده‌اند. روز یکشنبه (30 فروردین) یک قایق حامل پناهجویان در کانال سیسیل در آب‌های جنوب ایتالیا و 60 مایلی شمال لیبی غرق شد. درحالی‌که آمار اولیه از کشته شدن 700 نفر خبر می‌داد آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد ديروز کشته شدن دست‌کم 800 نفر را در این حادثه تأیید کرد.

اخبار تایید نشده از حضور ابوبکر البغدادی در اوکراین
برخی منابع خبری ظاهرا به نقل از وزارت کشور اوکراین مدعی شدند که ابوبکر البغدادی در داخل این کشور است و عملیات برای جست‌وجوی وی آغاز شده است.به گزارش ایسنا، این منابع مدعی شدند که ابوبکر البغدادی، رهبر گروه تروریستی داعش در حال حاضر در اوکراین است. همچنین یک روزنامه اوکراینی با اعلام این خبر که درست بودن آن هنوز تأیید نشده و مشخص نیست که آیا این شخص همان ابوبکر بغدادی یا یک تروریست دیگر است، نوشت:  وزارت کشور اوکراین در جست‌وجوی یک شهروند عراقی با نام «ابراهیم عواد ابراهیم علی البدری السامرایی» ملقب به ابوبکر البغدادی در داخل این کشور است.این روزنامه در ادامه نوشت:  وزارت کشور اوکراین تأکید کرده مردی 45 ساله که یکی از رهبران گروه تروریستی داعش است، در این کشور حضور دارد و وزارت کشور در جست‌وجوی وی است چرا که نامش در فهرست افراد تحت تعقیب اینترپل قرار دارد.

طرح ۱۰ ماده‌ای اتحادیه اروپا برای مقابله با قاچاق انسان
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که در نشست روز گذشته طرحی ۱۰ ماده‌ای برای مقابله با قاچاق انسان مورد رایزنی قرار گرفته است.به گزارش فارس، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست‌ خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که کشورهای عضو این اتحادیه هیچ عذری برای کوتاهی کردن درباره حوادث در دریای مدیترانه ندارند.در این راستا اتحادیه اروپا روز گذشته طرحی را اعلام کرد که به وسیله آن با روند رو به رشد بحران مهاجران غیرقانونی مقابله شود.یک روز پس از این‌که قایقی از مسیر لیبی به ایتالیا غرق شد، مقامات اروپایی در نشستی در لوکزامبورگ درباره پناهجویانی که به مقصد اروپا حرکت می‌کنند رایزنی کردند. گفته می‌شود که سرنشینان این قایق حدود هزارنفر بوده‌اند و بیش از 700 نفر از آنها غرق شده‌اند.با این حال سازمان ملل مرگ 800نفر را تأیید کرده است.در این طرح 10 ماده‌ای موگرینی اعلام کرد 28 کشور عضو اتحادیه اروپا باید نشان‌ دهند که به صورت متحد در اقدام در این مورد حساسیت دارند؛ حساسیتی که در زمان بحران در اروپا وجود دارد.موگرینی در این مورد گفت:  «اتحادیه اروپا باید نشان دهد که براساس ارزش‌های انسانی و توجه به مهاجران زنده است و بازگرداندن آنها (به کشورهایشان)‌ راه دیگری برای کشتن آنهاست.

افزایش حمایت آمریکایی‌ها از اوباما
نتیجه آخرین نظرسنجی در آمریکا نشان می‌دهد که اوباما در نظرسنجی‌ها توانسته قدری حمایت بیشتری بدست آورد.در گزارش سی‌ان‌ان آمده است:  «در حالی که حمایت مردم از وضع اقتصادی به یک رکورد جدید در دوره اوباما رسیده، محبوبیت رئیس‌جمهوری باراک اوباما درحال تغییر به سمت مثبت است».در این گزارش درباره نظرسنجی مشترک سی‌ان‌ان و موسسه او.آر‌.سی آمده است:  «برای اولین بار از می‌2013، تعداد بیشتری از آمریکاییهای شرکت‌کننده در نظرسنجی گفتند که آنها حس مثبتی درباره نحوه ریاست‌جمهوری دارند.اکنون 48‌درصد نظر مثبت و 47‌درصد نظر منفی دارند» و ۵‌درصد نیز دراین‌باره اظهار بی‌اطلاعی کردند.در بخش دیگری از این نظرسنجی که به صورت تلفنی و از 16 تا 19 آوریل گرفته شده، مشخص شده که 52‌درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، وضع اقتصادی آمریکا را «خیلی یا تا حدی خوب» توصیف کردند درحالی‌که 48‌درصد معتقدند وضع اقتصادی را «خیلی یا تا حدی بد» دانستند.


تعداد بازدید :  226