شماره ۵۴۶ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲ ارديبهشت
صفحه را ببند
روی خط خبر

موافقت نمایندگان با تغییر دستور بررسی اولویت‌دار طرح استانی شدن انتخابات مجلس
نمایندگان در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی، با تغییر دستور طرح استانی شدن حوزه‌های انتخابیه با 142 رأی موافق، 68 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 237 نماینده حاضر در مجلس موافقت کردند. پیش از این یک فوریت این طرح در مجلس تصویب شده بود و کمیسیون‌ شوراها و سیاست داخلی درحال بررسی آن بود. به گزارش مهر، در ماده 1 این طرح آمده است: در انتخابات مجلس، محدوده جغرافیایی هر استان به‌عنوان حوزه استانی انتخابات محسوب می‌گردد. و در تبصره 1 این ماده نیز قید شده است تعداد نمایندگان هر حوزه استانی معادل تعداد نمایندگان حوزه‌های انتخابیه موجود در استان است که مستند به قانون تعیین محدوده حوزه‌های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی مصوب  30/1/1366 و اصلاحیه‌های بعدی آن تعیین شده است. در این طرح همچنین آمده است: رأی‌دهندگان در هر حوزه انتخابیه می‌توانند به تعداد نمایندگان لازم برای استان از بین نامزدهای انتخاباتی استان، نمایندگان موردنظر خود را انتخاب کنند. حوزه‌های انتخابیه اقلیت‌های دینی از شمول این قانون مستثنی هستند. در ماده 4 این طرح نیز تصریح شده است: از هر حوزه انتخابیه موجود در حوزه استانی نامزد یا نامزدهایی که حداقل ۱۵‌درصد آرای صحیح مأخوذه حوزه انتخابیه موضوع تبصره یک ماده یک این قانون را کسب کنند و بالاترین رأی را در کل استان بدست آوردند، نماینده یا نمایندگان استان از آن حوزه انتخابیه محسوب می‌شوند. این طرح همچنین با مخالفت شدید شماری از نمایندگان نیز مواجه شده است ازجمله قاسم جعفری نماینده بجنورد که در این‌باره گفته است: در شرایطی که کشور احزابی با پایه و خاستگاه مدنی که از دل مردم سرچشمه گرفته باشد را ندارد قرار است چطور افراد از استان رأی لازم را کسب کنند. بسیاری از احزاب، حزب‌هایی بودند که با آمدن دولت‌ها و خاستگاه دولتی شکل گرفتند و با افول دولت‌ها آنها نیز از صحنه خارج شدند.

انتقاد یک نماینده از قوه قضائیه
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با انتقاد برخی رویه‌های قضایی در کشور در نطق میان‌دستور خود خطاب به ریاست این قوه گفت: شما شخصیت شجاع، عادل و فرهیخته‌ای هستید و اقدامات خوب و موثری انجام داده‌اید. اما بعضاً تناقضاتی وجود دارد. 5 تن از اطرافیان آقای احمدی‌نژاد علیه آقای توکلی نماینده تهران به ناحق طرح شکایت کرده‌اند؛ آقایان رحیمی، مشایی، جوانفکر، بقایی و مرتضوی که سوابق و عملکردشان روشن است. دستگاه قضا نیز هر روز این نماینده خدوم را که در راستای انجام وظایف نمایندگی و مطابق قانون اساسی عمل کرده به دادگاه فرا می‌خواند. به گزارش ایسنا، غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی در ادامه افزود: گرچه هر آدم مسأله‌داری حق طرح شکایت دارد. ولی معاون رئیس‌جمهوری دولت سابق در رسانه ملی با ذکر نام به بنده 19 اتهام وارد کرد و من یک‌سال و نیم است که به دستگاه قضا رفت‌و‌آمد می‌کنم اما نتیجه‌ای حاصل نشده است. شما برای این تناقض در عمل چه پاسخی دارید؟

«پورعلی مطلق» دبیر ستاد انتخابات کشور شد
طی حکمی از سوی وزیر کشور علی پورعلی مطلق به‌عنوان عضو و دبیر ستاد انتخابات کشور منصوب شد.  به گزارش تسنیم، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور در قسمتی از حکم پورعلی مطلق عضو و دبیر ستاد انتخابات کشور، آورده است: ضمن برگزاری جلسات مستمر با کلیه دست‌اندرکاران امر انتخابات و پیگیری موضوعات و مصوبات، همچنین بکارگیری نیروهای متعهد و متخصص جهت برگزاری انتخابات شکوهمند در شأن ملت بزرگ ایران که در آن حقوق انتخاب‌کنندگان و انتخاب‌شوندگان به‌عنوان حق‌الناس برابر مرّ قانون و در فضایی توأم با نشاط و آرامش باشد اهتمام نموده و با استفاده از کلیه امکانات و ظرفیت‌ها، ضمن هماهنگی و نظارت رئیس ستاد انتخابات کشور در انجام وظایف محوله موفق باشید.

پرونده خبرنگار صهیونیستی در ایران روی میز  کمیسیون امنیت ملی
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از بررسی حضور خبرنگار صهیونیستی که در پوشش گردشگر به ایران آمده بود، در کمیسیون متبوع خود خبر داد. به گزارش تسنیم، محمدصالح جوکار دراین‌باره گفته است: هفته قبل نیز در رابطه با این موضوع صحبت کردیم و قرار شد از دستگاه‌های مربوطه هم سوال کنیم.

تکذیب گروگانگیری 18 پاسدار ایرانی توسط گروهک جیش‌العدل
نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند گروگان گرفته‌شدن 18 نفر از نیرو‌های سپاهی در استان زاهدان توسط جیش‌العدل را تکذیب کرد. به گزارش خانه ملت، سیدباقر حسینی در این‌باره گفته است:  دو شب گذشته، جیش‌العدل گروهک تروریستی کشور پاکستان در بیانیه‌ای ادعا کرد عده‌ای از نیروهای سپاهی ایران را دستگیر کرده است. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد:  این گروه تروریستی ادعا کرده بود که طی درگیری با نیروهای قدس سپاه، 18 نفر پاسدار ایرانی را به گروگان گرفته است که با پیگیری از مسئولان استانی مشخص شد این گروگانگیری ادعایی بیش نیست.

 


تعداد بازدید :  213