شماره ۵۴۶ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲ ارديبهشت
صفحه را ببند
سقوط اتوبوس در جاده سواد کوه 12 کشته برجا گذاشت

شهروند| واژگونی اتوبوس اسکانیا در جاده سوادکوه استان مازندران 12 کشته و 18 مصدوم بر جای گذاشت.  وقتی پرواز 30 زائر مشهد در فرودگاه ساری به زمین ننشست هیچ‌کس تصور نمی‌کرد آنها برای رسیدن به مقصد، راهی سفری مرگبار شوند.  هواپیما تغییر مسیر داد و مسافرانش را به فرودگاه مهرآباد تهران منتقل کرد، جمعی از مسافران با 2 اتوبوس اسکانیا عازم ساری شدند؛ سفری که به‌دلیل واژگونی یکی از اتوبوس‌ها منجر به کشته و مصدوم شدن 30 مسافر شد.
صبحگاه تلخ در جاده سوادکوه
صبح اول اردیبهشت‌ماه وقتی مسافران شرکت اتوبوسرانی «آسیا‌ سفر» از پایانه شهید کلانتری عازم ساری شدند، سرنوشت تلخی درکمین‌شان بود. زن و مرد و کودک در صف مسافران اتوبوس درحال سوار شدن بودند. چند دقیقه بعد اتوبوس مسافربری در پیچ ‌وخم جاده‌ سوادکوه به راه افتاد.  تا این‌که در یک چشم
بر هم زدن آرامش صبحگاهی جاده، بر هم خورد. مسافران درحالی‌که با تکان‌های شدید اتوبوس وحشت به جانشان افتاده بود، فریاد می‌زدند.  اتوبوس با سرعتی زیاد کوه‌های اطراف جاده را پشت‌سر می‌گذاشت و ناگهان صدای برخورد مهیبی در جاده پیچید و اتوبوس اسکانیا با 30 سرنشین با کوه برخورد کرد و واژگون شد. صداي ناله‌هاي زنان و مردان حتي كودكان از لابه‌لا‌ی آهن‌پاره‌های اتوبوس شنيده مي‌شد. خودروهای عبوری با وحشت به صحنه‌اي باورنكردني چشم دوخته بودند.
با اعلام این تصادف هولناک به پایگاه‌های هلال‌احمر بلافاصله تیم‌های عملیاتی راهی محل حادثه شدند. محمد ایلانی رئیس اداره عملیات امداد و نجات هلال‌احمر استان مازندران که خودش از همان دقایق اولیه در صحنه تصادف حاضر شده بود به «شهروند» گفت: « ساعت 30: 8 دقیقه صبح روز سه‌شنبه حادثه تصادف مرگباری در جاده اورین شهرستان سوادکوه به هلال‌احمر گزارش شد. با مخابره این خبر بلافاصله 50 امدادگر در قالب 19 تیم عملیاتی به  تنگه ابوالقیسی اعزام شدند. حادثه هولناکی پیش ‌روی امدادگران قرار داشت، اتوبوس مسافربری پس از برخورد با کوه واژگون شده بود.  بررسی‌های اولیه نشان می‌داد تعدادی از سرنشینان اتوبوس که در قسمت جلو نشسته بودند بر اثر شدت برخورد با کوه در همان دقایق اولیه به کام مرگ فرو رفته و بعضی از مسافران از اتوبوس به بیرون پرتاب شده بودند. عملیات نفسگیر امدادگران آغاز شد، چند زن و مرد مسافر در میان آهن‌پاره‌های اتوبوس واژگون شده، حبس شده بودند. امدادگران با استفاده از دستگاه‌های برش و تجهیزات کافی اقدام به خارج کردن مصدومان کردند. مصدومان به بیمارستان «شهدای زیرآب» منتقل شدند؛ 4 مصدوم که وضع آنها وخیم بود، با کمک بالگرد اورژانس 115 به بیمارستان امام خمینی(ره) ساری منتقل شدند. اجساد به پزشکی قانونی تحویل داده شد.»
علت حادثه
تحقیقات پلیس راهور نشان می‌داد علت واژگونی اتوبوس نقص فنی ترمز خودرو بوده که راننده به طول ۶ تا 7 کیلومتر توانایی اداره کردن اتوبوس را نداشته و با برخورد به گاردریل وسط جاده به کوه برخورد می‌کند و واژگون می‌شود.  اظهارات راننده و کمک‌راننده اتوبوس که از این تصادف هولناک جان سالم به در برده بودند، نشان می‌دهد که چراغ ترمز اتوبوس روشن شده، بوق می‌زند اما راننده اقدام به متوقف کردن خودرو نمی‌کند. سردار  «مسعود جعفری‌نسب» فرمانده انتظامی استان مازندران در رابطه با علت این حادثه مرگبار گفت: «صبح روز سه‌شنبه یک اتوبوس مسافربری اسکانیا متعلق به شرکت اتوبوسرانی «آسیا سفر کرج» از تهران به سمت ساری در حرکت بود تا این‌که در سراشیبی منطقه ورسک، راننده اتوبوس کنترل خودرو را از دست داده و پس از انحراف با پل حاشیه جاده در تنگه ابوالقیسی  برخورد کرده و واژگون شد. علت این واژگونی ‌عدم توانایی راننده در کنترل وسیله نقلیه ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه بود.»
پیشینه سفر مرگبار مسافران اتوبوس
مسافران این اتوبوس قرار بود ساعت 11 و 30 دقیقه شامگاه دوشنبه 31 فروردین‌ماه از فرودگاه مشهد عازم ساری شوند اما هواپیمای ماهان که این مسافران را به سمت ساری منتقل می‌کرد، به‌ دلیل بدی آب و هوا نتوانست در فرودگاه ساری فرود بیاید و به ناچار پرواز آنها در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست.  پس از آن، شرکت هواپیمایی ماهان برای مسافران این پرواز 2 دستگاه اسکانیا در نظر گرفت تا مسافران را به مقصد ساری برساند تا این‌که با واژگونی اتوبوس در میانه راه، حادثه‌ای مرگبار رقم خورد.
آیا شرکت هواپیمایی ماهان مقصر است؟
رضا احمدی مسئول روابط عمومی و امور بین‌الملل فرودگاه ساری دراین‌باره گفت: «مسافران این اتوبوس، درواقع مسافران یکی از پروازهای متعلق به شرکت هواپیمایی ماهان هستند که شامگاه دوشنبه از مشهد مقدس عازم ساری بود و طبق برنامه‌ریزی می‌بایست ساعت یک بامداد روز سه‌شنبه در فرودگاه ساری به زمین می‌نشست اما به دلیل شرایط نامناسب جوی و بدی آب‌و‌هوا، خلبان نتوانست در فرودگاه ساری به زمین بنشیند و حتی دو بار در آسمان دور زد اما موفق به فرود نشد و سپس ساری را به مقصد فرودگاه مهرآباد تهران به ‌عنوان فرودگاه ثانویه ترک کرد. مسافران این هواپیما در فرودگاه مهرآباد تهران صحیح و سالم پیاده شدند.»
مدیر روابط عمومی اداره‎ کل فرودگاه‌های مازندران گفت:  «مسافران حادثه‌دیده محور سوادکوه مسافران پرواز مشهد به ساری بودند که هواپیما به‎ دلیل بدی آب‌و‌هوا نتوانست در ساری توقف کند و با تشخیص خلبان در فرودگاه ثانویه که فرودگاه مهرآباد بود، نشست و مسافران به سلامت پیاده شدند. این به معنای این است که مسافران پرواز سالم بودند و با توجه به این‌که سلامت مسافران پس از پیاده‌شدن بر عهده شرکت هواپیمایی است، مابقی مسئولیت نیز بر عهده شرکت هواپیمایی ماهان بوده است؛ ظاهراً شرکت هواپیمایی، اتوبوسی برای این گروه مسافران تهیه و آنها را راهی استان مازندران می‌‌کند که از تعداد مسافران پرواز اطلاع دقیقی در دست نیست.»  دکتر مهاجری بازپرس سابق دادسرای فرودگاه مهرآباد در رابطه با مقصر اصلی این حادثه به «شهروند» گفت: «در موضوع تصادف اثر و رابطه مستقیم را مسبب و مقصر حادثه اعلام می‌کنند در این حادثه هم شرکت هواپیمایی ماهان تنها یک عامل برای وقوع این حادثه محسوب می‌شود اما هرگز مرگ مسافران را نمی‌توان به این شرکت هواپیمایی نسبت داد. در حوادث مشابه کارشناسان پلیس و دادگستری همه زوایای حادثه را بررسی کرده و سپس میزان قصور مقصران حادثه را اعلام می‌کنند. وقتی علت اصلی و مستقیم این حادثه بی‌احتیاطی راننده بوده است نمی‌توان شرکت هواپیمایی را مقصر دانست. به ‌عنوان مثال اگر یک مسافر در جریان تأخیر یک پرواز قرارداد میلیاردی خود را از دست بدهد شرکت هواپیمایی هیچ‌گونه تقصیری در این ماجرا ندارد و تنها می‌تواند به‌ عنوان یک عامل تاثیری غیرمستقیم گذاشته باشد.»
اسامی مصدومان واژگونی اتوبوس
در این حادثه 7زن، 3 مرد و یک دختربچه به کام مرگ فرو رفتند که 5 نفر شناسایی و بقیه کشته‌شدگان در پزشکی قانونی در حال شناسایی هستند؛ این در حالی است که یک نفر در بیمارستان جان باخت بنا به اخبار رسیده، حال برخی از مصدومان در بیمارستان وخیم است. در حالی که تحقیقات نشان می‌دهد بیشتر سرنشینان این اتوبوس از اهالی شهرستان‌های مازندران بوده‌اند، اسامی مصدومان واژگونی اتوبوس اسکانیا در جاده سوادکوه اعلام شد:
1- وحید شیبانی2-  غلام‌رضا ولی‌پور3-  فاطمه ذاکریان4-  اسماعیل امینی5-محسن زرندی6-  سیده زهرا حمد‌پور 7- طاهره مهدیان8- افشین پور‌آقاجان 9- سیدمحمد سبحان سلیمانی10- سیدمحمدصدرا سلیمانی11-‌ هادی نظری12-  محمد بابایی13-  راضیه اکبرزاد نجار14-  ناصر یوسفی15-  حسین شهرکی16-  بی‌بی کوچکی17-  سید قاسم سلیمانی18-  عباس‌علی نوذری 


تعداد بازدید :  461