شماره ۵۴۶ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲ ارديبهشت
صفحه را ببند
واکنش وزیر بهداشت به بازار خرید و فروش کلیه:
در برابر افزایش 15‌میلیون تومانی قیمت کلیه مجبوریم سکوت کنیم
شاخص‌های اجتماعی موثر در سلامت وضع خوبی ندارند نظارت بر حوزه«غذا» مناسب نیست

شهروند| وزیر بهداشت به افزایش قیمت کلیه به 15‌میلیون تومان واکنش نشان داد و گفت که در برابر خرید و فروش کلیه ناچار به سکوت هستیم. «ما اکنون برسر دو راهی قرار داریم، این‌که مانع خرید و فروش کلیه شویم که در این میان عده‌ای از بین می‌روند و از طرف دیگر اهدای عضو را ترویج کنیم.»
اشاره حسن‌ هاشمی به 25‌هزار بیماری است که در انتظار پیوند کلیه هستند. بیمارانی که خیلی از آنها نوبتشان نشده، جانشان را از دست می‌دهند. گزارش‌ها حکایت از افزوده شدن سالانه 10 تا 12‌درصد بر تعداد بیماران دیالیزی دارد، این درحالی است که هر روز 7 تا 10 بیمار دیالیزی نیازمند کلیه جانش را از دست می‌دهد. همین دیروز بود که مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی، تعرفه جدید اهدای کلیه را 15‌میلیون تومان اعلام کرد، یعنی هر کسی که کلیه‌اش را اهدا می‌کند، 15‌میلیون تومان می‌گیرد.‌ هاشم قاسمی، این تعرفه را نتیجه تصمیم کارشناسی انجمن بیماران کلیوی اعلام کرد. افزایش قیمت کلیه، اما موضوعی شد تا وزیر بهداشت، روز گذشته در حاشیه اجلاس مشورتی بین‌المللی بررسی مولفه‌های اجتماعی موثر در سلامت، توضیحاتی بدهد. وزیر بهداشت ادامه داد: « با توجه به تعداد 25‌هزار نفری که در لیست پیوند کلیه هستند، آیا می‌توان افرادی را که حاضرند هزینه کنند و جان خودشان را نجات دهند، محروم کرد؟ به نظر می‌رسد در این زمینه همچنان مجبوریم سکوت کنیم، چراکه در غیراین‌صورت برخی از هموطنان از بین می‌روند. از طرف دیگر از رسانه‌ها تقاضا داریم که در جهت ترویج فرهنگ اهدای عضو تلاش کنند.» به گفته ‌هاشمی، متاسفانه هستند افرادی که برای گذران زندگی حاضر به فروش برخی از اعضایشان می‌شوند و به همین دلیل است که پدیده خرید و فروش کلیه را شاهد هستیم. این درحالی است که در صورت ترویج فرهنگ اهدای عضو، امکانات لازم برای پیوند سریع بیماران وجود دارد.
او تاکید کرد: «این موضوع ناپسند است که خانواده‌ای بیماری داشته باشد، اما هیچ‌کدام حاضر نشوند یکی از کلیه‌هایشان را به او اهدا کنند. در صورت ترویج فرهنگ اهدای عضو از مرگ مغزی و همچنین کمک سایر اعضای خانواده، می‌توان بساط خرید و فروش کلیه را جمع کرد. چراکه بحث پیوند کلیه با سایر پیوندها نظیر پیوند قلب و ریه متفاوت است. هرچندگاه و بیگاه این خبرها را می‌شنویم، اما متاسفانه کمتر شاهد فرهنگسازی برای ترویج اهدای عضو از سوی رسانه‌ها هستیم.»
 شاخص‌های اجتماعی موثر در سلامت وضع خوبی ندارند
هاشمی در ادامه صحبت‌هایش به نشست مشورتی بررسی مولفه‌های اجتماعی موثر در سلامت هم اشاره کرد.« شاخص‌های اجتماعی موثر در سلامت در کشور از وضع خوبی برخوردار نیست. دلیل این موضوع نیز آن است که همکاری‌های بین بخشی طی سال‌های گذشته خوب نبوده و نظارت بر قوانین نیز مطلوب نبوده   و در برخی موارد هم اصلا قانونی وجود نداشته است.»
او افزود: « متاسفانه مشاهده می‌کنیم برخی از دستگاه‌ها که خود نیز متولی امر سلامت هستند و از بیماران حمایت مالی می‌کنند، در جهت ایجاد بیماری حرکت می‌کنند، به‌طوری که برای مثال کارخانه دخانیات و فولاد دارند. علاوه بر این مسأله غذا و سلامت روان نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. ایمنی جاده‌ها نیز موضوع مهمی است. بی‌توجهی به چنین مسائلی از یکسو به دلیل آن است که چندان کار تیمی را یاد نگرفته‌ایم و به آن اهمیت نمی‌دهیم و از طرف دیگر سلامت در همه سیاست‌ها لحاظ نمی‌شود.»
نظارت بر «غذا» درست نیست
هاشمی از وضع نظارت بر حوزه غذا گلایه کرد و گفت: «در موضوع غذا شرایط به گونه‌ای است که هرازگاهی شایعه یا واقعیت می‌تواند باعث آزار مردم شود. البته دستگاه نظارتی مناسبی در حوزه غذا نداریم و عملکرد مناسبی را در بخش نظارت شاهد نیستیم.»
او با تأکید بر این‌که جرایم متخلفین باید سنگین‌تر شود و در مجلس قوانین محکم‌تری گذارده شود، ادامه داد: «این درحالی است که در برخی موارد جرایم حدود 5000 تومان است که بیشتر به شوخی شبیه است تا اعمال مجازات. برهمین اساس به نظر می‌رسد شورایعالی امنیت ملی باید قوانینی وضع کند که هرکسی یا هر مجموعه‌ای مجاز به اظهارنظر در این زمینه نباشد. برای مثال یک شایعه در حوزه آب می‌تواند یک شهر را بر هم ریزد. برهمین اساس لازم است دولت، مجلس و همچنین دستگاه قضا و دیگر سیاست‌گذاران در این زمینه حمایت کنند تا قوانین بازدارنده‌تری وضع شود و در این صورت است که وزارت بهداشت، سازمان استاندارد و وزارت جهاد کشاورزی می‌توانند موضوع غذا را سامان دهند.»
او ادامه داد: «در حوزه مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت کمیته‌ای را مامور کردیم که در این حوزه تحقیق کند، این در حالیست که مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت بیشتر به سایر دستگاه‌ها مربوط می‌شود و به همین دلیل ما اطلاعات کافی در مورد آن نداریم. اما مسلم آن است که اگر بخواهیم عدالت در سلامت اتفاق افتد، باید به این مولفه‌ها توجه کنیم. مهم‌ترین مولفه اجتماعی موثر بر سلامت مولفه «فقر» است. برهمین اساس باید زندگی مردم سامان بهتری یابد، اقتصاد کشور رونق یافته و تورم همچنان که مهار شده، کاهش یابد. اینچنین اقداماتی باید توسط دولت، مجلس و سایر سیاست‌گذاران حمایت شود.»
وزیر بهداشت با تأکید بر لزوم سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت گفت: « نقش وزیر مالی در امور سلامت مهم‌تر از وزیر بهداشت است. سلامت امری هزینه‌بر است که البته نباید با دیده هزینه‌بری به آن نگریسته شود. در صورتی می‌توانیم موفق شویم که همگان این هزینه را بپذیرند. به جای فرافکنی باید برای سلامت مردم هزینه کرد. نباید آدرس غلط داد. سلامت مردم در کنار امنیت مهم‌ترین موضوعی است که باید برای آن فکر شود. برهمین اساس لازم است در جهت جبران عقب‌ماندگی‌ها تلاش شود.»
هاشمی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره واردات گوشت بوفالو و ارایه مجوز آن از سوی سازمان دامپزشکی گفت:  «در این زمینه سازمان دامپزشکی باید اظهارنظر کند، چراکه موضوع گوشت مربوط به این سازمان است.»

 


تعداد بازدید :  218