شماره ۵۴۶ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲ ارديبهشت
صفحه را ببند
وزیر نفت در مراسم گرامیداشت روز زمین:
خشک کردن هورالعظیم را خیانت به آیندگان می‌دانم
معصومه ابتکار: برنامه اقدام ملی مدیریت پسماند کشور در جلسه هیأت دولت به مناسبت روز زمین پاک تصویب می‌شود

شهروند| بستر خشکش در سال‌های اخیر، یکی از کانون‌های گرد و غبار در خوزستان نام گرفته. روزها و هفته‌های متوالی در سال‌هایی که گذشته، گرد وغبارش را بر سر خوزستانی‌ها ریخته و آسمانشان را تیره و تار کرده. این بار سهم خشکسالی کمتر بود و سود بیشتر و کار آسان‌تر، جریان زندگی را برای هورالعظیم به پایان رساند. می‌گویند تالاب را خشک کردند تا نفت استخراج کنند. حیات تالاب هورالعظیم و سلامتی خوزستانی‌ها فدای استخراج نفت شد.
حالا ورق برگشته و شانس بار دیگر به تالاب و مردم خوزستان رو کرده. در ماه‌های اخیر، به‌خصوص از زمستان ‌سال گذشته که غلظت ذرات معلق در آسمان خوزستان به 66 برابر حد مجاز رسید و گفته می‌شد منشا این گرد و غبار داخلی است، مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست به همراه سایر دولتی‌ها به مخالفت با خشک بودن بستر هورالعظیم بلند شدند. اواخر بهمن ماه‌سال گذشته بود که معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط‌زیست دراین‌باره گفت:  «برای کاهش اثرات زیست محیطی در تالاب هورالعظیم پیگیری‌هایی انجام شده و از ۲ ماه پیش تاکنون رهاسازی آب در هورالعظیم انجام می‌شود.»  حالا وزیر نفت، که بسیاری شرکت زیرمجموعه وزارتخانه‌اش را مسئول خشک کردن هورالعظیم و مشکلات زیست‌محیطی آن می‌دانند، در کنار مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست ایستاده و مخالفت خود را با خشک بودن هورالعظیم اعلام می‌کند.  مخالفتی که در مراسم گرامیداشت روز زمین اعلام شد. بیژن نامدارزنگنه در مراسم روز زمین و معرفی واحدهای صنعتی و خدماتی سبز، با اشاره به این‌که وزارت نفت خود را متعهد به حفظ محیط‌زیست می‌داند، گفت:  «اقدامات ما نه‌تنها نباید موجب آلوده کردن محیط‌زیست شود بلکه باید در راستای بهبود محیط‌زیست قدم برداریم.» او با تأکید بر این‌که پروژه‌ای در مورد میدان‌های نفتی کارون به وزارت نفت ارسال شد که اجرای آن منجر به خشک شدن تالاب هورالعظیم می‌شد، یادآور شد که «با این موضوع مخالفت کردم چون اجرای آن را خیانت به آیندگان می‌دانم. با حفاری حدود 100 متر در دریا موفق به استخراج نفت می‌شویم بنابراین می‌توانیم همین کار را برای استخراج نفت در تالاب هورالعظیم که درنهایت دارای دو متر عمق است انجام دهیم.»  زنگنه با تأکید بر این‌که به اعتقاد من اگر قرار است فعالیتی در هورالعظیم انجام شود نباید موجب خشک شدن و یا وارد کردن کمترین آسیب به محیط‌زیست منطقه شود، ادامه داد: «وزارت نفت خود را متعهد به حفظ محیط‌زیست می‌داند و اقدامات ما نه‌تنها نباید موجب آلودگی کردن محیط‌زیست شود بلکه باید در راستای بهبود محیط‌زیست قدم برداریم.» او در ادامه با بیان این‌که تولید بنزین یورو 4 در کشور و توزیع آن در کلانشهرهایی مانند تهران، اراک، کرج، تبریز و اصفهان موجب کاهش آلودگی هوا تا حد زیادی شده است، گفت:  اکنون گازوییل با گوگرد زیر 10ppm تولید می‌شود و در برخی کلانشهرها مانند شیراز توزیع می‌شود.
پیگیر هزینه خسارت‌های زیست محیطی
 در حساب‌های ملی هستیم
«رشد بخش کشاورزی و صنعت به قیمت تخریب و آلودگی کشور اتفاق افتاده و بهره‌کشی از طبیعت نتیجه‌ای جز تخریب محیط‌زیست به همراه نداشته است.» معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، بار دیگر با تأکید بر این‌که بهره‌کشی از طبیعت جز تخریب محیط‌زیست را به همراه نداشته در این مراسم گفت: «می‌توانیم رشد اقتصادی بدون تخریب و آلودگی محیط‌زیست داشته باشیم. این درحالی است که رشد بخش کشاورزی و صنعت به قیمت تخریب و آلودگی برای هیچ‌کس قابل پذیرش نیست.»
 او با بیان این‌که اگر به ظرفیت‌های ملی کشور واقع‌بینانه نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که بهره‌کشی از طبیعت نتیجه‌ای جز تخریب محیط‌زیست به همراه ندارد، اظهار داشت:  رشد بخش کشاورزی و صنعت به قیمت تخریب و آلودگی ایران برای هیچ‌کس قابل پذیرش نیست. ابتکار ادامه داد: می‌بایست منابع پایه را به درستی حفظ و بر اساس اصول توسعه پایدار از منابع استفاده کنیم که به آلودگی و تخریب محیط‌زیست نینجامد و چیزی برای نسل‌های آینده باقی بماند.
 او با تأکید بر این‌که دولت موضوع اقتصاد سبز را در برنامه‌های اصلی خود قرار داده و با جدیت پیگیری می‌کند، گفت:  اقتصاد سبز یعنی رشد اقتصادی بدون تخریب و آلودگی محیط‌زیست است.
ابتکار با تأکید بر این‌که اقتصاد کشور از لحاظ تخریب و آلودگی زیست محیطی بسیار آسیب می‌بیند، ادامه داد:  قرار بود در برنامه چهارم توسعه هزینه خسارت‌های زیست محیطی در حساب‌های ملی تعیین شود که این کار انجام نشد اما دولت و سازمان محیط‌زیست با جدیت پیگیر انجام آن است.
معاون رئیس‌جمهوری در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران از تصویب برنامه اقدام ملی مدیریت پسماند کشور در جلسه هیأت دولت به مناسبت روز زمین پاک خبر داد و با اشاره به این‌که معضلات زیست‌محیطی رو به گسترش است، گفت:  درحال حاضر حال زمین خوب نیست و برای بهبود آن باید در زمینه مدیریت پسماند تصفیه پساب، جلوگیری از آلودگی منابع آبی کشور و   آلودگی هوا اقداماتی را انجام دهیم. در این موضوعات بخش مهمی از آلودگی‌ها متاثر از فعالیت واحدهای صنعتی است که رقابت صنعت سبز نشان داد که تحرک خوبی در این زمینه صورت گرفته است تا رشد اقتصادی همراه با بهبود شرایط محیط‌زیست باشد.
او در باره برآورد خسارت ریالی انباشت پسماندها در کشور هم گفت: میزان خسارت ناشی از پسماند تنها در مواردی محاسبه و اعلام شده که مبنایی برای جرایم قرار گرفته است. خوشبختانه فردا در جلسه هیأت دولت درخصوص مدیریت پسماندها گزارشات خوبی ارایه خواهیم داد و برنامه اقدام ملی مدیریت پسماند کشور را امروز تصویب می‌کنیم.
تجلیل از 68 واحد صنعتی و خدماتی سبز
در آستانه روز زمین پاک و در مراسم گرامیداشت، زمینی که پاک نماند، از 68 واحد صنعتی و خدماتی سبز تجلیل شد. در این مراسم، سعید متصدی معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به این‌که واحدهای صنعتی سبز براساس اصول علمی و آماری انتخاب شدند، گفت:  شاخص‌های اصلی انتخاب واحدهای صنعتی و خدماتی سبز براساس مدیریت فاضلاب، مدیریت آب، مواد زائد، آلودگی‌ها، شاخص‌های زیست محیطی دیگر مدنظر قرار گرفت. او ادامه داد: از بین 302 واحد صنعتی و خدماتی که در سایت سازمان حفاظت محیط‌زیست ثبت نام کرده‌اند، تعداد 68 واحد در سه گروه واحدهای برگزیده صنعتی و خدماتی سبز دریافت‌کننده لوح تندیس زرین، لوح تندیس سیمین و واحدهای صنعتی و خدماتی قابل تقدیر، انتخاب شده‌اند. معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان این‌که بر‌ای اولین بار گواهی صنایع سبز با مشارکت ارگان بین‌المللی یونیدو به صنایع و واحد‌های خدماتی منتخب اهدا می‌شود، گفت:  یونیدو درخصوص تعیین شاخص‌ها و نظارت بر آنها با این سازمان همکاری کرده است تا بتوانیم رقابت‌پذیری با بازار جهانی را فعال کنیم.


تعداد بازدید :  206