شماره ۵۴۶ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲ ارديبهشت
صفحه را ببند
یک متخصص مغز و اعصاب:
مردان دو برابر زنان به پارکینسون مبتلا می‌شوند

 شهروند| مردان دو برابر زنان به بیماری پارکینسون مبتلا می‌شوند. یک متخصص مغز و اعصاب با اعلام این موضوع به تأثیر جنسیت در ابتلا به این بیماری اشاره می‌کند و می‌گوید: « آمارها نشان می‌دهد که بیماری در جنس مذکر بیشتر است و مطالعه‌ای که ما بر روی بیش از 1700 بیمار انجام داده‌ایم شیوع پارکینسون در مردان را دو برابر زن‌ها نشان داده است.»
محمد روحانی درباره علت بروز بیماری پارکینسون می‌گوید: «در مغز انسان واسطه شیمیایی به نام دوپامین وجود دارد که یکی از مهم‌ترین وظایف آن تسهیل حرکات است. در بیماری پارکینسون میزان این ماده در مغز کم می‌شود که باعث کندی حرکات و سایر علایم بیماری پارکینسون می‌شود.» این متخصص مغز و اعصاب با بیان این‌که علت کاهش دوپامین و تخریب نورون‌های مولد آن در مغز دقیقا مشخص نیست، اضافه می‌کند: «علت بروز بسیاری از بیماری‌های تخریبی مغز و اعصاب، هنوز مشخص نیست همان‌طور که دقیقا نمی‌دانیم چرا بیماری آلزایمر ایجاد می‌شود.» او نقش وراثت را در بیماری پارکینسون موثر می‌داند.« البته این بدان معنی نیست که اگر یک بیمار مبتلا به پارکینسون در خانواده باشد سایرین نیز به آن مبتلا می‌شوند. امروزه در پارکینسون‌هایی که در سنین جوانی
(به ویژه زیر20 سال) شروع می‌شوند، احتمالا نقش ژنتیک پررنگ‌تر است.»  روحانی تأکید می‌کند:  «در بیماران زیر بیست‌سال و در مواردی که چند نفر در یک خانواده مبتلا هستند نقش ژنتیک و تأثیر آن اهمیت بیشتری دارد اما این تأثیر در حد بیماری‌های دیگر با توارث غالب و مغلوب نمی‌باشد.»
 روحانی به روش‌های درمانی پارکینسون هم اشاره می‌کند. «چندین درمان خیلی موثر برای بیماری پارکینسون وجود دارد که مهم‌ترین و اصلی‌ترین آنها، لوودوپا است که در بدن تبدیل به دوپامین شده و اکثر علایم بیماری را کنترل می‌کند.
 این متخصص مغز و اعصاب اضافه می‌کند: «داروهای دیگری هم در همین راستا با هدف تقویت دوپامین مغز وجود دارد که موثر است. در سه دهه اخیر جراحی برای بیماری پارکینسون وجود دارد که علایم را بهبود می‌بخشد که خوشبختانه در کشور ما هم در بیمارستان حضرت رسول(ص) و دانشگاه علوم پزشکی ایران این جراحی از حدود ‌سال 1384 آغاز شده و تاکنون نزدیک به 200 بیمار مبتلا به پارکینسون تحت این عمل جراحی قرار گرفته‌اند.»
او با بیان این‌که این عمل جراحی در دنیا کاملا مورد تأیید است و بیش از 100‌هزار بیمار در دنیا از این جراحی بهره برده‌اند، می‌گوید: «با درمان‌های دارویی و جراحی بیماری پارکینسون که خوشبختانه در ایران هم وجود دارد، طول عمر بیماران و کیفیت زندگی آنها بهبود قابل توجهی پیدا کرده است.»


تعداد بازدید :  230