شماره ۵۴۶ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲ ارديبهشت
صفحه را ببند
25‌هزار امضا پای طومار اعتراض به ساخت دارالقرآن در فضای سبز
تجمع ساکنان شهرک اکباتان در خیابان بهشت تهران
رئیس شورا و معاون شهردار: دارالقرآن ساخته می‌شود

شیده لالمی| تعدادی از ساکنان شهرک اکباتان دیروز با طوماری بلند در اعتراض به ساخت یک دارالقرآن در این شهرک، مقابل شورای شهر تهران تجمع کردند. درحالی‌که گفته می‌شد معاون خدمات شهری شهرداری گفته که دستور توقف ساخت این دارالقرآن صادر شده اما رئیس شورا و معاون شهرسازی و معماری شهرداری اعلام کردند ساخت این بنا به‌رغم اعتراضات اهالی ادامه خواهد یافت.
ساختمان شورای شهر تهران دیروز در کنار جلسه رسمی یک حاشیه اعتراضی هم داشت. تعدادی از شهروندان تهرانی که ساکن فازهای 1، 2 و شهرک اکباتان هستند، از ساعت 8 صبح به خیابان بهشت تهران آمده بودند تا صدای اعتراضشان را به گوش اعضای شورا  برسانند. آنچه اعتراض آنها را برانگیخته، اقدام برای ساخت یک ساختمان جدید در این شهرک به نام دارالقرآن توسط یک هیأت به نام هیأت عشاق المهدی است. معترضان می‌گویند این ساختمان در بخشی از اراضی مشاع شهرک که قرار بوده به فضای سبز تبدیل شود و درختکاری در آن انجام شده، صورت گرفته و این درحالی است که قرار نبوده در این زمین‌ها ساخت و سازی صورت بگیرد. آنها دیروز توماری با 25‌هزار امضا از ساکنان فازهای یک، دو و سه اکباتان به شورا آورده بودند و از ساعت 8 تا 10:30 تجمع شان را درحالی‌که تصاویر از سازه دارالقرآن و شعارهای زیست محیطی دیگری در دست داشتند، ادامه دادند.
یکی از آنها که زنی میانسال بود به «شهروند»، گفت:  ماه‌هاست که درحال پیگیری این موضوع هستیم که چرا در فضای سبز که پلاک ثبتی هم نداشته اجازه دادند دارالقرآن ساخته شود. همه اعضای شورا در جریان این موضوع هستند، ما به تک تک آنها اطلاع داده‌ایم و انتظار اقدام داریم.
ماجرای ساخت‌وساز در شهرک اکباتان و اعتراض‌ها دراین‌باره از چند ماه پیش آغاز شد. نخستین بار مردم شهرک اکباتان با حضور در جلسات شورا و در حاشیه جلسات نارضایتی‌هایشان را از ساخت‌وساز در این شهرک اعلام کردند. پس از آن یادداشت‌ها و انتقاداتی در رسانه‌ها عمدتا به قلم افرادی که ساکن این شهرک بودند منتشر شد. حالا اما چند روزی است که اهالی معترض شهرک اکباتان به‌طور مستمر با برگزاری تجمعاتی درحال اعلام اعتراض‌شان به ساخت یک دارالقرآن هستند. دیروز همزمان با تجمع آنها مقابل ساختمان شورا در خیابان بهشت، این خبر رسید که مجتبی عبدالهی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران اعلام کرده دستور توقف ساخت این دارالقرآن صادر شده است و شاید همین خبر بود که حدود ساعت 10:30 تجمع کنندگان را برآن داشت تا پیش از پایان جلسه شورا به خانه‌هایشان برگردند.
معاون شهرسازی:  
دارالقرآن دو طبقه بیشتر نیست
در شورای شهر تهران اما ساعاتی بعد پس از این‌که بحث و بررسی‌ها بر سر دستورکارهای جلسه پایان گرفت، پژمان پشمچی زاده، معاون جدید معماری و شهرسازی شهرداری تهران در جمع خبرنگاران حرف‌های دیگری درباره دارالقرآن شهرک اکباتان زد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران که تا همین چند هفته پیش شهردار منطقه 5 شهرداری تهران بوده است، درخصوص اعتراض جمعی از اهالی شهرک اکباتان به ساخت دارالقرآن در این شهرک گفت: کل این ساختمان به دارالقرآن تعلق داشته و بخش تجاری ندارد و بر خلاف آنچه گفته شده که یک مرکز تجاری قرار است در این‌جا ساخته شود، این ساختمان دو طبقه و در زمینی 200 متری است که یک طبقه همکف و یک طبقه روی آن قرار دارد.
به گفته او اگرچه عده‌ای از ساکنان شهرک اکباتان مخالف ساخت این دارالقرآن هستند اما تعداد دیگری هم در شهرک هستند که با ساخت این دارالقرآن موافقند.
پشمچی‌زاده، در پاسخ به این پرسش که آیا برای ساخت این دارالقرآن پروانه و مجوز صادر شده است، گفت: ساخت این دارالقرآن هیچ مشکل قانونی ندارد و ساخت آن در راستای تأمین سرانه‌های فرهنگی محله در دستور کار قرار گرفته است و ادامه فعالیت سازندگان آن هم هیچ منعی ندارد.
سخنان پشمچی‌زاده که به این نقطه رسید، خبرنگاران از او پرسیدند اگر منعی ندارد، پس چرا معاون دیگر شهردار به ساکنان اکباتان قول داده که پیشرفت کار متوقف می‌شود؟ او گفت: ساخت این سازه متوقف نمی‌شود و ما در معاونت شهرسازی هیچ دستوری برای توقف کار صادر نکرده و نخواهیم کرد.
 چمران:  کار را تعطیل نمی‌کنیم
در عین حال «مهدی چمران»، رئیس شورای شهر تهران هم دیروز در گفت‌وگو با «شهروند» درباره اعتراض ساکنان اکباتان به ساخت دارالقرآن در فضای سبز گفت: در اکباتان زمینی وجود داشت که مورد استفاده ورزشکاران قرار می‌گرفت و همین‌طور بچه‌ها در آن بازی می‌کردند. چند‌سال پیش شهرداری منطقه این زمین را برای ساخت یک مرکز مذهبی در نظر گرفتند زمانی که قرار شد این زمین برای ساخت دارالقرآن اختصاص پیدا کند، شهرداری منطقه باز تصمیم گرفت که آن زمین را واگذار نکند در بخش دیگری از شهرک اکباتان که محل استقرار کارگاه‌های مترو بود 200متر از زمین دیگری را برای ساخت این دارالقرآن اختصاص دادند که نه نزدیک خانه کسی است، نه مزاحمتی برای رفت و آمد افراد ایجاد می‌کند و از نظر ما اعتراض اهالی وارد نیست.»
چمران در بخش دیگری از سخنانش گفت که توصیه شورای شهر به شهرداری این بوده است که اطراف این ساختمان را درختکاری کنند اما ساخت این دارالقرآن تعطیل نمی‌شود و آنها باید به کارشان ادامه بدهند.
اصرار رئیس شورا و معاون شهرسازی شهرداری تهران بر ادامه ساخت‌وساز این دارالقرآن در شهرک اکباتان درحالی است که معترضان به ساخت این سازه می‌گویند زمینی که برای ساخت دارالقرآن اختصاص داده شده عملا جزو مشاعات و فضای عمومی شهرک اکباتان و متعلق به ساکنان این شهرک است و شهرداری حق واگذاری آن را نداشته است و این زمینه بدون طی تشریفات قانونی لازم به هیأت عشاق‌المهدی واگذار شده است. آنها می‌گویند این زمینی که حالا برای ساخت‌وساز یک دارالقرآن در نظر گرفته شده اساسا باید به فضای سبز تبدیل می‌شده است.
حقانی:  کار را شبانه ادامه می‎‌دهند
از سوی دیگر اما محمد حقانی، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران دیروز در گفت و گو با «شهروند»، درباره اعتراض ساکنان اکباتان گفت:  این موضوع را پیگیری کرده‌ایم و زمینی که برای احداث دارالقرآن در نظر گرفته شده فضای سبز است و از نظر موقعیت مکانی هم سر پیچ است و رفت و آمدهای بعدی این مرکز می‌تواند در این نقطه ترافیک ایجاد کند.  به گفته حقانی، در شهرک اکباتان کسی به ساخت یک دارالقرآن اعتراض ندارد، اعتراض به این است که چرا این ساختمان را در فضای سبز احداث می‌کنند.
او ادامه داد: زمانی که مقام معظم رهبری تأکید کردند که از فضای سبز و باغات صیانت کنید حتی اگر برای حوزه‌های علمیه هم هست، این زمین‌ها را واگذار نکنید چرا عده‌ای اصرار دارند که این توصیه را نادیده بگیرند؟ نکته دیگر این‌که در شرایطی که ما در مدیریت شهری این‌قدر تأکید داریم که مدیریت ما محلی است و با همین دیدگاه انتخابات شورایاری‌ها برگزار و مدیریت محله انتخاب می‌کنیم چرا در روند برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها طوری عمل می‌کنیم که مغایر با خواست و نظر مردم و ساکنان محلی است؟
او ادامه داد: مردم اکباتان می‌گویند ما مخالف دارالقرآن نیستیم اما می‌گویند در محلی که زیرش تأسیسات و لوله‌های آب یا فاضلاب پیش‌بینی شده و اساسا کاربری آن فضای سبز است چرا ساخت‌وساز باید صورت بگیرد.
رئیس کمیته محیط‌زیست درباره آخرین نتایج پیگیری‌ها، گفت: «تاجایی که من اطلاع دارم آقای عبدالهی معاون خدمات شهری شهرداری دستور توقف داده است. با دفتر شهردار هم تماس داشتیم مسئول دفتر آقای قالیباف هم گفتند که دستور توقف می‌دهیم اما مسأله اینجاست که با وجود این‌که می‌گویند دستور توقف صادر شده، روزها کار نمی‌کنند اما شب‌ها کار را ادامه می‌دهند در صورتی که اگر کاری نباید انجام شود، شب و روز ندارد و باید جلوی آن گرفته شود.»
آنطور که پیداست در شهرداری و شورای شهر تهران اتفاق نظری درباره ساخت دارالقرآن در شهرک اکباتان وجود ندارد. از یک طرف معاون خدمات شهری گفته دستور توقف ساخت این سازه را صادر کرده اما از سوی دیگر رئیس شورا و معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران می‌گویند که ادامه ساخت دارالقرآن بلامانع است و از این پروژه حمایت می‌کنند. در عین حال باید این نکته را هم در نظر داشت که تصمیم گیرنده برای ادامه ساخت این بنا در محدوده شهرک اکباتان حالا پژمان پشمچی زاده، شهردار سابق منطقه 5 است، یعنی همان کسی که تا چند هفته پیش شهردار منطقه 5 _ یعنی همان منطقه جغرافیایی استقرار شهرک اکباتان _ بوده و در واقع بانی اصلی ساخت این دارالقرآن در شهرک اکباتان است.
حالا هرچه هست، ساکنان شهرک اکباتان دیروز با این امید و وعده که جلوی ساخت دارالقرآن گرفته و این سازه تخریب می‌شود به خانه‎هایشان رفتند و پیش از رفتن می‌گفتند اگر جلوی ساخت دارالقرآن را نگیرند ما باز هم بر می‌گردیم. حالا اما با توجه به فضای شورا و نیز حاشیه‌های سیاسی و ارزشی که این موضوع پیدا کرده و انتقادات سیاسی که از سوی رسانه‌های جریان اصولگرا نسبت به اعتراضات مردمی اکباتان آغاز شده است به نظر می‌رسد احتمال ضعیفی وجود دارد که نتیجه نهایی این پرونده به سود آنچه معترضان می‌خواهند، تغییر کند. واقعیت این است در شرایطی که اختلاف‌نظرها جدی است و معاون شهرسازی و رئیس شورا قاطعانه از این پروژه حمایت می‌کنند چشم انداز واقع‌بینانه‌ای که پیش روست این‌که این دارالقرآن ساخته می‌شود و ساکنان شهرک اکباتان به‌رغم اعتراض مدنی و مقاومت‌هایی که تاکنون در این زمینه داشته‌اند باید به همسایه جدیدشان که تا چند ماه دیگر به بهره‌برداری می‌رسد، نظاره کنند مگر این‌که در روزهای آینده اتفاقات دیگری بیفتد.

دیدگاه‌های دیگران

ن
ناشناس |
مخالف 1 - 0 موافق
انگار بعضی ها ماموریت دارند مردم را از اسلام و هرچه که مربوط به آنست بیزار بکنند و چه خوب از عهدۀ این کار بر آمده اند !!!مردم حق دارند ،لابد پس فردا یک بلند گو هم نصب میکنند و خواب وآرامش را ازبیمار و صغیر و کبیر می گیرند .یکی از دوستان می گفت با اینکه مسجد محل با خانه آنها فاصله زیادی دارد؛ هرروز صبح زود صدای قوی بلند گوتا مسافتی دور همه رابرای اذان بیدار میکند ، آقا شما بهترین غذا راهم که به زور توی حلق کسی بکنید، بالا می آورد !!!!
ه
هم شهرکی |
مخالف 0 - 0 موافق
من 8 ساله ساکن شهرک اکباتانم این فضایی ک الان داره دارالقرآن میشه زمین خاکی و متاسفانه جولانگه معتادین بودو غیر از 3 یا 4 تا درخت کاج هیچ فضای سبزی توش ما ندیده ایم.امیدوارم هرچه زودتر این مجموعه فرهنگی راه بیافته.

تعداد بازدید :  656