شماره ۵۴۶ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲ ارديبهشت
صفحه را ببند
با توافق سازمان میراث فرهنگی و شهرداری شیراز
44 خانه‌ تاریخی شیراز احیا می‌شوند

شهروند| سازمان میراث‌ فرهنگی و گردشگری و شهرداری شیراز برای احیای خانه‌های میراثی بافت تاریخی شیراز توافقنامه امضا کردند.
در جلسه‌ای   که با حضور مسعود سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، احمدی استاندار فارس، پاک‌فطرت شهردار شیراز، یعقوبی رئیس شورای اسلامی شهر شیراز  و امیری مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان برگزار شد، احیای 44 خانه تاریخی و فرهنگی در بافت تاریخی شهر شیراز مورد توافق قرار گرفت.
توافقنامه‌ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و شهرداری شیراز به منظور احیای خانه‌های میراثی بافت تاریخی شیراز به امضای مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و پاک فطرت، شهردار شیراز رسید.
مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس در تشریح توافق سازمان میراث فرهنگی و شهرداری شیراز درخصوص مرمت و احیای خانه‌های بافت تاریخی این شهر گفت:  شیراز دارای 360 هکتار بافت تاریخی است که این بافت بیش از 400 بنا شامل امامزاده، مسجد، مدرسه و خانه مسکونی را در خود جای داده است.
او با اشاره به این‌که برخی خانه‌های مسکونی این بافت تاریخی در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده و برخی دیگر به دلیل قرار گرفتن در بافت، ارزشمند شناخته می‌شود، یادآور شد: بخشی از این خانه‌های تاریخی که در مالکیت دولتی است، طی سال‌های گذشته مورد مرمت قرار گرفته و با تغییر کاربری به موزه و یا کارگاه صنایع دستی تبدیل شده است.
امیری اضافه کرد: به دنبال همین سیاست کاری، و به منظور ایجاد جریان زندگی و پویایی در بافت تاریخی شیراز، مرمت، احیاء، معرفی و بهره‌برداری بخش دیگری از بناهای این بافت در جلسه‌ای که شب گذشته 31 فروردین ماه در استانداری و با حضور مسئولان استانی برگزار شد، طی توافق اولیه به شهرداری شیراز محول شد.
مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس ادامه داد: با توجه به محدود بودن اعتبارات سازمان در بخش حفاظت و مرمت و استفاده از ظرفیت سایر نهادها و دستگاه‌های عمومی این اقدام تاثیرگذار اجرایی می‌شود. او با اشاره به این‌که فهرست خانه‌ها و بناهای قابل واگذاری استان فارس با ارزیابی و نظر کارشناسان اداره کل شناسایی شده است، اضافه کرد: با توجه به آماده بودن پرونده این خانه‌های تاریخی، صورتجلسه توافق سازمان میراث فرهنگی و شهرداری در این جلسه به تأیید طرفین رسید.
امیری با بیان این‌که اکثر 44 خانه تاریخی که برای مرمت و بهره‌برداری به شهرداری واگذار می‌شود در محله سنگ سیاه و پیرامون حرم شاهچراغ قرار دارد، افزود: کاربری این خانه‌های تاریخی هنوز مشخص نیست اما بخشی از آنها به‌عنوان مراکز اقامتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
همچنین شهردار شیراز درباره این توافق گفت: احیای بناهای تاریخی بزرگترین سرمایه برای مردم شیراز است.

 


تعداد بازدید :  278