شماره ۵۴۶ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲ ارديبهشت
صفحه را ببند
جایزه پولیتزر برندگانش را معرفی کرد


شهروند| اسامی برندگان جایزه پولیتزر 2015 روز دوشنبه اعلام شد. رمان «همه نورهایی که نمی‌توانیم ببینیم» (All the Light We Cannot See) به قلم آنتونی دوئر نویسنده آمریکایی جایزه پولیتزر‌سال 2015 در رشته داستان را دریافت کرد و نمایشنامه «میان ریورساید و دیوانه» نوشته استیون عدلی جرجس نمایشنامه‌نویس نیویورکی مصری‌تبار برنده جایزه پولیتزر در رشته درام شد.
جوایز پولیتزر از‌سال 1917 هر ساله به برگزیدگان رشته‌های مختلف ادبی، روزنامه‌نگاری، تاریخ و موسیقی اهدا می‌شود. اسامی برندگان نود‌و‌نهمین دوره اهدای جوایز پولیتزر روز دوشنبه در دانشگاه کلمبیا اعلام شد.
هیأت داوران پولیتزر درباره «میان ریورساید و دیوانه» چنین نظر داده است:  «در این نمایشنامه‌ پر افت‌و‌خیز و زیبا درباره پلیسی بازنشسته که با خطر اخراج روبه‌رو است، از کمدی سیاه برای طرح پرسش‌هایی درباره مرگ و زندگی استفاده شده است.» قهرمان این نمایشنامه که برگرفته از یک رویداد واقعی است که در‌سال 1994 اتفاق افتاده، پلیس برکنار شده‌ای است که به یک افسر سیاه‌پوست گمرک شلیک می‌کند.
به نوشته ورایتی، هیأت داوران رمان «همه نورهایی که نمی‌توانیم ببینیم» آنتونی دوئر را رمانی تخیل‌برانگیز و ظریف با الهام از هراس‌های جنگ جهانی دوم که در فصل‌های کوتاه و بسیار زیبا نوشته شده و کاوشی است در طبیعت انسانی و نیروی مخالف فناوری توصیف کرده است. این رمان درباره اروپا در جنگ جهانی دوم است و داستان دختر نابینای فرانسوی را روایت می‌کند که به جنبش مقاومت می‌پیوندد و در برابر یک پسر یتیم آلمانی  جذب نازی‌ها می‌شود. این رمان از فینالیست‌های جایزه کتاب ملی نیز بود.
«بگذار با تو رک باشم» نوشته ریچارد فورد، «گزارش زمین» نوشته لیلا لالمی، «عاشقانه، تاریک، عمیق» نوشته جویس کرول اوتس دیگر نامزدهای دریافت جایزه در این بخش بودند.
جایزه بخش غیرداستانی به «انقراض ششم» نوشته الیزابت کولبرت رسید که درباره این است که چگونه تغییرات آب و هوایی انقراض گونه‌ها را تسریع می‌کند. رفتار انسان‌ها در این میان زیر ذره‌بین نویسنده قرار گرفته است. «برخورد در قلب جهان: تاریخ مردم ماندان» نوشته الیزابت ای.فین. هم برنده کتاب در بخش تاریخی شد. این کتاب روایتی خاص و اصیل از زندگی مردم ماندان، قبیله‌ای بومی از سرخپوستان در داکوتای آمریکاست.
کتاب «پاپ و موسولینی: تاریخ مخفی پیوس یازدهم و سر برآوردن فاشیسم در اروپا» نوشته داوید کرتزر که از آرشیو‌های اخیراً فاش شده واتیکان استفاده کرده است، برنده جایزه پولیتزر بیوگرافی شد. گروه داوران این کتاب را چنین توصیف کرد:  کتابی که با استفاده از آرشیوهای به تازگی باز شده واتیکان نور جدیدی به زندگی دو مرد می‌تاباند؛ دو مردی که تقریبا با قدرت مطلق در حوزه خود عمل می‌کنند.
همچنین جایزه شعر به گرگوری پاردلو    نویسنده مجموعه شعر Digest تعلق گرفت . این کتاب شعر به‌عنوان زبانی شفاف برای بردن مخاطبانش به قرن بیست و یکم آمریکا خوانده شده که با تفکری غنی، ایده‌ها و تاریخ عمومی و شخصی را بیان می‌کند.
نام جولیا ولف برای قطعه‌ای برای شش ساز و گروه کر با عنوان Anthracite Fields که‌سال گذشته برای اولین بار در فیلادلفیا اجرا شد، به‌عنوان برنده جایزه پولیتزر موسیقی اعلام شد و نویسندگان نیویورک تایمز در سه رشته روزنامه‌نگاری برنده جایزه پولیتزر شدند. سیاتل تایمز، وال استریت ژورنال، بلومبرگ، لس‌آنجلس تایمز، هوستون کرانیکل و بوستن گلوب نیز برندگانی در میان سایر رشته‌های روزنامه‌نگاری جوایز پولیتزر 2015 دارند.
جایزه پولیتزر عکاسی امسال نیز به مجموعه عکس‌هایی از ناآرامی‌های فرگوسن در آمریکا و شیوع ابولا در آفریقا تعلق گرفت. در بخش «عکس خبر فوری» مجموعه عکس «دیوید کارسون» از ناآرامی‌ها و شورش‌های شهر فرگوسن آمریکا از نشریه «St. Louis Post-Dispatch» موفق به کسب جایزه شد. همچنین در بخش Feature Photography مجموعه عکس «دانیل برهولاک» در نیویورک تایمز از همه‌گیری ابولا در آفریقا موفق به کسب جایزه پولیتزر عکاسی در‌سال 2015 شد.
برندگان جوایز پولیتزر جایزه‌ای نقدی به مبلغ 10‌هزار دلار دریافت خواهند کرد.


تعداد بازدید :  315