شماره ۵۴۶ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲ ارديبهشت
صفحه را ببند
روش‌های فیلترینگ اینترنت
از فیلترینگ URL تا حذف نتایج جست‌وجو

برای فیلترینگ اینترنت و محدود کردن محتویات ناخواسته علاوه برقانون‌گذاری از روش‌های فنی استفاده می‌شود که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم:
مسدود کردن IP آدرس: در این روش دسترسی به یک IP آدرس خاص محدود می‌شود. اگر وب سایت هدف در یک سرور مشترک ایجاد شده باشد، تمام وب‌سایت‌های آن سرور مسدود خواهند شد. این امر روی پروتکل‌های مرتبط با IP مانند HTTP، FTP و POP نیز تأثیرگذار است.
فیلتر کردن DNS: با اجرای این نوع فیلترینگ domain name‌های مسدود شده را نمی‌توان باز کرد. این امر روی تمام IPهای مبتنی برپروتکل مانند IP HTTP، FTP و POP تأثیرگذار است.
فیلتر کردن URL: زنجیره‌های URL برای کلماتی بررسی می‌شوند که از قبل مشخص شده‌اند. این روند فیلترینگ روی پروتکل HTTP تأثیرگذار است.
فیلترینگ Pocket: هنگامی که برخی کلمات مشخص ردیابی شوند، فرآیند انتقال اطلاعاتTCP packet متوقف می‌شود. این امر روی تمام پروتکل‌های TCP مانند HTTP، FTP و POP تأثیرگذار است اما بیشتر احتمال دارد صفحات نتایج موتورهای جست‌وجو فیلتر شوند.
قطع و وصل شدن ارتباط اینترنتی: اگر ارتباط TCP به وسیله فیلتر مسدود شود، ارتباطی را که بعدا ایجاد می‌شود می‌توان مسدود کرد و در این حالت کاربران دیگر یا وب‌سایت‌ها نیز امکان دارد مسدود شوند.
قطع ارتباط شبکه: یک روش ساده‌تر فیلتر اینترنت قطع کردن کامل تمام روترها به وسیله نرم‌افزار یا سخت‌افزار است.
فیلترینگ پورتال یا حذف نتایج جست‌وجو: در این شیوه پورتال‌های بزرگ ازجمله موتورهای جست‌وجو ممکن است وب‌سایت‌هایی را حذف کنند که درحال معمول جزو نتایج جست‌وجو باشند. این روش سبب می‌شود وب‌سایت در مقابل افراد مخفی شود.
حملات شبکه کامپیوتری: حملات DNS نتایج مشابهی را دربرخواهد داشت و دسترسی به وب‌سایت یا خدمات آنلاین خاصی را محدود یا  از آن جلوگیری کند.
فیلترینگ واژه‌ها: این نوع فیلترینگ برای چت روم‌ها و فوروم‌های اینترنتی به کار می‌رود که به‌طور خودکار پست‌ها و نظرات کاربران را فیلتر و سانسور می‌کند. در این شیوه «فیلتر» به دنبال واژه خاصی می‌گردد و آن را از متن حذف می‌کند.
فیلترینگ خانگی: درهرحال فیلترینگ فنی همیشه کامل نیست و بیشتر اوقات اطلاعاتی کمتر یا بیشتر از میزان موردنظر را مسدود می‌کند زیرا تقریبا مسدود کردن اطلاعات هدف، کاملا امکان‌پذیر نیست. نمونه‌ای از فیلترینگ اتوماتیک، سانسوری است که برای کودکان به کار می‌رود. در این شیوه اسم برخی شهرها به دلیل مشابهت نوشتاری حذف می‌شود. نمونه دیگر مسدود کردن IP آدرس یک سرور است که وب‌سایت‌های چندگانه را در خود دارد و به جای محدود کردن دسترسی به سایت‌هایی با محتوای غیراخلافی، دسترسی به تمام وب‌سایت‌ها را محدود می‌کند.
البته در بیشتر نقاط دنیا ازجمله آمریکا، استرالیا و دانمارک والدین می‌توانند به وسیله نرم‌افزارهایی دسترسی فرزندانشان به اینترنت را کنترل کنند. برخی نرم‌افزارها به والدین اجازه می‌دهد فعالیت‌های آنلاین فرزندانشان را نظارت کنند. این نرم‌افزار وب‌سایت‌های مستهجن و مضر را فیلتر می‌کند. استفاده از نرم‌افزار کنترل محتویات اینترنت در سراسر کتابخانه‌ها متفاوت است. همچنین براساس قوانین در کتابخانه و مدارس اینترنت فیلتر می‌شود.


تعداد بازدید :  873