شماره ۵۴۶ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲ ارديبهشت
صفحه را ببند
ابتکارات داوطلبانه بین‌المللی
دو استقامت ملی

مى الخليل دونده دو استقامت

در اكتبر ٢٠٠٣، بالغ بر 6 هزار دونده از ٤٩ مليت مختلف به خط شروع آمدند، همگى مصمم بودند و وقتى تير شليك شد، اين‌بار نشانه دويدن در‌ هارمونى براى يك تغيير بود.
دو استقامت بزرگتر شد. همين‌طور مشكلات سياسى ما. اما براى هر فاجعه‌‌اى كه مواجه مى‌‌شديم، دو استقامت روش‌هاى خودش را براى جمع‌كردن مردم پيدا مى‌‌كرد. در ٢٠٠٥، نخست‌وزير ما ترور شد و كشور دچار وقفه كامل شد، بنابراين ما كمپين «پنج‌كيلومتر ما متحد در كنار هم مى‌‌دويم» را سازماندهى كرديم. بيش از 60هزار نفر به خط شروع آمدند، همگى لباس‌های سفيد بدون شعار سياسى به تن داشتند. اين نقطه‌عطفى بود براى دو استقامت ما، جايي كه مردم شروع كردند به ديدن آن به‌عنوان سكويى براى صلح و اتحاد. بين سال‌هاى ٢٠٠٦ تا ٢٠٠٩، كشور ما، لبنان، سال‌هاى بى‌ثباتى را پشت‌سر گذاشت، يورش‌ها و ترورهاى بيشتري كه ما را به يك جنگ‌داخلى نزديك كرد. كشور دوباره تقسيم شد، به‌طوري‌كه پارلمان ما استعفاء داد، براى يك‌سال، نه رئيس‌جمهور داشتیم و نه نخست‌وزير. اما دو استقامت‌‌مان را برگزار كرديم.
بنابراين در طى دو استقامت، ما ياد گرفتيم كه مشكلات سياسى فائق‌آمدنى هستند. وقتى جناح مخالف تصميم گرفت بخشى از مركز شهر را تعطيل كند، ما مسيرهاى جايگزين را بررسى كرديم. معترضان دولتى در خطوط كنارى سردسته تشويق‌كنندگان شدند. آنها حتى به پذيرايى در دكه‌‌هاى پخش آبميوه پرداختند.
مى‌‌دونيد، اين مسابقه دو استقامت در اين‌جا واقعا در نوع خود بي‌نظير است و اعتبار خود را هم از لبنانى‌‌ها و هم از جامعه بين‌‌الملل به‌دست آورد. در نوامبر سال ٢٠١٢، بيش از 33 هزار دونده از ٨٥ مليت مختلف به خط شروع آمدند، اما اين‌بار، آنها با آب و هواى بسيار بارانى و طوفانى دست‌وپنجه نرم كردند. در خيابان‌‌ها سيل جارى بود، اما مردم نمى‌‌خواستند فرصت بودن به‌عنوان بخشى از چنين روز ملى را از دست دهند.
انجمن ماراتن بیروت «BMA» گسترش يافته که شامل همه ما است: جوان، سالخورده، معلولان جسمى و ذهنى، نابينا، نخبگان، دونده‌‌هاى غيرحرفه‌‌اى، حتى مادرهايى به‌همراه بچه‌‌هاشون. موضوعاتى كه شامل اين دوها مى‌‌شود مربوط به محيط‌زيست، سرطان‌پستان، عشق به لبنان، به‌خاطر صلح يا حتى صرفا خود دويدن است.
نخستين مسابقه سالانه زنان و دختران براى قدرتمند شدن كه در منطقه در نوع خود بى‌‌همتاست، تنها چند هفته قبل برگزار شد، با حضور 4 هزار و 512 زن، ازجمله بانوى اول و اين تنها شروع آن است.
انجمن ماراتن بیروت «BMA» از خيريه‌‌ها و داوطلبانى پشتيبانى كرده كه به شكل‌گيرى دوباره لبنان كمك كرده‌‌اند، از طريق جمع‌‌آورى سرمايه براى آرمان‌‌هايشان و تشويق ديگران به بخشش. فرهنگ بخشش و انجام اعمال خوب همه‌‌گير شده است. كليشه‌‌ها را شكسته‌‌اند. ايجادكنندگان تغيير و رهبران آينده خلق شده‌‌اند. به باور من اينها سنگ‌بناى صلح آتى است.
انجمن ماراتن بیروت «BMA» به چنان رويداد احترام‌برانگيزى در منطقه تبديل شده كه مقامات دولتى در منطقه مثل عراق، مصر و سوريه از اين سازمان براى ايجاد يك رويداد ورزشى مشابه درخواست كمك كرده‌‌اند. ما اكنون يكى از بزرگترين رويدادهاى دويدنى در خاورميانه هستيم، اما مهم‌تر از همه، اين‌كه سكويى براى اميد و همكارى در شكننده‌‌ترين و بى‌‌ثبات‌‌ترين بخش جهان است. از بوستون گرفته تا بيروت، ما همگى يكى هستيم.
بعد از ١٠‌سال در لبنان، از دو استقامت ملى يا رويدادهاى ملى گرفته تا مسابقات منطقه‌‌اى كوچكتر، ما شاهد آن بوده‌‌ايم كه مردم براى آينده‌‌اى بهتر مى‌‌دوند.

 


تعداد بازدید :  314