شماره ۵۴۶ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲ ارديبهشت
صفحه را ببند
کارآفرین اجتماعی برتر: میرا باتارای
ایجاد اشتغال برای زنان

 سازمان: انجمن تولیدکنندگان هنرهای دستی
سال تاسیس: 1984
 کشور: نپال
 وب‌سایت:  www.acp.org.np
 تمرکز: قدرت زنان، تجارت منصفانه
 منطقه جغرافیایی تحت‌تاثیر: نپال
 مدل: کسب و کار اجتماعی
تعداد افراد ذینفع: 1100 (2010)
بودجه سالیانه: 1585899 دلار آمریکا
درصد درآمد دریافتی: 99درصد
پیشینه
یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین سازمان‌های هنرهای دستی غیرانتفاعی در نپال، انجمن تولیدکنندگان هنرهای دستی است که خود را وقف طراحی، بازاریابی، مدیریت و خدمات تکنیکی برای قشر کم‌درآمد و به‌خصوص تولیدکنندگان زن است.
نپال یکی از کشو‌رهای بسیار فقیر و کمتر توسعه یافته در دنیاست که نیمی از جمعیت آن‌که حدود 29‌میلیون نفر است، زیر خط فقر زندگی می‌کنند و 80درصد آنها در مناطق روستایی زندگی می‌کنند و کشاورزی منبع اولیه درآمد آنهاست.
فقط 45درصد از افراد بالای 15‌سال سواد خواندن و نوشتن دارند. در این شرایط میرا باتاری انجمن تولیدکنندگان هنرهای دستی را به‌عنوان یک سازمان غیرانتفاعی ایجاد کرده تا وضع زنان کم‌درآمد در نپال را بهبود بخشد.
ابتکارات و فعالیت‌ها
ACP   فقط یک تعاونی نیست، بلکه به‌عنوان یک واسطه و کارگشا برای توانمند ساختن زنان عمل می‌کند، که با پیشنهاد ‌دادن آنها به‌عنوان کارگر زن، فرصت‌های درآمدی مناسب را فراهم می‌کند.ACP  همچنین برای تولیدکنندگان حقوق و مزایای اجتماعی مثل سلامت، یارانه خانوار، بودجه موارد اضطراری و کمک هزینه تحصیل (2فرزند در هر خانواده که حداقل یکی از آنها دختر باشد) درنظر می‌گیرد. ACP   با 38 تولیدکننده هنر‌های دستی آغاز
به کار کرد و امروز بیش از 1100(90درصد خانم‌ها) نفر از 15 بخش نپال، در آن‌جا اشتغال دارند. کار آنها در 21 حوزه تولیدی شامل سرامیک، سبدهای حصیری دستباف، ساخت اسباب‌بازی، ظروف میز غذا، محصولات پشمی و نجاری است. ACP، 60 کارمند تمام‌وقت  دارد که همچنان رو به رشد است و از‌ سال 1987 به‌طور کامل به خود متکی است. کلید موفقیت آن در سرمایه‌گذاری دوباره از سود حاصل برای نفع بیشتر تولیدکنندگان است. درآمد حاصل از فروش این محصولات‌دستی، نقش مهمی در اقتصاد خانواده زنان بازی می‌کند. چنین درآمدهایی باعث افزایش حمایت و همچنین احترام شوهران و پدران آنها می‌شود و باعث می‌شود تا صدای آنها در تصمیمات مربوط به خانه شنیده شود و عزم و اراده آنان برای تربیت فرزندانشان خصوصا دخترانشان
بیشتر شود.


تعداد بازدید :  251