شماره ۵۴۶ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲ ارديبهشت
صفحه را ببند
روز جهانی زمین

 روز زمین، روزی برای افزایش آگاهی و قدردانی نسبت به محیط‌زیست کره‌زمین است. این روز دوبار در سال، یکبار در طول فصل بهار در نیمکره‌شمالی (۲۰مارس) و در طول فصل پاییز در نیمکره‌جنوبی (که فصل بهار آن نیمکره محسوب می‌شود) برگزار می‌شود.
سازمان ملل متحد نیز هر ‌سال در اعتدال بهاری، این روز را جشن می‌گیرد. این رسمی بود که توسط فعال‌صلح یعنی جان‌مک‌کانل در‌ سال ۱۹۶۹ در اجلاس یونسکو معرفی شد و توسط سناتور آمریکایی، گیلورد نلسون به‌عنوان یک جلسه آموزشی درمورد محیط‌زیست بنیان گذاشته شد. در خیلی از کشورها روز ۲۲آوریل همزمان با 2اردیبهشت، روز زمین است و جوامع بسیاری نیز هفته‌زمین را با آغاز روز زمین جشن می‌گیرند و تمام هفته را به فعالیت‌های زیست‌محیطی اختصاص می‌دهند. امسال، روز جهانی زمین پاک ما را به اقدامی فرامی‌خواند، تا با نظرخواهی جهانی، عملکردمان را در زمینه تغییرات اقلیم بسنجیم.
مجمع عمومی سازمان ملل، طی یک قطعنامه، ایجاد روز بین‌المللی زمین پاک را خواستار شد تا همه‌ساله مراسم این روز، در دوم اردیبهشت (22 آوریل) برگزار شود. این قطعنامه از کشورهای عضو سازمان، نهادهای سازمان ملل، سازمان‌های بین‌المللی، منطقه‌ای و زیرمنطقه‌ای، جامعه‌مدنی و سازمان‌های غیردولتی (NGO) و سایر شرکا درخواست می‌کند که آگاهی افراد درباره روز جهانی زمین پاک را وسعت بخشند و محترم‌شمارند.
در برخی کشورها و مناطق، اصطلاح «زمین پاک» یا «مادر زمین» با اشاره به کره‌زمین، بیانگر وابستگی عمیق موجود میان تمامی افراد بشر، سایر گونه‌های موجودات زنده و زمینی است که همگی ما بر آن زندگی می‌کنیم. ماهیت اصلی روز جهانی زمین پاک، دربرگیرندگی است، زیرا در ارزش‌های برگرفته از این کره‌خاکی، همه مردمان را سهیم می‌سازد و در این کار، انسان‌ها و طبیعت را یک نظام همگون می‌‌بیند و رابطه درست ما با طبیعت را ضامن ادامه‌حیات می‌‌داند. همین مفهوم، زندگی متعادل ما انسان‌ها را در تعامل و هماهنگی با طبیعت وسعت می‌بخشد و یاری‌مان می‌دهد تا برای مشکلات زیست‌محیطی جهان امروز، راه‌حل‌هایی بیابیم. اگر قرار است کره‌زمین کماکان منزل ما باشد، همچنان‌که قطعا است، آن‌گاه باید هرچه در توان داریم انجام دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که همان منزل امنی برای نسل‌های آینده‌ای باشد که برای ما بوده است.


تعداد بازدید :  191