شماره ۵۴۴ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۳۱ فروردين
صفحه را ببند
اعمال سلیقه وزارت ورزش در عزل ناگهانی رئیس فدراسیون موفق
خطر تعلیق، اتومبیلرانی را تهدید می‌کند

شهروند| حاشیه به خرمن امن اتومبیلرانی هم هجوم آورد تا دیگر روزنه‌ای برای آسایش باقی نماند. برکناری حمید‌رضا مهرعلی از ریاست فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری درحالی به شکل عجیبی از سوی سایت وزارت ورزش اعلام شد که خیلی‌ها با توجه به اقدامات صورت گرفته از سوی رئیس برکنار شده، او را دارای بیشترین صلاحیت برای ادامه صدارت بر یکی از بی‌حاشیه‌ترین فدراسیون‌های ورزشی ایران می‌دانستند.
رویانیان، دلیل برکناری
10 روز قبل از وقوع این اتفاق، مهرعلی طی حکمی محمد رویانیان، مدیرعامل سابق پرسپولیس را به‌عنوان مشاور امور حمل‌ونقل فدراسیون برگزید؛ انتصابی که با توجه به سوابق کاری رویانیان، چندان هم عجیب و غیرمنطقی نبود، هرچند که حضور قریب به 3 ساله او در ورزش شائبه‌ها و حاشیه‌های زیادی را درباره او به وجود آورد. ظاهرا وزارت ورزش پس از این انتصاب، مهر علی را تحت فشار می‌گذارد و از او می‌خواهد هرچه زودتر رویانیان را عزل کند اما او مقاومت می‌کند و مقابل فشار برای استعفای خودش هم می‌ایستد و ناگهان برکنار می‌شود! مهرعلی بعد از برکناری، ماجرا را سیاسی جلوه داد: «از همان روز چهارشنبه که حکم محمد رویانیان زده شد، فشارهایی بر فدراسیون وارد آمد و به من گفتند استعفا بدهم. وزیر ورزش به من گفت چرا رویانیان را در این سمت انتخاب کردی و به‌عنوان مشاور خود قرار دادی؟!  
واکنش وزارت ورزش
نصرالله سجادی، معاون قهرمانی وزارت ورزش در ماجرای پیش‌آمده، توجیه خاص خودش را دارد: «از نظر ما فدراسیون‌ها محملی برای کار تخصصی و حرفه‌ای ورزش هستند، نه پایگاهی برای مناسبات اقتصادی، سیاسی و جناحی برخی افراد و جریان‌ها.» از سوی دیگر برکناری مهرعلی بعد از تدوین طرح یکپارچه‌سازی اساسنامه فدراسیون‌ها رخ داد و درواقع دخالت وزارت ورزش نوعی مانور از سوی این سازمان در واکنش به طرح یکپارچه‌سازی بود؛ طرحی که در صورت اجرایی شدن، دست وزارت ورزش را برای تداوم عزل و نصب‌های اینچنینی و دخالت در امور فدراسیون‌های ورزشی را باز می‌گذارد.
احتمال تعلیق
با توجه به این‌که در تمام دنیا یک رئیس فدراسیون با رای مجمع انتخاب و عزل می‌شود، اقدام یکجانبه اخیر وزارت ورزش کاملا مخالف قوانین است و در صورت اطلاع فدراسیون‌های جهانی هر رشته، تعلیق در انتظار سازمان مربوطه خواهد بود. چنانچه مهرعلی، فدراسیون جهانی را باخبرکند، سرنوشت مشابهی در انتظار فدراسیون اتومبیلرانی است. او در صحبت‌هایش گفته است که بنا دارد سازمان بین‌المللی را از نوع برکناری‌اش مطلع سازد که در این صورت احتمال تعلیق رشته پرطرفدار و هیجان‌انگیز کشورمان وجود دارد.
مقایسه با فوتبال
صرف‌نظر از تمام حرف و حدیث‌ها و شایعات، مهرعلی در عمر نه چندان طولانی ریاستش، منشا اثرات مثبتی مانند برپایی رالی خاورمیانه در شیراز، دریافت میزبانی مسابقات جهانی موتوکراس 2016 و ...بود. از سوی دیگر او قرار بود چند روز دیگر دومین مرحله از رالی خاورمیانه را برگزار کند. به نظر می‌رسد عدم توجه کافی به رشته‌هایی از قبیل اتومبیلرانی سبب می‌شود که این‌قدر راحت بی‌قانونی انجام شود. اهالی ورزش در جریان هستند درحالی‌که اختلافات محمود گودرزی، وزیر ورزش و علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال در آستانه 2 ساله شدن قرار دارد، وزارت، جرات اخراج رئیس فدراسیون فوتبال را ندارد چون می‌داند در صورت وقوع این اتفاق، مراجع جهانی دخالت کرده و با غیرقانونی دانستن عزل یک رئیس فدراسیون به دست شخص خاص، فوتبال در ایران را تعلیق خواهند کرد. در اتومبیلرانی اما توجه همگانی وجود ندارد و شاید برخی دوستان با سوءاستفاده از شرایط، هرکاری لازم باشد، انجام می‌دهند.

 


تعداد بازدید :  89