شماره ۵۴۴ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۳۱ فروردين
صفحه را ببند
اخبار ‌دیپلماسی

معاون کنسولی وزیر خارجه:
با دیپورت اجباری پناهجویان ایرانی مخالفیم
معاون وزیر خارجه موضوع «دیپورت اجباری» پناهجویان ایرانی را از اصلی‌ترین موضوعات مورد مجادله با کشورهای پناهنده‌پذیر خواند و تصریح کرد: ما با دیپورت اجباری مخالفیم و بر این باوریم که بازگشت اختیاری به میهن آری؛ دیپورت اجباری خیر.
به گزارش فارس، حسن قشقاوی، درخصوص موضوع «دیپورت اجباری» (اخراج اجباری) پناهجویان ایرانی خاطرنشان کرد: به غیراز مقاطع اولیه انقلاب و زمان جنگ تحمیلی و همچنین حوادث پس از انتخابات ‌سال 1388 که انگیزه سیاسی ازجمله انگیزه‌های اصلی برای پناهندگی بوده، در سال‌ها یا ماه‌های اخیر روند پناهجویی با انگیزه‌های عموما غیرسیاسی مثل انگیزه‌های اجتماعی، کسب بهانه برای تداوم تحصیلات عالی یا آزادی‌های اجتماعی و رفاه بیشتر و یا حتی اشتغال صورت گرفته است.
وی با بیان این‌که از ابتدای روند پناهجویی همه هویت‌های پناهجو مورد انکار قرار می‌گیرد و مشکلات زیادی را به همراه دارد، خاطرنشان کرد: ‌ معمولاً اتفاق می‌افتد که بعضاً پناهجویان حتی هویت فردی خود را پنهان و اسامی مختلفی را اعلام و حتی گاهی هویت دینی و یا هویت جنسی خود را انکار می‌کنند. قشقاوی اضافه کرد:  در زمانی که پناهجویان هویت ملی خود را انکار می‌کنند، گذرنامه که بزرگترین سند ملی یک شخص است را پاره کرده یا اعلام می‌کنند که مفقود شده است. قشقاوی با بیان این‌که این موضوع اصلی‌ترین کانون مذاکرات و مجادلات ما با کشورهای پناهنده‌پذیر است، عنوان کرد:  دیپورت اجباری اقدامی ضد انسانی، ضد حقوق بشری و خلاف کنوانسیون‌های کنسولی و حقوق بشری است.معاون وزیر خارجه ادامه داد: ‌ این کشورهای عمدتاً غربی که مدعی دفاع از حقوق بشر هستند، از یک سو دم از حقوق بشر می‌زنند و از سوی دیگر به دنبال دیپورت اجباری هستند و آنها با این کار خود به دنبال آن هستند که این نقض حقوق بشر را نادیده بگیرند و انتظار دارند که ما به این موضوع توجه نکنیم و دیپورت اجباری پناهجویان را بپذیریم. قشقاوی با بیان این‌که اگر پناهجویی از روی اختیار مایل به بازگشت به کشور باشد درهای کشور به روی آن باز است،‌ عنوان کرد:  پیش از این هم بارها اعلام کرده‌ایم که به محض احراز هویت ایرانی، نمایندگی‌های ما در خارج از کشور و ارگان‌های اجرایی در داخل کشور زمینه را فراهم می‌کنند تا پناهجو به آغوش خانواده و سرزمین مادری خود بازگردد و هیچ مشکلی برای بازگشت اختیاری پناهجویان به داخل کشور نیست.

معاون وزیر خارجه آمریکا:
توافق با ایران به نفع کشورهای منطقه است
معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه با تأکید بر این‌که توافق نهایی هسته‌ای با ایران، یک توافقنامه بین‌المللی خواهد بود، گفت که هرگونه توافق با ایران به نفع کشورهای منطقه است.
به گزارش ایرنا، آن پترسون (Anne Woods Patterson) در مصاحبه‌ای با روزنامه الانبار‍ چاپ کویت افزود: امنیت کشورهای منطقه از اولویت‌های واشنگتن است و هم‌پیمانی ما با کشورهای عرب خلیج فارس از نظر امنیتی و تجاری با امضای توافق هسته‌ای با ایران خدشه‌دار نخواهد شد. معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه که به منظور تنظیم دستورکار نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس با رئیس‌جمهوری آمریکا به کویت سفر کرده است، متذکر شد که بیانیه سوییس یک تفاهم محدود و منحصر به ایران و آمریکا نیست، بلکه پنج کشور بزرگ نیز در آن مشارکت دارند و ما در طول مذاکرات با ایران، جلسات متعددی با سران کشورهای خلیج‌فارس داشته‌ایم و آنان را در جریان آخرین نتایج مذاکرات هسته‌ای قرار دادیم و نشست دیگری نیز در آینده در پاریس با آنان خواهیم داشت.
پترسون در پاسخ به این سوال که آیا به کشورهای منطقه اطمینان داده‌اید که هرگونه توافق با ایران به نفع این کشورها خواهد بود، افزود: برخی از کشورهای منطقه گمان می‌کنند که توافق با تهران به زیان آنان خواهد بود، درحالی‌که این یک توافقنامه بین‌المللی است و ما باید اینگونه کشورها را مطمئن سازیم و فکر می‌کنم، کشورهای دوست مانند کویت این مسأله را درک می‌کنند؛ همان‌گونه که ثبات در عراق به سود کشورهای منطقه خواهد بود و این موضوع به تدریج برای همگان روشن خواهد شد. وی اضافه کرد که از برقراری روابط مثبت میان ایران و کشورهای عرب منطقه استقبال می‌کنیم و توافق هسته‌ای با ایران هدفی جز ایجاد امنیت و ثبات در خاورمیانه ندارد.
معاون وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: ما وظیفه خود می‌دانیم به کویت و دیگر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس این اطمینان را بدهیم که اتحاد و هم‌پیمانی ما چه در زمینه همکاری‌های امنیتی یا روابط تجاری کاهش نخواهد یافت و دوستی دو طرف سابقه طولانی دارد.


تعداد بازدید :  187