شماره ۵۴۴ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۳۱ فروردين
صفحه را ببند
ائتلاف آمریکای جدید، امید هیلاری کلینتون در انتخابات


ویديوی تبلیغاتی کمپین هیلاری کلینتون برای نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری، تصاویری از ائتلافی به نام «آمریکای جدید» را به نمایش گذاشت، همان ائتلافی که در‌ سال 2008 تشکیل شد و باراک اوباما را به قدرت رساند. ائتلافی متشکل از گروه‌هایی نظیر آفریقایی - آمریکایی‌ها، لاتین‌ها، آسیایی - آمریکایی‌ها، زنان شاغل، همجنس‌گرایان، مادران مجرد، رأی‌دهندگان یهودی، جوانان، تحصیلکردگان و متخصصان و افراد غیرمذهبی.
به گزارش رویترز، این ائتلاف در 2 دوره اخیر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باراک اوباما را برگزید و هر بار نیز با اکثریت آراء به پیروزی رسید. آنچه حتی بیل کلینتون نیز نمی‌توانست به آن دست پیدا کند. حقیقت این است که بسیاری از این افراد در صورتی که اوباما پا به میدان مبارزات انتخاباتی نمی‌گذاشت به خود زحمت شرکت در انتخابات سال‌های 2010 و 2014 را نمی‌دادند. اما در پاسخ به این سوال که آیا آنها برای هیلاری کلینتون نیز به پای صندوق‌های رأی خواهند رفت؟ باید گفت بله، در صورتی که جمهوری‌خواهان همچنان بر سر این موضوع که «پیروزی کلینتون دوره سوم ریاست‌جمهوری اوباما خواهد بود» پافشاری کنند.
آمریکای جدید، متشکل از اقلیت‌ها و مهاجران حالا حامیان حزب دموکرات را تشکیل می‌دهد. هیلاری کلینتون برای پیروزی در انتخابات باید برنامه‌‌ریزی دقیق‌تری نسبت به اوباما انجام دهد. کلینتون باید همزمان 2 کار را انجام دهد: او باید نخست ائتلاف آمریکای تازه را حفظ کند، آنچه اوباما 2 بار موفق به انجام آن شد، گام بعدی کلینتون تشکیل ائتلافی گسترده‌‌تر در میان سیاستمداران آمریکایی است، آنچه اوباما نیز به درستی موفق به انجام آن نشد و بی‌تردید هیلاری کلینتون نیز در این مسیر با مشکلاتی مواجه خواهد شد.
با این حال جمهوری‌خواهان مدعی‌اند که دوران هیلاری کلینتون گذشته ‌است.  اما در نقد اظهارات جمهوری‌خواهان باید گفت کلینتون در صورت پیروزی نخستین رئیس‌جمهوری زن آمریکا خواهد بود و این خود امر تازه‌ای است و نظیر آن در روز‌های گذشته در آمریکا به چشم نمی‌خورد.
به گفته مسئول نظرسنجی‌ تیم انتخاباتی هیلاری کلینتون، رأی دهندگان در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 به دنبال رئیس‌جمهوری هستند که «امور را به انجام برساند». این بزرگ‌ترین انتقاد تیم انتخاباتی کلینتون از اوباما است. اوباما موفق به اصلاح قانون مهاجرت نشد. او نتوانست قانونی را درباره تغییرات اقلیمی تصویب کند و همچنین نتوانست مانع نفوذ ولادیمیر پوتین در اوکراین شود.
کلینتون برای پیروزی در انتخابات 2 راه پیش رو دارد، اول این‌که حریف خود را به سختی مغلوب کند، آنچه اوباما تمایلی به انجام آن نداشت. رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا بیش از آن‌که یک جنگجو باشد چهره‌ای متفکر و تأثیرگذار بود. هیلاری کلینتون اما در سوی دیگر سرسخت و بی‌رحم است. او در سخنان اخیر خود عنوان کرد «یکی از چیزهایی که در مورد من می‌دانید این است که من بزدل و مردد نیستم».
راه دیگری که پیش پای کلینتون قرار دارد تشکیل اجماعی از آمریکایی‌هاست، هرچند که این امر در کشوری که به شدت 2 قطبی است غیرممکن می‌نماید. با ظهور آمریکای تازه، آمریکای قدیم به یک جنبش مقاومت بدل شده‌ است. اوباما تلاش‌هایی را برای معامله با جمهوری‌خواهان انجام داد، اما جمهوری‌خواهان هیچ تمایلی به این کار نشان ندادند. اما بیل کلینتون در دوران ریاست‌جمهوری خود و درباره مسائل اقتصادی با جمهوری‌خواهان آمریکایی به جمع‌بندی مشترکی دست‌‌یافت و پیش‌بینی می‌شود که همسر او نیز قادر به انجام چنین کاری باشد.
هنوز مشخص نیست که هیلاری کلینتون برای رسیدن به کاخ‌سفید کدام مسیر را برمی‌گزیند، اما با ورود او به عرصه انتخابات 2016، واضح است که این رقابت به‌طور کامل پیرامون کلینتون و اقداماتش شکل   می‌گیرد.


تعداد بازدید :  183