شماره ۵۴۴ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۳۱ فروردين
صفحه را ببند
تجربه انقلاب و جنگ

محمد اسماعيل‌نيا  نماينده مجلس

هر حرکتی که بنا باشد در ابعاد اجتماعی صورت گیرد، بنمایه و زمینه‌ای دارد به‌نام فرهنگ. فرهنگ، مادر تمام این حرکات‌اجتماعی است. به‌ویژه در جامعه ما با توجه به پیشینه آن، بدون توجه به مقوله فرهنگ به رشد کیفی موردنظر نخواهیم رسید. اولین موضوعی که برای نجات اقتصاد کشور بايد به آن توجه کنیم، همین مقوله فرهنگ است. همدلي که از ارکان اصلی تشکیل‌دهنده شعار امسال است نیز زمینه فرهنگی دارد. همدلي که ارتباط مستقیمی با مقوله فرهنگ دارد، می‌تواند چرخه‌اقتصادی ممکلت را هم به چرخش دربیاورد و نیک می‌دانیم که رسیدن به این مهم، چیز کمی نیست. اشتراکات فرهنگی و باورهای مشترک است که می‌تواند زمینه‌ساز رسیدن به همدلي شود. رکن همزباني هم از دیگر ارکان مهم نام‌گذاری امسال است که بدون وجود آن در یک بستر فرهنگی اساسا نمی‌شود انتظار بهبود شرایط اقتصادی را داشت و به توسعه اقتصادی، اجتماعي و فرهنگي امیدوار بود. اگر بخواهیم مسأله را به صورت بنیادی‌تر مورد بررسی قرار دهیم، به این سوال اساسی برمی‌خوریم که انقلاب اسلامی ایران چگونه شکل گرفت؟ تمام انگیزه‌های انقلاب ما درونمایه فرهنگی داشتند.
در صورتی که در یک نگاه و برداشت سطحی ممکن است با این تحلیل مواجه شویم که امکان مواجه‌شدن با تانک و گلوله با مشت‌های خالی وجود ندارد. به نظر من، وقتي انسجام باورهای دینی همراه با اعتقاد مردم در کنار هم قرار می‌گیرند، در بستر اجتماعی تبدیل به تراکمی یکپارچه می‌شوند. این فشردگی و انسجام ایجاد شده درنهایت به یک انقلاب بزرگ منجر شد. در 8‌ سال جنگ‌تحمیلی هم ما به همین صورت مدیریت جهادی را اعمال کردیم و به این صورت بار فرهنگی افزایش پیدا کرد. بنابراین در این عرصه راه برای ما باز است چراکه پیش از این مسیر را طی کرده‌ایم و از این آزمون، سربلند بیرون آمده‌ایم. امروز هم اگر بناست حرکتی در جهت توسعه در ابعاد مختلف انجام دهیم، همدلي و همزباني که سرچشمه فرهنگی دارند باید در دستورکار قرار بگیرند. ما انقلاب کردیم، پس از آن، جنگ را اداره کردیم، بعد از آن هم در اتفاقات مهم دیگر سربلند بودیم.
مساله اين‌جاست كه ما به لحاظ قانونی چیزی کم نداریم یا حداقل زمینه مساعدی در این موضوع برقرار است. طرح این موضوع که فقدان موفقیت کامل در زمینه توسعه‌اقتصادی به خلأهای قانونی بازمی‌گردد، منتفی است. در شرایط موجود اقتصادی، مجلس برای پیشبرد اهداف دولت جهت توسعه‌اقتصادی آمادگی کامل دارد تا طرح‌های پیشنهادی دولت را به‌سرعت و حتی به‌صورت دوفوریتی مورد بررسی قرار دهد. تا جایی که حتی در اواسط ‌سال‌گذشته وقتی دولت بودجه را برای اصلاح به مجلس آورد، آن را به سرعت مورد بررسی قرار دادیم. همین الان هم اگر دولت مشکلی بر سر مسائل اقتصادی مردم داشته باشد، آمادگی رسیدگی به آن را داریم و در ابعاد قانونی کمک‌رسانی می‌کنیم.
مدتي پيش با رئیس‌مجلس به‌منظور ایجاد کارگروه‌های مشترک با دولت جلسه‌ای داشتیم. قصد داشتيم با استفاده از نیروهای متخصص، باتجربه و صاحب‌نظر به این طریق کم‌و‌کاستی‌های موجود در حوزه اقتصاد را شناسایی و در جهت رفع آنها حرکت کنیم.
امروز کارگروه‌های مختلفی تشکیل شده‌اند که هریک به‌صورت تخصصی در پی شناسایی مشکلات موجود هستند. مقدمه ایجاد بحث‌ها در مجلس فراهم شده و این باور در میان نمایندگان به‌وجود آمده است. دولت به معنای اعم کلمه (منظور قوای سه‌گانه است) در بخش‌های مختلف روابط‌عمومی‌هایی دارد. روابط‌عمومی یعنی شاه‌کلید بسیاری از مسائل. روابط‌عمومی‌ها  روی انتقال آسیب و همین‌طور انعکاس قابلیت‌ها و توانایی‌ها و تفهیم راهکارهای مختلف اثرگذار هستند. آنها می‌توانند روشنگری و شفاف‌سازی کنند. آنها می‌توانند میزان تاثیرگذاری را افزایش دهند و به عبارت بهتر آنها پل ارتباطی بین دولت (به معنای اعم) و مردم هستند. بنابراین نه‌تنها می‌توانند موضوعات مختلف موجود را مورد توجه و رصد قرار دهند بلکه در مطرح‌کردن مشکلات مردم به مسئولان و بارزکردن معضلات اجتماعی نقش غیرقابل‌انکاری دارند. براي رسيدن به اهداف بايد به اين بخش هم توجه ويژه‌اي داشته باشيم.

 


تعداد بازدید :  189