شماره ۵۴۴ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۳۱ فروردين
صفحه را ببند
میان سازمان غذا و دارو و دامپزشکی صورت گرفت
اختلاف بر سر واردات گوشت گاومیش هندی
ماجرای واردات گوشت بوفالو یا همان گاومیش هندی به ایران حالا چند روزی است که رسانه‌ای شده...

شهروند| ماجرای واردات گوشت بوفالو یا همان گاومیش هندی به ایران حالا چند روزی است که رسانه‌ای شده، از همان روزی که رئیس سازمان دامپزشکی در نشست خبری هفته سلامت، درباره واردات گوشت آلوده بوفالوی هندی توضیح داد:« واردات گوشت گاومیش، موضوع جدیدی نیست و از قبل هم این اتفاق می‌افتاد اما در ‌سال گذشته واردات آن محدود بود.» به گفته او، گوشت این حیوان از نظر کیفیت بالاتر از گوشت گاو و گوسفند است.» مهدی خلج درباره میزان آلودگی این گوشت این توضیح را هم داد که: « این گوشت از نظر ابتلا به جنون گاوی، براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت دام جزو کشورهای با خطر قابل اغماض است. آلودگی به انگل این گاو‌ها هم به دلیل شرایط آب و هوایی هندوستان است.»
رئیس سازمان دامپزشکی کشور همه این توضیحات را داد و تأکید کرد که مصرف این گوشت تنها باید در سوسیس و کالباس باشد، او صراحتا اعلام کرد که مصرف مستقیم این گوشت، ممنوع است. خلج به ایسنا گفت: « مجوز واردات گوشت بوفالو فقط برای تولید فرآورده‌های گوشتی حرارت‌دیده صادر شده است و متخلفانی که در سال‌های گذشته آن را وارد چرخه مصرف مستقیم کرده‌اند در لیست سیاه قرار گرفته‌اند.»
او ادامه داد: «در‌ سال گذشته واردات گوشت بوفالو از هند به حداقل ممکن رسید که عمدتا مربوط به مجوز‌های‌ سال 92 بود اما در پایان‌ سال گذشته به تصویب رسید که مقدار محدودی گوشت بوفالو از هند برای مصارف صنعتی و فرآورده‌های گوشتی حرارت‌دیده (مانند سوسیس و کالباس) به کشور وارد شود.»
رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان این‌که برخی منتقدان نگران واردشدن گوشت بوفالو به چرخه مصرف مستقیم گوشت مردم هستند، گفت: « در کمیته علمی تشکیل شده در سازمان دامپزشکی برای واردات گوشت بوفالو به این نتیجه رسیدیم که واردات این محصول برای فرآورده‌های گوشتی حرارت‌دیده منعی ندارد.»
به گفته او، برای واردات گوشت بوفالو از هند از مبادی ورودی کشور بر فرآیند مصرف آن نظارت می‌شود و درحال حاضر مجوز 850 تن واردات این گوشت صادر شده است.
رئیس سازمان دامپزشکی بر ممنوعیت مصرف مستقیم گوشت بوفالو تأکید می‌کند، این درحالی است که رئیس سازمان غذا و دارو، این پرسش را مطرح می‌کند که اگر سلامتی این گوشت تأیید شده، چرا انحصارا باید در صنعت غذا مورد استفاده قرار گیرد و نمی‌‌توان به‌طور مستقیم آن را مصرف کرد. رسول دیناروند به فارس گفته بود که: « سازمان دامپزشکی مسئول این کار است و اگر تأیید کند که گوشت وارد کشور شود، ما به آن اطمینان داریم که همه مسائل سلامتی را رعایت کرده است.»
جاوید آل‌داوود، عضو هیأت علمی دانشکده دامپزشکی و رئیس انجمن حمایت از حیوانات اما به گونه‌ای دیگر پاسخ رئیس سازمان غذاو دارو را می‌دهد. او در گفت‌و‌گو با «شهروند» درباره آلودگی بالای گوشت گاومیش هندی توضیح می‌دهد و می‌گوید: «گاومیش حیوانی است که در تالاب‌ها و مناطق آب‌گیر زندگی می‌کند؛ مناطقی که سرشار از آلودگی است که علاوه بر آلودگی‌های معمول، حاوی مواد شیمیایی و آلودگی ناشی از ضایعات کارخانه‌ای است. این آلودگی‌ها در بدن این حیوانات جذب می‌شود و حتی برخی از آنها با پختن هم از بین نمی‌روند، بنابراین مصرف گوشت این حیوان وارداتی از هند به شدت خطرناک است.» به گفته او، با خوردن این گوشت، تمام آلودگی‌های شیمیایی در بدن ذخیره می‌شود و درنهایت می‌تواند منجر به مسمومیت با جیوه، آرسنیک، گوگرد و ... شود. او واردات این گوشت را به خاطر تفاوت قیمتی آن می‌داند. تفاوت قیمتی که برای فروشندگان آن سود بالایی دارد:« هم اکنون یک کیلو گوشت بوفالوی هندی، 14‌هزار تومان است، گوشت گاو برزیلی، 18‌هزار تومان و گوشت گاو ایرانی حدود 24‌هزار تومان است، با این‌که می‌گویند گوشت بوفالو مصرف صنعتی دارد و تنها باید در سوسیس و کالباس استفاده شود اما متاسفانه دیده شده که در مغازه‌ها، به‌عنوان گوشت عادی فروخته می‌شود و رنگ قشنگی هم دارد.» آل داوود ادامه می‌دهد: « این‌که می‌گویند این گوشت تنها برای مصرف سوسیس و کالباس است، شاید به این ‌خاطر است که در فرآیند تبدیل شدن به سوسیس و کالباس، گوشت حرارت می‌بیند و می‌پزد، به همین خاطر بخشی از آلودگی آن از بین می‌رود اما مسأله این است که آلودگی این گوشت تنها آلودگی‌‌ای نیست که با حرارت از بین برود. آلودگی شیمیایی در گوشت جذب می‌شود و به بدن مصرف‌کننده منتقل می‌شود.» آل‌داوود تأکید می‌کند که متاسفانه گوشتی که برای فرآورده‌های گوشتی مصرف می‌شود، می‌تواند به خارج از این چرخه هم منتقل شود و به‌عنوان گوشت معمولی
فروخته شود.
به گفته او، با این‌که گفته می‌شود سازمان دامپزشکی مسئول رسیدگی به این موضوع است اما وزارت بهداشت درنهایت مجوز مصرف می‌دهد.


تعداد بازدید :  253