شماره ۵۴۴ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۳۱ فروردين
صفحه را ببند
آژير

حمله همراه بیمار به پرستار با قیچی
شهروند| دومین حمله به پرستاران توسط همراهان بیماران در‌ سال جدید، رخ داد. در این حادثه، پرستار جوانی با قیچی جراحی زخمی شد.
تیم پزشکی وقتی یک بیمار بدحال را با آمبولانس از خواف به سمت مشهد منتقل می‌کردند، متوجه وضع وخیم او شدند، ناچار بیمار را به نزدیک‌ترین مرکز درمانی در تربت حیدریه منتقل کردند اما بیمار که به علت سوختگی شرایط وخیمی داشت، به کام مرگ فرو می‌رود. همراهان بیمار نیز که دنبال آمبولانس در حرکت بودند، وقتی به بیمارستان تربت حیدریه می‌رسند و متوجه مرگ بیمارشان می‌شوند، با عصبانیت به سمت پرستار مرد حمله کرده و او را با قیچی که دم دست‌شان بود، مجروح می‌کنند.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که همراه بیمار با پرستار در ابتدا درگیری لفظی داشته که پس از آن منجر به درگیری فیزیکی، شکستن شیشه‌های آمبولانس و حمله به پرستار با قیچی می‌شود.
حمله همراه بیمار به پرستار منجر به
مجروح شدن وی از ناحیه پهلو شده که در حال حاضر وضع جسمی پرستار خوب بوده و در سلامتی وی مشکلی پیش نیامده است. همراه بیمار مدعی شد که در مسیر خواف به مشهد به‌ طور مداوم دستگاه الکتروشوک بیمار قطع و وصل می‌شده و تجهیزات آمبولانس مشکل فنی داشته است.
مدیر روابط‌عمومی بیمارستان رازی تربت‌حیدریه در این رابطه گفت: به دلیل شکستن شیشه و تخریب تجهیزات آمبولانس در حال حاضر این موضوع قابل مشاهده نیست که آیا واقعا دستگاه الکتروشوک دچار نقص فنی بوده و قطع و وصل می‌شده است؟
به گفته قائم‌ مقام سازمان نظام پرستاری ایران، پرستار مرد با انتقال به مرکز درمانی تحت مداوا قرار می‌گیرد و خطر رفع شده است.
اولین حمله به پرستاران توسط همراهان بیماران در‌ سال جدید، به روز ۱۲ فروردین در بیمارستان شهید مدرس شهرستان ساوه برمی‌گردد که در آن حادثه نیز دو پرستار از سوی فردی که برای پانسمان دستش به بیمارستان آمده بود، مورد حمله قرار می‌گیرند و یکی از پرستاران که دانشجوی پرستاری است از ناحیه ران پا چاقو می‌خورد.
حالا به فاصله دو هفته از وقوع آن حادثه، دومین حمله به پرستاران در‌ سال ۹۴ اتفاق می‌افتد و این‌بار در نقطه‌ای دیگر از کشور، پرستار مرد تنها به خاطر احساس مسئولیتش و این‌که در صف اول پاسخگویی به بیماران قرار دارد، توسط همراهان بیمار مورد خشونت فیزیکی قرار می‌گیرد.
محمد شریفی‌مقدم عضو شورایعالی نظام پرستاری کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با عنوان این مطلب که پرستاران در معرض انواع تهدیدها و خشونت‌های کلامی و فیزیکی قرار دارند، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از ۹۰درصد پرستاران در محیط کار، خشونت‌های کلامی و ۳۰‌درصد آنها خشونت فیزیکی را تجربه کرده‌اند. وی با انتقاد از این‌که پرستاران در محیط کاری امنیت لازم را ندارند، افزود: وظیفه تأمین امنیت پرسنل بر عهده مدیریت بیمارستان است. ولی متاسفانه در این زمینه کم‌توجهی می‌کنند و همین ضعف مدیریتی باعث می‌شود که پرستاران همواره در معرض خشونت‌های فیزیکی و کلامی قرار بگیرند. در همین حال احمد نجاتیان قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری ایران نیز می‌گوید: متاسفانه خشونت علیه پرستاران وجود دارد و شاید هر ماه حداقل یک خبر درباره حمله به پرستاران می‌شنویم. قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری همچنین از برخورد قضایی با کسانی که پرستاران را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند، به‌عنوان راهکاری برای مقابله با این قبیل رفتارهای نابهنجار نام برد و افزود: متاسفانه در مواردی از این قبیل حوادث، شاهد هستیم که مسئولان آن مرکز درمانی پیگیر وضع پرستار نیستند و گویی دعوای خیابانی بوده است. درحالی‌که وقتی پرستار در محل کار حاضر است و اتفاقی برای او رخ می‌دهد، مسئولیت رسیدگی به آن بر عهده مدیریت همان مرکز درمانی و بیمارستان است. البته واحد حقوقی سازمان نظام پرستاری نیز، پیگیر وضع پرستاران مضروب است.

اسیدپاشی کینه جویانه در کرمانشاه
مرد 47 ساله هدف اسیدپاشی یک آشنا در کرمانشاه قرار گرفت. فضل‌الله رنجبر  فرماندار کرمانشاه در رابطه با این خبر گفت:  این حادثه ساعت  20:35 شامگاه شنبه در چهارراه بسیج کرمانشاه رخ داد و طی آن فردی 47 ساله مجروح شد.
مرد 47 ساله  که پس از مشاجره و درگیری با مرد آشنایی هدف اسیدپاشی قرار گرفته بود توسط اورژانس به بیمارستان امام خمینی(ره) شهر کرمانشاه منتقل شد. رنجبر یادآور شد: حال عمومی فرد آسیب‌دیده مناسب است و مداوای وی کماکان ادامه دارد. فرماندار کرمانشاه با تأکید بر این‌که هیچ انگیزه و قصد سیاسی در پس حادثه اسیدپاشی شنبه شب کرمانشاه وجود نداشته است گفت:  این واقعه به دنبال خصومت و اختلافات شخصی رخ داده و موضوع توسط پلیس درحال پیگیری است. به گزارش ایرنا، شهریور ماه‌ سال گذشته نیز زن 24 ساله‌ای در پایانه اتوبوسرانی کرمانشاه به دلیل خصومت شخصی قصد داشت روی صورت یکی از رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی اسید بپاشد ولي هشت نفر از شهروندان و رانندگان اتوبوس را دچار آسیب‌دیدگی کرد.


تعداد بازدید :  223