شماره ۵۴۴ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۳۱ فروردين
صفحه را ببند
دردنامه

مهدی بهلولی آموزگار

3 ماه تابستان، تعطیل. نوروز، دو سه هفته تعطیل. پنجشنبه و جمعه، تعطیل. برف ببارد، تعطیل. سرد بشود، تعطیل. گرم بشود، تعطیل. باد نیاید، باران نبارد، هوا آلوده شود، تعطیل. اصلا شما کی کار می‌کنید؟ این حقوق هم که بهتان می‌دهند زیادی است. گفتی چقدر حقوق می‌گیری؟ گفتم یک‌میلیون و 200‌هزار تومان. گفت روزهای تعطیل هم حقوق می‌گیرید؟ گفتم ماهی یک‌میلیون و 200 روز تعطیل را حساب می‌کنند یا نمی‌کنند را نمی‌دانم. البته لیسانس ریاضی‌ام و 23‌سال سابقه دارم و همسر و 2 بچه هم دارم. گفت آقا جان، شما نصف‌ سال تعطیل هستید خب، همین حقوق هم برایتان زیادی است. اگر من به جای دولت بودم این‌بار که اعتراض می‌کردید اخراجتان می‌کردم و می‌رفتم به جایتان از این لیسانس، فوق‌لیسانس و دکترای بیکار و جوان می‌آوردم تا درس بدهند. ماهانه 500‌هزار تومان که بهشان بدهی با سر و کله می‌آیند کار می‌کنند و قهر و ناز و اعتراض مِعتراض هم در کارشان نیست و نخواهد بود.
گفتم تو خودت 4 روز کار می‌کنی 2 روز استراحت. پس یک سوم سال، یعنی 4 ماه، در استراحتی. یک ماه هم که مرخصی داری، پس می‌شود 5 ماه. سر کار هم که هستی یک‌ریز در فیس‌بوکی یا داری با تبلت ور می‌روی. 5‌سال سابقه داری و حدود 2 و نیم‌میلیون در ماه حقوق می‌گیری. گویا با 20‌سال کار هم بازنشسته‌ات می‌کنند. راستی چرا هر 6 روز، 2 روز بیکاری؟ گفت استاندارد جهانی کار من این است، کار من را این‌جوری تعریف کرده‌اند. گفتم خب پسر خوب، استاندارد جهانی کار من هم همین است اما نه با حقوق یک‌میلیون و 200‌هزار تومانی. نه این‌که در ‌سال بیایند 200‌هزار تومان به حقوقت اضافه کنند و از آن طرف 100‌هزار تومانش را به خاطر افزایش حق بیمه تکمیلی‌ات کم کنند. نه این‌که بگویند چون تابستان تعطیل هستید، باید نصف و نیمه حقوق بهتان بدهیم و آن نصف دیگر را بروید آژانس یا بروید دلار بفروشید تا دربیاورید اما عزیزم یک نکته دیگر را هم فراموش نکن و آن این‌که شغل‌ها را باید خانوادگی بسنجی. نزدیک‌ترین شغل به تدریس در مدرسه، تدریس در دانشگاه است. الان کشورهایی هستند که وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش‌شان یکی است. تو چرا به استادان دانشگاه نمی‌گویی چرا این همه تعطیلی دارید؟ اگر من در دبیرستان باید ۲۴ ساعت در هفته درس بدهم، استاد دانشگاه باید ۱۲-۱۰ ساعت درس بدهد. این‌جوری تعطیلی استاد دانشگاه می‌شود 2 برابر تعطیلی من و بنا به منطق شما لابد باید نصف من حقوق بگیرد! اما فکر می‌کنم باید مواظب خودت هم باشی‌ها! یک وقت ژاپنی‌ها، آمریکایی‌ها یا یکی از کشورهای پیشرفته اروپایی، پی به وجود جنابعالی و اندیشه‌های ناب و ژرفت نبرند، بیایند پنهانی سرقتت کنند، آخر آنها هنوز به این سطح فکری متعالی نرسیده‌اند و به آموزگاران بیکارشان، ماهانه چیزی حدود چهار پنج‌هزار دلار حقوق می‌دهند.
گفت ببین همه در جامعه می‌گویند شما بیکارید و الکی بهتان حقوق می‌دهند.‌‌ همان استاد دانشگاه که گفتی، از یکی‌شان نمونه‌ای بیاور که به حقوق کم شما اعتراض کرده باشد. می‌توانی بیاوری؟ گفتم نمونه باشد یا نباشد مهم نیست اما تا این طرز فکر تو در جامعه حاکم است، بی‌سوادی، خرافه، استبداد و استثمار بازتولید می‌شود. این‌که بروی فوق‌‌لیسانس بیاوری و ماهی 500‌هزار تومان بهش حقوق بدهی یعنی داری استثمارش می‌کنی، می‌فهمی؟!

دیدگاه‌های دیگران

ح
حسینی |
مخالف 0 - 0 موافق
سلام من می توانم دردهای زیادتری را به این درد نامه اضافه کنم که از حوصله ی دوستان خارج است. اما همین قدر بگویم که احساس گناه می کنم وقتی دانش آموزانم را به ادامه ی تحصیل تشویق می کنم چون به قول جناب سعدی می شوم عالم بی عمل زیرا اینجانب به تحصیل اعتقادم را از دست دادم بعد از اینکه با رتبه ی سیصد در کنکور سراری معلم شدم و با حقوق ناچیزی روزگار میگذرانم و از دیدن فیش حقوقی ام گریه ام می گیرد ولی دوستم با مدرکی از دانشگاه ...و استخدامی پیمانی در وزارتخانه ی ... دو برابر من درآمد دارد. تازه این جای خوبش است وقتی معاون اداره به من گفت برای ما فرقی نمی کند اگر مدرکت را کیلویی هم خریده باشی و دیگر الان که رتبه ی یک گروه ارشد دانشگاهم باز میدانم که این تحصیل فقط برای قلبم است که برای علم می تپد و دیگر هیچ...
م
مهدی |
مخالف 0 - 0 موافق
درود بر آقای بهلولی و بقیه معلمان زحمت کش قطعا توی هر قشری آدم خوب و بد ، پر تلاش و تنبل و .... وجود داره ولی نمیشه در مورد همه یک جور قضاوت کرد ، اکثر معلم ها زحمت کش هستن و در برابر کاری که میکنن خیلی کمتر حقوق میگیرن . نمونه اش پدر خودم که امسال بازنشسته شد با 30 سال سابقه ماهی 1300 هزار تومن حقوق میگیره

تعداد بازدید :  353