شماره ۵۴۴ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۳۱ فروردين
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

زادروز آدولف هیتلر
126‌سال پیش، برابر با بیستم آوریل 1889 میلادی، آدولف هیتلر، لیدر حزب ملی سوسیالیست کارگران آلمان در شهری کوچک بین مرز اتریش و امپراتوری آلمان به دنیا آمد. هیتلر بین سال‌های ۱۹۳۳ تا ۱۹۴۵ در مقام صدر اعظم آلمان و از ۱۹۳۴ به بعد، همزمان در مقام پیشوای رایش آلمان بزرگ حکومت کرد. او در ‌سال 1939 برای بازپس‌گیری بخشی از خاک آلمان که طی جنگ جهانی اول به لهستان منضم شده بود، به این کشور حمله نظامی کرد که در نتیجه آن بریتانیا و فرانسه به آلمان اعلام جنگ داده و آتش جنگ جهانی دوم را شعله‌ور ساختند.

تولد مرد خوش‌بین
122‌سال پیش، برابر با بیستم آوریل 1893 میلادی، ‌هارولد لوید (با نام کامل‌ هارولد کلایتون لوید سینیور)، بازیگر، کمدین و تهیه‌کننده آمریکایی، در نبراسکا به دنیا آمد.‌ هارولد لوید به ‌همراه چارلی چاپلین و باستر کیتون در زمره محبوب‌ترین کمدین‌های دوران فیلم صامت به‌ شمار می‌آید. معروف‌ترین پرسوناژ‌ هارولد لوید، مرد جوان خوش‌بین اما دست‌وپاچلفتی‌ای بود که عینکی گِرد و بزرگ به چشم می‌گذاشت و به یاریِ بخت و اقبال و پشتکار خود به موفقیت می‌رسید.

کشتار در کلمباین
16‌سال پیش، برابر با بیستم آوریل 1999 میلادی، طی حمله 2 دانش‌آموز دبیرستانی (اریک هریس و دیلن کلبولد) به دبیرستان کلمباین در جفرسون کانتی ایالت کلرادو، ۱۲ دانش‌آموز و یک معلم به قتل رسیدند. مهاجمان ۲۴ دانش‌آموز دیگر را زخمی کرده و سپس اقدام به خودکشی کردند. کشتار دبیرستان کلمباین، مرگبارترین قتل‌عام انجام شده در یک دبیرستان آمریکایی است. در ‌سال ۲۰۰۲ مایکل مور کارگردان آمریکایی با ساخت فیلمی مستند به نام «بولینگ برای کلمباین» با اشاره به ماجرای تیراندازی در این مدرسه، به نقد آزادی حمل سلاح در آمریکا پرداخت. این فیلم در ‌سال ۲۰۰۳ برنده جایزه بهترین فیلم مستند اسکار شد.


تعداد بازدید :  215