شماره ۵۴۴ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۳۱ فروردين
صفحه را ببند
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه در گفت‌وگو با «شهروند» خبر داد:
تکمیل فاز دوم اردوگاه آموزشی-امدادی «امید» کرمانشاه در‌سال 94

سمیرا سیدی| جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه در‌سال گذشته موفق به دریافت رتبه‌ ‌برتر جشنواره شهید رجایی در بین تمام دستگاه‌های خدمت‌رسان و کسب رتبه نخست اجرای سفرنامه سلامت و امید در کشور بین استان‌های مجری جمعیت هلال‌احمر شد. این جمعیت همچنین عنوان برترین مرکز آموزش علمی-کاربردی هلال در کشور را به دست آورد و رتبه برتر و نشان کبوتر صلح بین روابط عمومی‌های جمعیت هلال‌احمر کشور در بخش سمعی و بصری را کسب کرد. به همین منظور و برای بررسی فعالیت‌های این جمعیت با مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه گفت و گو کرده‌ایم. «مهندس عادل شفیعی» ضمن ارایه آمار و اطلاعاتی درباره عملکرد‌ سال گذشته این جمعیت به تشریح برنامه‌های آتی هلال‌احمر کرمانشاه پرداخته است. آنچه در ادامه می‌آید، شرح این گفت وگو است:  
 جمعیت هلال‌احمر کرمانشاه در‌سال گذشته با عملکرد خود، رتبه‌های مختلفی را به دست آورد؛ این مسیر در‌سال جدید هم ادامه پیدا خواهد کرد؟
بله، حتما؛ البته در ابتدای‌سال 94 نیز اولین رتبه برتر خود را دریافت کرده‌ایم و آن هم کسب رتبه برتر جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه در بین 69‌دستگاه اجرایی خدمت‌رسان در اجرای طرح نوروزی است.
 اگر موافق هستید به تشریح مهم‌ترین برنامه‌های حوزه امداد و نجات جمعیت در‌سال 93 بپردازیم.
در‌سال 93 بالغ بر 230 مانور امداد و نجات تخصصی شامل امداد و نجات در جاده، کوهستان، زلزله، فضای معلق، آواربرداری، اسکان اضطراری، تیم‌های درمان اضطراری و سیلاب برگزار شده است.
شاخص‌ترین برنامه امداد و نجات جمعیت کدام مورد بوده؟
از شاخص‌ترین برنامه‌های حوزه امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه برگزاری دو مانور مدیریت بحران ستادی و میدانی و همکاری تمام دستگاه‌های عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران با محوریت جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه برای اولین بار در جمعیت هلال‌احمر کشور با حضور 4500‌نیروی عملیاتی را می‌توان نام برد.
 آیا در همین حوزه مانورهای مرتبط دیگری هم انجام داده‌اید؟
بله، برگزاری 2 مانور بزرگ امداد و نجات در زلزله با همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی در بافت‌های فرسوده شهر کرمانشاه و برگزاری 2 دوره مانور اسکان اضطراری و برپایی اردوگاه با بکارگیری 2‌هزار‌نیروی عملیاتی از آن جمله است.
 آیا تا به حال میزبان برگزاری دوره‌های تخصصی امداد و نجات بوده‌اید؟
در سالی که گذشت جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه میزبان 38 دوره تخصصی استانی و 4 دوره تخصصی منطقه‌ای بوده که دوره‌های منطقه‌ای اعم از برگزاری دوره مربیگری کد3 جست‌وجو و نجات در آوار، دوره مربیگری کد3 جست‌وجو و نجات در جاده، دوره بازآموزی پرسنل حوزه امداد و نجات و دوره مربیگری بازآموزی آگاهی از خطرات مین و مهمات عمل نکرده مربیان هفت استان مرزی کشور با حضور و آموزش اریک تولسفن رئیس واحد امور تسلیحاتی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در ژنو، برگزاری 193دوره بازآموزی تخصصی امداد و نجات با حضور 6‌هزار و 259 امدادگر خواهر و برادر انجام شده است.
 نیروهای عملیاتی جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه در مناسبت‌های مختلف جهت پوشش امدادی حضور داشته‌اند؟
بله، هفت‌هزار و 780 تن از امدادگران و نجاتگران به همراه 6‌هزار و 259 نفر از کارکنان،  188 مناسبت داخل استانی را پوشش دادند. همچنین امدادرسانی به موقع در حوادث جاده‌ای، حوادث زلزله شهرستان‌های سرپل ذهاب و قصر شیرین که البته مهم‌ترین و شاخص‌ترین این مناسبت‌ها که دیگر درون استانی نیست و برون استانی را شامل می‌شود، پوشش امدادی اربعین حسینی و خدمت‌رسانی به زائران اباعبدالله حسین(ع) است که پس از این مناسبت به دلیل فعالیت و ارایه خدمات مناسب، مجمع نمایندگان استان و استانداری کرمانشاه هر یک طی نامه‌ای از عملکرد جمعیت هلال‌احمر این استان تقدیر و تشکر کردند.
 شما مجری اجرای سفرنامه سلامت و امید هم بوده‌اید؛ در این برنامه چه خدمات پزشکی و درمانی ارایه شد؟
در سفرنامه سلامت و امید که در 4 شهرستان کرمانشاه، اسلام‌آباد غرب، جوانرود و سنقر اجرا شد، 9800 تن از ساکنان این 4 شهرستان از خدمات بهداشتی و درمانی سفرنامه  بهره‌مند شدند که البته 9‌هزار نفر دیگر نیز از خدمات ویزیت و داروی رایگان بهره‌مند شدند که در اجرای این برنامه ارزیابان کشوری و ارزیاب سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر حضور داشتند و پس از آن، رتبه نخست به جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه در بین تمام استان‌های مجری این برنامه تعلق گرفت.
 اگر بخواهیم به شاخص‌ترین فعالیت در حوزه بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه در سطح کشور اشاره کنیم، به چه موردی می‌رسیم؟
نکته قابل ذکر که بسیار هم اهمیت ویژه‌ای دارد تهیه و تدوین کتابچه نظام‌نامه سلامت برای نخستین‌بار توسط جمعیت هلال‌احمر استان  کرمانشاه در کشور است که هدف اصلی تهیه این کتابچه اهداف عالی و راهبردی سلامت در جمعیت هلال‌احمر از ابتدا تا به حال و آینده  است.
 در‌سال گذشته حوزه جوانان چه برنامه‌هایی را اجرا کرده است؟
مهمترین برنامه حوزه جوانان احداث اردوگاه منطقه‌ای، فرهنگی، آموزشی و امدادی امید کرمانشاه به مساحت 4 هکتار بود که این اردوگاه با حضور دبیرکل جمعیت هلال احمر، رئیس سازمان جوانان هلال احمر، استاندار و دیگر مسئولان ارشد استانی افتتاح شد.
 در پایان درمورد اهم برنامه‌های ‌سال 94 جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه صحبت کنیم.
در‌سال 94 ان‌شاءالله با پشتیبانی رئیس جمعیت هلال‌احمر برنامه‌های بسیاری را در راس کار خواهیم داشت که ازجمله مهم‌ترین آنها تکمیل فاز دوم اردوگاه منطقه‌ای، آموزشی، امدادی، فرهنگی امید کرمانشاه، احداث 5 ساختمان اداری- امدادی واقع در 5 شهرستان کرمانشاه، اسلام‌آبادغرب، پاوه، سنقر و کنگاور که با حضور مسئولان ارشد کشوری افتتاح خواهد شد، تقویت بنیه امدادی هلال‌احمر در زمینه ناوگان ترابری و تجهیزات امداد و نجات، تلاش در جهت احداث و تجهیز 4 پایگاه امداد و نجات جدیدالاحداث، ادامه پروژه‌های بهداشتی- درمانی در قالب کاروان‌های سلامت و نیکوکاری، سازماندهی اعضا و جوانان جهت حضور حداکثری در مجامع امداد‌و نجات و برنامه‌ریزی در جهت برگزاری مانورهای متعدد امداد و نجات و تیم‌های درمان اضطراری و فعالیت‌های بشردوستانه است و آخرین بحث که بسیار هم مهم است انعقاد تفاهمنامه همکاری با سایر دستگاه‌های خدمت‌رسان است.

 


تعداد بازدید :  207