شماره ۵۴۴ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۳۱ فروردين
صفحه را ببند
قانونی به نام رعایت حق مولف

زهرا عاملی ترانه سرا

یکی از بزرگترین معضلاتی که در فضای موسیقی گریبانگیر اهالی موسیقی شده است، بحث عدم رعایت حقوق مادی و معنوی هنرمندان، کپی‌ها و دانلودهای غیرقانونی است که ضربه بسیار بزرگی به پیکره موسیقی ما وارد کرده است. بحث دانلود در کشور ما متفاوت‌تر از نقاط دیگر دنیاست. چون هم می‌تواند برای برخی خوانندگان جهت مثبتی داشته باشد و هم برای اکثر اهالی موسیقی، تأثیر منفی و ناخوشایندی به همراه خود بیاورد. عده‌ای از خوانندگان که تازه کارشان را در موسیقی و به شکل زیرزمینی شروع کرده‌اند، می‌توانند از این راه طرفدار پیدا کنند و شناخته شوند.
دانلود شاید برای این دسته از خوانندگان مزایایی داشته باشد، اما آسیب‌ها و تأثیرات ناخوشایندی را برای خوانندگان مطرح‌تر به همراه خواهد داشت. با توجه به این‌که ما قواعد کپی‌رایت در ایران نداریم و ایران از کپی‌رایت پیروی نمی‌کند، باید به شکل ریشه‌ای و اساسی این معضل برطرف و ریشه‌کن شود. باید ابتدا کپی‌رایت در ایران اعمال شود و ما نسبت به قواعد آن متحد شویم، سپس در این رابطه فرهنگ‌سازی کنیم.
یک پدیده‌ای به اسم سی‌دی فروشی در سر چهارراه‌ها داریم که کل آثار موسیقی ‌سال گذشته با قیمت 1500 تومان به فروش می‌رسد. این مسأله در سال‌های اخیر باعث شده که موسیقی به سمت زوال و مرگ برود و خواننده‌های موسیقی هیچ نوع حمایت مالی نمی‌شوند. چون عملا پولی به آن تزریق نمی‌شود و کمتر شنونده‌ای حاضر می‌شود که آلبومی را به شکل قانونی و اورجینال تهیه کند.
اگر درآمد حاصل از فروش کنسرت‌ها و همچنین فروش بسیار محدود آلبوم‌ها نباشد، تقریبا موسیقی ‌ما هیچ منبع درآمدی ندارد! باید کمک کنیم تا موسیقی بیشتر حمایت شود و بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. من به‌عنوان کسی که شنونده آثار موسیقی هستم اگر بخواهم هر آلبومی را گوش بدهم، اورجینال آن را تهیه می‌کنم. حتی اگر بخواهم ترکی را دانلود کنم، حتما ترکی را دانلود می‌کنم که بابت آن پولی پرداخت شود و یا قبلا آن سایت با خواننده موردنظر قراردادی بسته باشد. چون خواننده باید راضی باشد و مردم با رضایت او کارش را
گوش بدهند.

 


تعداد بازدید :  154