شماره ۵۴۴ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۳۱ فروردين
صفحه را ببند
نشست خبری بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر
رضا داد: تفکیک بخش بین‌الملل هم فرصت است و هم تهدید

شهروند| سی‌وسومین دوره جشنواره فیلم فجر با تغییرات اساسی همراه بود که مهم‌ترین آن جدا شدن بخش بین‌الملل از بخش مسابقه سینمای ایران بود. دیروز صبح، 30 فروردین‌ماه نخستین نشست خبری بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر برگزار شد. نشستی که در آن علیرضا داد، دبیر جشنواره؛ آرش امینی، مدیر بین‌‌الملل سازمان سینمایی و احد میکائیل‌زاده، مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر حاضر بودند تا تمام ماجرای بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر را که بخش داخلی آن از دوازدهم تا بیست‌ودوم بهمن‌ماه‌ سال گذشته برگزار شد، توضیح دهند. بخش بین‌الملل سی‌وسومین دوره جشنواره فیلم فجر قرار است با کلی تغییر و تحولات برگزار شود، از حضور فیلمسازان معتبر به‌عنوان داوران گرفته تا حضور فیلم‌های خارجی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی با حضور مدرسان خارجی. فیلم «محمد(ص)» مجید مجیدی هم به درخواست میهمانان جشنواره قرار است یک‌بار به نمایش
 در بیاید.
رضاداد نخستین سخنران این نشست بود. او درباره جدا شدن بخش بین‌الملل و برگزاری آن در زمانی متفاوت می‌گوید: «برگزاری این‌گونه بخش بین‌الملل همان‌طور که می‌تواند برای ما تهدید باشد، فرصت هم به شمار می‌آید. همکاران من در سازمان جشنواره‌ها، سازمان سینمایی و بخش بین‌الملل از نیمه دوم‌ سال گذشته که چنین تفکیکی در برگزاری جشنواره جمع‌بندی شد، تلاش خود را آغاز کردند تا بتوانند بخش بین‌الملل را برگزار کنند.» بخش بین‌الملل از بخش مسابقه سینمای ایران جدا شد تا اتفاقی نو در این بخش روی دهد. اتفاقی متفاوت‌تر از آنچه در 32‌سال گذشته در جشنواره فیلم فجر رخ داده است. اینها را دبیر جشنواره در توضیح دلایل چنین تکفیکی بیان می‌کند؛ اما ضرورت برای به نمایش درآمدن فیلم‌های خارجی هم جزو دلایلی است که این بخش جشنواره به صورت جداگانه‌ای برگزار می‌شود؛ «تولیدات سینمای ایران به اندازه‌‌ای زیاد است که برای بازگرداندن بودجه به تولید آن، مجبور هستیم اکران فیلم‌های خارجی را محدود به نمایش‌های تک‌ سانس در سینماها کنیم. درحال حاضر بیشترین بخش پخش فیلم‌های خارجی به ترتیب در شبکه نمایش خانگی و بعد در تلویزیون است؛ البته تلویزیون هم با محدودیت‌های بسیاری در این زمینه مواجه است.» به گفته رضاداد، چنین شرایطی سبب شده بود تا پیش از این در طول برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، آثار برگزیده سینماگران غیرایرانی پخش شود و با توجه به این‌که نمایش این فیلم‌ها به صورت «کپی ۳۵» انجام می‌شد، استقبال از فیلم‌های خارجی در طول جشنواره‌ها قابل توجه بود. البته این موضوع که اولویت برگزارکنندگان جشنواره فیلم فجر سینمای ایران است، غیرقابل انکار است. با این حال ظرفیت‌های جدید سینمای ایران به‌ویژه در دهه 70 و80 که سینماگران ایرانی موفق به دریافت جوایز جهانی شدند، سبب شد تا برگزارکنندگان جشنواره فیلم فجر به فکر تغییرات اساسی در بخش بین‌الملل این جشنواره بیفتند. دبیر سی‌‌وسومین جشنواره فیلم فجر معتقد است که دیده شدن در بخش‌ بین‌الملل می‌تواند یک ریسک باشد، اما همچنان چنین تغییری را برای سینمای ایران لازم می‌داند؛ «برای این تغییر همه کسانی که در بخش بین‌الملل سینمای ایران فعال بودند، با شجاعتی که حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی به ما می‌داد، تصمیم گرفتیم که چنین ریسک بالایی را بپذیریم و بخش بین‌الملل را از بخش ملی جدا کنیم و آن را در زمان دیگری برگزار کنیم.»
سیصد فیلم به بخش بین‌الملل رسید
 رضاداد از بازیابی مقررات بخش بین‌الملل خبر می‌دهد و با اشاره به این‌که 300 فیلم دریافت‌ کرده‌اند، می‌گوید: «در بخش رقابتی با دو عنوان سینمای سعادت (فیلم‌های برتر جهان) و جام جهان‌نما، ۱۴ فیلم شامل ۱۱ اثر خارجی و ۳ اثر ایرانی نمایش داده خواهد شد. در بخش غیر رقابتی جلوه‌گاه شرق (فیلم‌های آسیایی و جهان اسلام)، ۱۱ فیلم خارجی و ۳ فیلم ایرانی نمایش داده خواهد شد. در بخش هنر و تجربه که شورای سیاست‌گذاری این گروه سینمایی جایزه ویژه‌ای به برندگان اختصاص خواهد داد، ۱۲ فیلم غیر ایرانی و ۲ فیلم ایرانی روی پرده خواهد رفت. فیلم‌های «خداحافظی طولانی» فرزاد موتمن و «مزار شریف» در بخش سینمای سعادت، «360 درجه» سام قریبیان و «بدون مرز» امیرحسین عسگری نیز در بخش جلوه‌گاه شرق حضور دارند.» او در ادامه اشاره کرد که « فیلم‌های«قندون جهیزیه» از علی ملاقلی‌پور و «در دنیای تو ساعت چنده» به کارگردانی صفی یزدانی، «من دیگو مارادونا هستم» به کارگردانی بهرام توکلی و «اعترافات ذهن خطرناک من» به کارگردانی هومن سیدی نیز در بخش سینمای هنر و تجربه انتخاب شده‌اند.» به گفته دبیر جشنواره، قرار است فیلم «محمد رسول‌الله» به کارگردانی مجید مجیدی برای میهمانان بخش بین‌الملل یک نوبت به نمایش دربیاید. جالب اینجاست که حتی خود میهمانان خارجی هم چنین درخواستی داشته‌اند. همچنین 35 فیلم ایرانی دیگر در یکی از سالن‌های پردیس ملت برای میهمانان خارجی به نمایش درمی‌‌آیند.
مرور آثار و داوران بخش بین‌الملل
قرار است در بخش مرور آثار، سینمای دو کشور ترکیه و چین، همچنین آثار فرانچسکو رزی کارگردان مطرح جهان به نمایش دربیاید. آثار عباس کیارستمی هم در نخستین روزهای جشنواره مرور خواهد شد. در بخش سینمای سعادت داورانی از کشورهای هنگ‌کنگ، ترکیه، فرانسه و روسیه به همراه رضا میرکریمی و نیکی کریمی حضور خواهند داشت. داوران جلوه‌گاه فجر را نیز فیلمسازانی از کشورهای روسیه، اندونزی، استرالیا، گرجستان، ایتالیا به همراه منوچهر محمدی (تهیه‌کننده) و نگار جواهریان بازیگر تشکیل می‌دهند. دبیر بخش بین‌الملل سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر با اشاره به اهدای سه جایزه ویژه با عنوان جایزه مصطفی عقاد، جایزه همگرایی ملل و بهترین استعداد درخشان که به کارگردانان زیر 35‌سال اهدا خواهد شد، گفت: «این جوایز را پنج بانوی هنرمند از کشورهای عراق و لبنان و هنگامه قاضیانی و مریلا زارعی بازیگران ایرانی اهدا خواهند کرد. فیلم‌های حاضر در بخش‌های رقابتی و غیر رقابتی بخش بین‌الملل سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر در سینما‌های پردیس آزادی، پردیس ملت، خانه هنرمندان و موزه سینما نمایش داده خواهد شد.» بلیت آثار حاضر در بخش بین‌الملل فیلم فجر همانند سینمای ایران به صورت تک سانس از دوم اردیبهشت‌ماه پیش فروش خواهد شد.
هشت کارگاه در جشنواره فیلم
فجر برگزار می‌شود
آرش امینی، مدیر بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر که در این نشست حاضر بود، عنوان کارگاه‌هایی را که در این جشنواره برگزار می‌شود بدین ترتیب بیان کرد: «1- تولید مشترک، اصول و روش‌ها توسط پیت برایان ریو (Pete Reiv) از کشور نیوزلند (ضرورت‌های تولید مشترک در جهان و چگونگی راه‌اندازی تولید مشترک میان چند کشور )
 2 -تبادل ایده‌ و ایده‌پردازی (Pitching) توسط جَن میلر (چگونگی پردازش یک ایده کمتر از
 ۱۵۰ کلمه‌ برای تبدیل به یک فیلمنامه ۹۰ صفحه‌ای برای فروش) 3-  آسیب‌شناسی فیلمنامه در سینمای ایران 4 - معیارهای جشنواره‌ها برای جذب فیلم (با حضور رئیس جشنواره استانبول، یکی از اعضای هیأت انتخاب جشنواره برلین و مدیرعامل جشنواره فیلم کن) 5- مبانی و قوانین کپی رایت توسط مهمت گلریوز از ترکیه (حقوق مولف در سینما) 6- اصول کار با هنرپیشه، چگونگی تنظیم میزانسن میان دوربین و هنرپیشه و سیر تحول درام‌پردازی از دهه ۶۰ میلادی تا امروز توسط کریستوف زانوسی از لهستان7 - ارزیابی اصول کارگردانی فیلم‌های رزمی توسط استنلی تانگ از هنگ‌کنگ 8- جلوه‌های ویژه بصری رایانه‌ای در سینما توسط براران لوولوا از کشور فرانسه (چگونگی کار با نرم‌افزار برای افزایش سیاهی لشکر در صحنه و... CGI)
100 خریدار خارجی
 به هجدهمین بازار فیلم تهران می‌‌آیند
نزدیک به 100 خریدار خارجی در هجدهمین بازار فیلم تهران، آثار مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند. امسال میهمانانی از 70 کشور جهان در بازار فیلم حضور خواهند داشت که بخش زیادی از آنان را پخش‌کنندگان و خریداران آثار تشکیل می‌دهند و تعدادی از میهمانان هم، مسئولان و برنامه‌ریزان فستیوال‌های مهم بین‌المللی و تهیه‌کنندگان مایل به تولید مشترک با ایران خواهند بود. همچنین پیش‌بینی می‌شود 290 اثر ایرانی پس از آماده‌سازی، برای عرضه به خریداران خارجی روی سرور‌های بازار بارگذاری شود تا پخش‌کنندگان و خریداران خارجی، با سهولت دسترسی به این آثار از طریق اتاقک‌های نمایش تعبیه‌شده در بازار فیلم، درباره انتخاب آنها تصمیم‌گیری کنند. بخش بین‌الملل سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، 5 تا 12 اردیبهشت‌ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار می‌شود و این برای نخستین‌بار است که بخش بین‌الملل فیلم فجر مستقل از بخش ملی برپا می‌شود.

 


تعداد بازدید :  136