شماره ۵۴۳ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۳۰ فروردين
صفحه را ببند
وعده‌ای که دردسرساز می‌شود
جنگ جهانی فیفا



شهروند| درحالی‌که حدود 2 ماه به انتخابات فیفا باقی مانده، بلاتر آخرین تلاش‌های خود برای آخرین رأی اعتماد مجدد کنفدراسیون‌ها را به کار بسته است. سفرهای تبلیغاتی رئیس 79ساله عالی‌ترین نهاد تصمیم‌گیری درباره فوتبال از زمان تحویل گرفتن این پست از «ژائوهاوه‌لانژ» در 8 ژوئن 1998 و به‌خصوص در سال‌های اخیر با انتقادهای زیادی مبنی بر ریاست ناسالم وعلاقه به رشوه‌خواری مواجه شده و هر بار با لابی‌های قدرتمند خود از خطر گریخته است. تصمیم‌های عجیب او در دوران ریاستش، عده‌ای مانند مارادونا را در جبهه مخالف قرار داده، ؛ به‌طوری که شانس کمتر ساعت‌ساز سابق کوچه پس کوچه‌های سوییس ناشی از ناتوانی‌اش در خرید رای تلقی شده و باج ندادن رقبای فعلی، دلیل اصلی پایان قریب‌الوقوع ریاست او بر فیفاست.
وعده عجیب
حالا او در راه چهارمین انتخاب به‌عنوان رئیس فیفا، سفرهای تبلیغاتی خود را شروع کرده و به آمریکای شمالی و حوزه دریای کارائیب رسیده است. رئیس فیفا، آن‌قدر به حمایت نمایندگان آمریکای شمالی، حوزه دریای کارائیب و کونکاف دلخوش کرده که برای روی برنگرداندن آنها، وعده‌ای به بزرگی اضافه کردن به 3 نماینده این منطقه ارایه کرده است.
دردسرهای افزایش
اگر بلاتر با این وعده موفق به ماندن روی صندلی ریاست فیفا شود، بایدمنتظر یک فاجعه درسهمیه‌بندی جام‌جهانی باشیم. به‌هرحال اضافه شدن یک نماینده به آمریکای‌شمالی، ریزش سهمیه آسیا، آمریکای جنوبی و حتی اروپا را در پی خواهد داشت. کم شدن سهمیه اروپایی‌ها، ‌اعتراض یوفا و شخص میشل پلاتینی (مخالف بزرگ ایده‌های بلاتر) را در پی دارد و از طرفی کنفدراسیون آسیا حتی با وجود رابطه سران خود با ارکان فیفا، زیربار کاهش سهمیه نخواهد رفت؛ آمریکای‌جنوبی قطعا نباید کمتر از 4 و نیم سهمیه داشته باشد. اگر بلاتر بماند و وعده‌اش را عملی کند، عملا یک جنگ جهانی بزرگ بین کنفدراسیون‌های دارای پتانسیل کاهش سهمیه با فیفا رخ می‌دهد، مگر این‌که در نحوه چینش بازی‌های پلی‌آف، تغییری جهت باز شدن یک جای خالی برای نماینده آمریکای شمالی ایجاد شود. شایعات از احتمال کاهش یک نماینده اروپا حکایت دارد که ناشی از عزم بلاتر برای تسویه‌حساب با پلاتینی است! در این شرایط در صورت برتری بلاتر در آخرین سال‌های ریاست طولانی مدت‌اش در فیفا، باید شاهد یک جنگ جهانی فوتبالی باشیم.


تعداد بازدید :  208