شماره ۵۴۳ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۳۰ فروردين
صفحه را ببند
گفت‌وگوی «شهروند» با جواد زرینچه درباره ناکامی‌های اخیر استقلال:
تنها راه راضی کردن هواداران، برد دربی است
فقط قلعه‌نوعی می‌تواند استقلال را درمان کند این برخوردها حق پرافتخارترین مربی ایران نیست هواداران حمایت کنند تا سهمیه آسیایی بگیریم

شهروند| استقلال و استقلالی‌ها روزهای سختی را سپری می‌کنند. آبی‌پوشان پایتخت از 4 بازی گذشته فقط دو امتیاز به‌دست آورده‌اند تا امیر قلعه‌نوعی و کادرفنی‌اش همچنان در تیررس منتقدان باشند. البته حق هم دارند ایراد بگیرند؛ چون همه ما قول سرمربی استقلال مبنی بر اینکه 4  هفته مانده به آخر لیگ قهرمان می‌شود، را یادمان هست. استقلال نه تنها تقریبا قهرمانی‌اش بعید شده که حتی ممکن است شانس کسب سهمیه آسیایی را نیز از دست بدهد. با این تفاسیر بدون شک امیر قلعه‌نوعی محبوب دیروز و مغضوب امروز هواداران استقلال حال و روز خوشی نداردشاید بهترین فردی که بتواند حال سرمربی استقلال را بیان کند، جواد زرینچه باشد؛ دستیار اول او و فردی که از سوی برخی اعضای هیات مدیره در طول فصل بارها آلترناتیوش لقب گرفته است. گفت‌وگوی شهروند با زرینچه را درباره نتایج استقلال، احوالات امیر قلعه‌نوعی، آینده و برخی مسائل دیگر در ادامه می‌خوانید:
  تساوی برابر ملوان به نوعی تیرخلاص به قهرمان نشدن استقلال بود؛ فکر می‌کردید اینطور شود؟
خیر. هرگز تصور نمی‌کردم اینطور شود. متاسفانه امتیازات زیادی را در طول فصل از دست دادیم و حالا حسرت این امتیازات را می‌خوریم. نمی‌دانم چه بگویم اما احساسم این است که ما روی اشتباهات فردی گل می‌خوریم!
  اشتباهات فردی امیر قلعه‌نوعی؟!
نباید اینطور صحبت کرد. وقتی یک تیم نتیجه نمی‌گیرد همه اعضای تیم مقصر هستند. امیر قلعه‌نوعی هم به عنوان سرمربی تیم زحمتش را کشیده اما به قول معروف نشده که بشود!
  اما تیم شما در 13 بازی از حریف جلو افتاده و نتوانسته پیروز شود؛ این ضعف بیشتر به سرمربی مربوط می‌شود؟
این مساله تقصیر قلعه‌نوعی نیست. اگر شما به تعویض‌ها نگاه کنید جواب سوالتان را می‌گیرید. ما برهانی و نوری را وارد زمین کردیم. این مساله نشان می‌دهد تعویض‌ها هجومی و هدف کادرفنی فقط
بوده است.
  امیر قلعه‌نوعی اول فصل گفته بود تیمش در فاصله 4 هفته مانده به پایان لیگ قهرمان می‌شود ولی اینطور نشد. نظر شما چیست؟
نظر شخصی‌ام را بخواهید قول دادن در مربیگری کار درستی نیست. اگر من جای او بودم این کار را نمی‌کردم ولی شما این را هم در نظر بگیرید که قلعه‌نوعی هم مثل من و مثل همه یک انسان است و ممکن است اشتباه کند. نباید اینقدر به او خرده بگیریم.
  بعد از بازی با ملوان حال و روز او چطور بود؟
خیلی ناراحت بود؛ او دوست داشت بازی را ببریم تا در کورس باقی بمانیم اما به هر حال نشد دیگر!
  پس داستان داد و فریاد بر سر بازیکنان در رختکن هم صحت دارد؛ درست است؟
داد و فریاد آنطوری نبود اما به هر حال وقتی تیم نتیجه نمی‌گیرد، سرمربی ناراحت می‌شود و اشتباهات بازیکنانش را گوشزد می‌کند.
  شنیده‌اید بهرام افشارزاده از کادرفنی استقلال به‌شدت انتقاد کرده است؟
بله، مصاحبه ایشان را خواندم. من برای نظر او احترام قائلم اما در فوتبال شما نمی‌توانید از دقیقه یک تا 90 را پیش‌بینی کنید. گاهی اوقات مسائلی پیش می‌آید که برنامه‌هایتان به هم می‌خورد. در همین بازی با ملوان تیم ما موقعیت‌های زیادی را از دست داد ولی استفاده نکرد. در آخر هم روی یک اشتباه گل خوردیم.
  خیلی‌ها معتقدند امیر قلعه‌نوعی اقتدار گذشته را ندارد و به همین خاطر حاشیه‌های زیادی پیرامون تیمش به وجود آمده است. شما این مساله را قبول دارید؟
اینطور نیست. قلعه‌نوعی همین حالا هم پرافتخارترین مربی ایران است و به نظرم نباید اینقدر انتقاد شود. مساله دیگر اینکه استقلال حاشیه‌ آنچنانی هم ندارد. تیم ما فقط در زمین اشتباهات زیادی انجام می‌دهد و همین مساله ضربه می‌زند. البته برخی افراد دنبال این هستند که با ایجاد شایعه‌های مختلف به تیم ضربه بزنند.
  آیا در این شرایط رفتن قلعه‌نوعی دردی دوا می‌کند؟
این هم از همان حاشیه‌هایی است که به آن اشاره کردم. وقتی مدیرعامل باشگاه از سرمربی تیم حمایت کرده، چه دلیلی دارد این همه شایعه مطرح شود؟ متاسفانه استقلال دچار یک بیماری شده و اعتقادم بر این است که فقط امیر قلعه‌نوعی می‌تواند آن را درمان کند. به نظرم برخی افراد هم خیلی تند می‌روند. حق امیر واقعا چنین برخوردهایی نیست. کاش برخی افراد افتخارات و گذشته را هم به یاد بیاورند.  
  به این فکر کرده‌اید اگر سهمیه آسیایی هم نگیرید، چه اتفاقاتی رخ می‌دهد؟
ما در استقلال بازی به بازی پیش می‌رویم. آینده هم دست ما نیست. نهایت تلاشمان را می‌کنیم تا بتوانیم نتیجه بگیریم اما هرچه قسمت باشد همان می‌شود. اگر حکمت خدا در این باشد که ما امسال هم سهمیه آسیایی نگیریم، چنین امری محقق نمی‌شود.
  به نظر شما مشکلات مالی چقدر در نتایج استقلال تاثیر داشته است؟
قطعا بی‌تاثیر نبوده است. هیچ‌کدام از ما از ابتدای فصل مبلغی که باید را نگرفتیم و این برای استقلال خوب نیست. امیدوارم در آینده این مشکلات برطرف شود و بازیکنان با روحیه‌ای خوب به زمین بروند.
  چند هفته دیگر باید در دربی به مصاف پرسپولیس بروید؛ آن هم بازی که برانکو روی نیمکت پرسپولیس می‌نشیند. شاید برد در آن مسابقه خاطرات تلخ را از ذهن هواداران پاک کند...
از حالا خیلی زود است درباره دربی حرف بزنیم اما به هر حال آن بازی شرایط ویژه‌ای دارد. ما در تمام بازی‌ها برای برد بازی می‌کنیم و شاید فرصت خوبی نصیبمان شود که با برد دربی هم هواداران را خوشحال کنیم و هم سهمیه آسیایی بگیریم. شاید فقط در این صورت بتوانیم هواداران را راضی کنیم.
  حرف خاصی باقی نمانده است؟
من فقط از هواداران می‌خواهم حمایت کنند تا در 4 بازی باقیمانده بتوانیم نتایج خوبی گرفته و تیم را رهسپار لیگ قهرمانان آسیا کنیم. حضور آنها در ورزشگاه‌ها به سود ما است.

مرگ هوادار استقلال بعد از گل تساوی ملوان

تساوی استقلال مقابل ملوان، یکی از هواداران این تیم را به کام مرگ فرو برد. سعید سیروج هوادار متعصب تیم فوتبال استقلال بعد از این‌که تیم ملوان گل تساوی را در جریان بازی دو تیم وارد دروازه محسن فروزان کرد، دچار حمله قلبی شد و درگذشت. این هوادار متولد 1362 بود. در پی این ضایعه بهرام افشارزاده، مدیرعامل باشگاه استقلال پیام تسلیتی صادر کرد که در این پیام آمده است: «شنیدن خبر درگذشت یکی از هواداران استقلال به دلیل تساوی آبی‌پوشان و ملوان آن‌قدر تلخ هست که هضمش راحت نیست. بی‌شک امثال این مرحوم در ایران اسلامی زیاد هستند که همین امر کار ما را در باشگاه استقلال سخت‌تر می‌کند. درگذشت او را به اعضای خانواده‌اش تسلیت می‌گویم و امیدوارم وی با اولیای الهی و ائمه اطهار محشور شود.»


تعداد بازدید :  114