شماره ۵۴۳ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۳۰ فروردين
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

اشرف غنی امروز به تهران می‌آید
رئیس‌جمهوري افغانستان امروز در رأس یک هیأت عالی‌رتبه وارد تهران می‌شود. به گزارش ایسنا، سفر دو روزه محمد اشرف غنی درحالی صورت می‌گیرد که چند ماه گذشته محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پیام دعوت رئیس‌جمهوری اسلامی ایران را در سفری که به کابل داشت به او ابلاغ کرد. در جریان این سفر محمد محقق معاون دوم رئیس اجراییه، صلاح‌الدین ربانی وزیر امور خارجه، محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوري، اکلیل حکیمی وزیر دارایی (مالیه)، داوود شاه صبا وزیر معادن و پترولیم و سیدحسین عالمی‌بلخی وزیر امور مهاجرین و دعوت کنندگان و جمعی دیگر از مقامات دولتی افغانستان، رئیس‌جمهوری این کشور را همراهی می‌کنند. قرار است اشرف غنی و هیأت عالیرتبه همراه وی در جریان این سفر دو روزه با مقامات عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران پیرامون راه‌های توسعه و تقویت همکاری‌های دو‌جانبه و نیز تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل‌نظر داشته باشند.

طرح اتهام علیه چند فرد و شرکت
 به دلیل نقض تحریم‌های ایران
وزارت دادگستری آمریکا 4 شرکت و 5 شخص را به صادرات قطعات الکترونیکی و با فن‌آوری بالا به ایران که نقض تحریم‌های آمریکا محسوب می‌شود متهم کرد. به گزارش ایسنا، وزارت دادگستری آمریکا روز جمعه اعلام کرد: 4 شرکت و 5 فرد به صادرات قطعات ریز الکترونیکی، منابع تأمین برق اضطراری و محصولات دیگری با فن‌آوری بالا به ایران متهم شده‌اند که این اقدام‌شان نقض تحریم‌های آمریکا علیه تهران بوده است. به گزارش ایسنا، براساس کیفرخواست مطرح شده در دادگاه منطقه‌ای آمریکا در جنوب ایالت تگزاس این 5 نفر متهم به خرید حدود 28‌میلیون قطعه نظامی به ارزش 24‌میلیون دلار از ژوییه 2010 از شرکت‌های مختلف جهان شده‌اند. وزارت دادگستری آمریکا مدعی شده است که این افراد قطعات خریداری شده را به‌طور غیرقانونی صادر کرده‌اند که می‌توانند در سیستم‌های مختلف نظامی شامل موشک‌های زمین به هوا و کروز مورد استفاده قرار گیرد. به گزارش اسپوتنیک در صورتی که اتهامات علیه این افراد و شرکت‌ها به اثبات برسد متهمان ممکن است به حبس تا 20‌سال در زندان‌های فدرال محکوم شوند. این شرکت‌ها نیز به جریمه نقدی تا یک‌میلیون دلار محکوم خواهند شد. براساس اطلاعیه وزارت دادگستری آمریکا این متهمان قانون قدرت‌های اقتصادی اضطراری بین‌المللی را نقض کرده‌اند که در ‌سال 1977 به مرحله اجرا درآمد و به رئیسان‌جمهوري آمریکا اجازه می‌دهد تا پاسخی مناسب به تهدیدات خارجی علیه آمریکا بدهد. درحال حاضر کشورهای زیادی ازجمله ایران و سودان با استناد به این قانون تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند.

در تماس تلفنی با وزیر خارجه عمان
ظریف اعلام کرد: آمادگی ایران برای کمک به توقف عملیات نظامی در یمن
محمدجواد ظریف در تماس تلفنی با یوسف بن علوی، وزیر مسئول در امور خارجی سلطنت عمان آخرین تحولات منطقه و همکاری‌های دو‌جانبه را مورد رایزنی و گفت‌وگو قرار داد. به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه کشورمان در این تماس ضمن حساس خواندن شرایط منطقه به تحولات اخیر در یمن اشاره و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب طرح 4 ماده‌ای خود آمادگی دارد هرگونه کمکی را که لازم است برای توقف عملیات نظامی و آغاز گفت‌وگوهای بین همه اطراف یمنی انجام دهد. در این تماس همچنین با توجه به نیازهای فوری مردم یمن به کمک‌های امدادی، بر ارسال کمک‌های انسان دوستانه شامل دارو و موادغذایی تأکید شد.

وزیر خارجه قطر: به روابط محکم
با ایران نیاز داریم
وزیر خارجه قطر ضمن ابراز امیدواری به حصول یک توافق هسته‌ای خوب میان غرب و ایران افزود که اعراب به روابط محکم با تهران نیاز دارند. به گزارش فارس، «خالد بن محمد عطیه» وزیر خارجه قطر در گفت‌وگویی با روزنامه سعودی و فرامنطقه‌ای «الشرق الاوسط» اعلام کرد که اعراب حاشیه خلیج‌فارس به روابط محکم با ایران نیاز دارند. عطیه در پاسخ به این سوال که توافق ابتدايی در لوزان سوییس میان ایران و  1+5 انجام شده، اگر توافق نهايی در ژوئن انجام شود پیامدهای آن بر سیاست ایران در قبال خلیج‌فارس و خاورمیانه چه خواهد بود، گفت: ما در شورای همکاری از این توافق استقبال می‌کنیم و امیدواریم توافق نهايی واضح و دقیقی درخصوص برنامه هسته‌ای مسالمت‌آمیز ایران انجام شود. وی به اختلافات کشورش با ایران اشاره کرد و گفت: درحال حاضر روابط میان ایران و قطر خوب است اما اختلافاتی در برخی مسائل وجود دارد که اولین آنها مسأله سوریه و درحال حاضر مسأله یمن است. اختلاف ریشه‌ای ما با ایران درباره سوریه است. معتقدم که دولت‌های عضو شورای همکاری باید براساس اصول ثابت و واضح با ایران گفت‌وگو کنند و از نگرانی‌‎هایشان بگویند بر این اساس که اولین بند گفت‌وگو مسأله امنیت در خلیج (فارس) و منطقه باشد. اگر خواهان روابط خوب و محکم با ایران هستیم باید گفت‌وگو  صریح و واضح باشد؛ ما یک جغرافیا داریم که تغییر آن سخت است اگر نیت‌ها صاف شود قادر خواهیم بود که روابط خود با تهران را ارتقا دهیم.‎


تعداد بازدید :  188