شماره ۵۴۳ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۳۰ فروردين
صفحه را ببند
با سفر وزیر خارجه استرالیا به ایران پس از گذشت 12‌سال انجام شد
آغاز روند بهبود روابط ایران و استرالیا در دولت یازدهم

وزیر خارجه استرالیا روز گذشته، برای دیدار با رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه وارد تهران شد. پس از زمانی قریب به 12 سال، نخستین‌ بار است که یک وزیر خارجه از استرالیا به ایران سفر می‌کند. روابط ایران و استرالیا در زمان دولت‌های محمود احمدی‌نژاد تیره شد، به‌گونه‌ای که تقریبا هیچ مقام رسمی استرالیایی در این مدت به ایران سفر نکرد اما به نظر می‌رسد که با سیاست‌های فعال دولت حسن روحانی در حوزه دیپلماسی تمایل کشورها برای آغاز تعامل با ایران هر روز بیشتر می‌شود. روز گذشته جولی بیشاپ، وزیر خارجه استرالیا نیز پس از دیدار با همتای ایرانی خود در کنفرانس خبری مشترک با ابراز خرسندی از این‌که به دعوت ظریف به ایران آمده است، گفت: ما در رابطه با مسائل جهانی، دوجانبه و منطقه‌ای صحبت کرده‌ایم. وزیر خارجه استرالیا گفت: سازمان خشن داعش ازجمله موضوعاتی بود که درباره آن صحبت کردیم، چرا که معتقدم این گروه تروریستی یک نوع پیچیده و خطرناک از تروریسم جهانی است. وی با بیان این‌که ما از دولت آقای العبادی در عراق حمایت می‌کنیم، گفت: نیروهای استرالیایی برای آموزش نیروهای امنیتی عراقی نقش بسزایی را ایفا کرده‌اند و ظرفیت‌های زیادی را نیز به وجود آورده‌اند. وزیر خارجه استرالیا با اشاره به حضور استرالیا در ائتلاف بین‌المللی علیه داعش در عراق، تصریح کرد: ما در ائتلاف حملات هوایی حضور داریم و در پی آن هستیم تا ببینیم چگونه می‌توانیم به اقدامات داعش و تهدیدات گسترده آن پایان دهیم.
وی با اشاره به مسائل دوجانبه میان ایران و استرالیا، گفت: ما برای ایرانی‌ها 10‌هزار ویزا صادر می‌کنیم و 7‌هزار ویزا به‌طور موقت برای اهداف توریستی و آموزشی صادر می‌شود که اینها البته می‌توانند تمدید هم شوند. همچنین برای خانواده‌های افرادی که در استرالیا به سر می‌برند نیز ویزا صادر می‌کنیم. وزیر خارجه استرالیا افزود: ما درباره گروه‌هایی که قاچاق انسان می‌کنند صحبت کردیم و سیاست جاری دولت استرالیا بر مبنای بازگشت پناهجویان غیرقانونی به کشورشان است و امیدواریم با ادامه همکاری‌ها و مذاکرات بتوانیم در حوزه پناهجویان شرایط بهتری را فراهم کنیم و قرار شد در همین چارچوب در سطح کنسولی مذاکرات ادامه یابد. اینها قدم‌های مثبتی است که امروز برداشتیم. وی درباره دلایل سفرش به ایران پس از یک دهه به‌ویژه بعد از تفاهم ایران و 1+5 در سوییس، گفت:  من به دعوت وزیر خارجه شما به ایران آمدم و این فرصتی بود تا درباره مسائل منطقه، دوجانبه و بین‌المللی صحبت کنیم و خوشحالم که این سفر موجب تعامل هر چه بیشتر میان دو کشور شود. وزیر خارجه استرالیا درباره مذاکرات هسته‌ای اظهار کرد: من امیدوارم چارچوب یک توافق میان ایران و 1+5 حاصل شود و از این‌که در مذاکرات پیشرفت به دست آمده است، خوشحالم. البته معتقدم تعهدات و اقدامات باید متعادل باشد و برد برای هر دو‌طرف باشد و همچنین مسأله تحریم‌ها نیز علیه ایران حل شود. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز در کنفرانس خبری مشترک با همتای استرالیایی خود که سفرش به تهران در این سطح بعد از 10‌سال صورت می‌گیرد، گفت: زمان آن رسیده روابط را ارتقا دهیم.
به گزارش ایسنا، ظریف گفت:  امیدوارم تبادل نظرها و همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف ازجمله بهبود وضع پناهجویان ایرانی در استرالیا ادامه یابد. وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: افزایش تعامل دو کشور، مسأله حقوق بشر و موضوع پناهجویان و نیز مسائل منطقه ازجمله مقابله با گروه تروریستی داعش مسائلی بود که در مذاکرات امروز مورد بحث قرار گرفت.
ظریف یکی از نگرانی‌های مشترک ایران و استرالیا را موضوع سوءاستفاده گروه‌های غیرقانونی از تجارت انسان و سوءاستفاده از شهروندان ایرانی برای انتقال به استرالیا و نیز نحوه برخورد با آنها دانست و افزود: در مذاکرات امروز قرار شد گفت‌وگوهای کنسولی میان دو کشور ادامه یابد تا مشکلات و معضلاتی که در این زمینه وجود دارد، مورد بحث و بررسی و حل‌وفصل قرار گیرد. وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اهمیت مقابله با گروه‌های تروریستی در منطقه به‌ویژه در عراق، تصریح کرد: ما در این خصوص نیز نگرانی‌های مشترک داریم و خانم بیشاپ با توجه به حضور تعداد قابل توجهی از شهروندان استرالیایی و اروپایی و غربی در میان اعضای داعش این نگرانی را مطرح کردند. وی تأکید کرد:  مبارزه با داعش باید توسط دولت عراق صورت گیرد و مبنای همکاری با دولت عراق باشد.
آمادگی ایران برای همکاری با استرالیا
در مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی
رئیس‌جمهوری با تأکید بر واکنش یکسان کشورها در مبارزه با تروریسم، گفت: ایران بر این مبنا آماده است با همه کشورها ازجمله استرالیا در زمینه مبارزه با خشونت، افراطی‌گری و تروریسم همکاری کند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی روز شنبه در دیدار «جولی بیشاپ» وزیر امور خارجه استرالیا، افزود: برای مبارزه اصولی با ریشه‌های تروریسم و جلوگیری از جذب جوانان کم‌اطلاع به این گروه‌ها، باید علت‌های این معضل، شناسایی و با آنها به ‌طور هماهنگ مبارزه شود.
روحانی با بیان این‌که برای حل مسائل مختلف باید از راهکارهای سیاسی، گفت‌وگو و منطق بهره جست، به مسأله یمن و فاجعه بزرگی که در این کشور در حال وقوع است، اشاره کرد و گفت:   راه‌حل بحران یمن نیز سیاسی است و نمی‌توان از طریق بمباران مردم بی‌دفاع، به نتیجه رسید. روحانی تأکید کرد: سازمان ملل متحد می‌تواند با اعزام گروهی حقیقت‌یاب بررسی کند که در مدت بیست و چند روزی که از حملات هوایی به این کشور می‌گذرد، چه کسانی کشته شده‌اند؟
روحانی تصریح کرد: ما از ابتدا گفتیم که در سوریه از گروه‌های تروریستی حمایت نکنید اما برخی پول و اسلحه دادند و امروز همه می‌بینند که چه وضعی ایجاد شده است. رئیس‌جمهوری سپس بر حل مشکل آوارگان درگیری‌ها در منطقه تأکید کرد و هشدار داد اگر به وضع آوارگان رسیدگی نشود، ممکن است، آنها جذب گروه‌های تروریستی منطقه شوند.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روابط خوب ایران و استرالیا، اظهار امیدواری کرد این سفر منجر به تحرک بیشتر مناسبات فیمابین در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی شود. رئیس‌جمهوری، توسعه روابط فرهنگی، اقتصادی و گردشگری میان دو کشور را ضروری دانست و اظهارداشت:   ایران همواره میزبان میلیون‌ها آواره و پناهنده از کشورهای همسایه بوده و هنوز نیز پذیرای این پناهجویان است.
روحانی سپس به مذاکرات ایران با 1+5 برای دستیابی به توافق جامع درخصوص مسائل هسته‌ای و اثبات نادرست بودن تهدید و فشار به‌عنوان راهکار اشاره کرد و گفت: مبنای کار ما انجام فعالیت‌های صلح‌آمیز زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و تردید نداریم اگر به این توافق دست یابیم، به نفع ایران، 1+5 و کل منطقه و جهان خواهد بود. وزیر خارجه استرالیا نیز در این دیدار با تجلیل از دیدگاه رئیس‌جمهوری کشورمان درخصوص مسأله تروریسم و مبارزه با ریشه‌های افراطی‌گری گفت: می‌توان از پیشنهاد رئیس‌جمهوری ایران برای مبارزه با جاذبه‌آفرینی گروه‌های تروریستی و محدود کردن پیوستن جوانان ناآگاه برخی کشورها به این گروه‌ها، استفاده کرد.
جولی بیشاپ به رویکرد مشترک دو کشور در حمایت از دولت عراق برای شکست گروه تروریستی داعش که رنج‌های بسیاری بر مردم عراق و سوریه تحمیل کردند، اشاره کرد و گفت:  دو کشور بر این اعتقادند که دولت فعلی عراق به حمایت‌های بین‌المللی برای شکست تروریست‌ها نیازمند است. وی روابط ایران و استرالیا را دیرپا و قدیمی توصیف کرد و با حمایت کانبرا از چارچوب تفاهم شده در مذاکرات ایران با 1+5، گفت:  اگر طرفین به توافق جامع دست یابند، رژیم تحریم شکسته شده و آغازی نوین برای ارتباط ایران با کشورهای جهان و همسایه رقم خواهد خورد.


تعداد بازدید :  283