شماره ۵۴۳ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۳۰ فروردين
صفحه را ببند
اخبار جهان

«ارتش شورشیان» مسئولیت قتل‌های زنجیره‌ای اوکراین را برعهده گرفت
گروهی ملی‌گرا موسوم به «ارتش شورشیان اوکراین» مسئولیت مرگ 5 مخالف دولت کی‌یف را که در هفته‌های اخیر به قتل رسیده‌اند، بر عهده گرفت و متعهد شد که از تمامی خائنان به «رژیم اوکراین» انتقام بگیرد. ارتش شورشیان اوکراین با ارسال نامه‌ای به یک کارشناس سیاسی اوکراین، مسئولیت قتل روزنامه‌نگاری به نام «اولس بوزینا»، یک نماینده سابق پارلمان اوکراین به نام «اولخ کلاشنیکف» و همچنین 3 تن از سیاستمداران حزب منطقه‌ای را بر عهده گرفت و علیه مخالفان دولت فعلی کی‌یف اعلام جنگ کرد. به گفته «ولادیمیر فسنکو»، در ایمیلی که از طرف این گروه تندرو به دست او رسیده ‌است به کالیبر اسلحه‌ای که برای قتل اولخ کلاشنیکف مورد استفاده قرار گرفته ‌است به‌عنوان مدرکی برای مشارکت این گروه در قتل این سیاستمدار اوکراینی اشاره شده ‌است. به گزارش اسپوتنیک، فسنکو همچنین بخشی از ایمیل گروه ارتش شورشیان اوکراین را روی صفحه فیسبوک خود منتشر کرد که در آن عنوان شده ‌است «ما در میانه جنگی بی‌رحمانه و انقلابی علیه خائنان به رژیم اوکراین و سرسپردگان مسکو هستیم و از حالا به بعد با آنها تنها با زبان اسلحه سخن خواهیم گفت، تا زمان نابودی کامل آنها.» ارتش شورشیان اوکراین در‌ سال 1942 به‌عنوان شاخه نظامی سازمان ملی‌گرایان اوکراین کار خود را آغاز کرد. در سوابق این گروه همکاری با نیرو‌های هیتلر در نبرد علیه شوروی نیز به چشم می‌‌خورد. این گروه تا‌ سال 1960 نیز از شیوه‌های افراطی نظیر قتل مقامات، روشنفکران و اعضای احزاب استفاده می‌کرد. پارلمان اوکراین در تاریخ 9 آوریل‌ سال جاری فعالیت گروه ارتش شورشیان و برخی گروه‌های مشابه را به رسمیت شناخت. در صورت اثبات صحت ایمیل ارسال شده و درستی ادعای ارتش شورشیان، تصمیم اخیر پارلمان اوکراین به‌عنوان چراغ سبزی به خشونت‌های این گروه افراطی علیه مخالفان دولت کی‌یف تلقی خواهد شد.

دستور نخست‌وزیر عراق برای اعزام فوری نیرو به الانبار
حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق روز گذشته در نشستی فوق‌العاده دستور اعزام سریع نیرو‌های نظامی عراق به استان «الانبار» را صادر کرد. این درحالی است که درگیری نیرو‌های عراقی و تروریست‌های داعش در شهر «رمادی» در استان الانبار همچنان در جریان است و بنابر گزارش سازمان ملل بیش از 4‌هزار خانواده عراقی به دنبال پیشروی داعش در این مناطق خانه‌های خود را ترک کرده‌‌اند. به گزارش ایسنا، نیروهای عراقی تنها چند روز است عملیات آزادسازی الانبار را آغاز کرده‌اند. با این وجود مقامات محلی در این استان از سقوط احتمالی شهر رمادی به دست داعش در صورت عدم ارسال تجهیزات فوری خبر دادند. معاونان استانداری الانبار نیز اعلام کردند که ائتلاف بین‌المللی حملات کافی را علیه تروریست‌های داعش انجام نمی‌دهد. سخنگوی وزارت دفاع عراق نیز اعلام کرد که ارتش به‌زودی حمله گسترده‌ای را برای توقف پیشروی داعش در رمادی انجام خواهد داد. در همین حال حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در نشستی فوق‌العاده‌ با حضور محمد سالم الغبان، وزیر کشور عراق دستور اعزام سریع نیروهایی را برای تقویت یگان‌های نظامی در الانبار داد.

130 کشته و زخمی در حمله داعش در جلال‌آباد افغانستان
انفجار بمبی در شهر جلال‌آباد در شرق افغانستان دستکم 33کشته و بیش از 100 زخمی برجاگذاشت. به گفته مقامات ایالت «ننگرهار»، این انفجار انتحاری روز گذشته مقابل یک بانک در شهر جلال‌آباد روی داد. به گفته رئیس پلیس ننگرهار، این انفجار درحالی روی داد که کارمندان دولت درحال دریافت حقوق ماهانه خود بودند. ساعتی پس از این انفجار، اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهوری افغانستان از مشارکت عناصر داعش در این حمله تروریستی خبر داد و سخنگوی این گروه تروریستی نیز در تماس تلفنی با خبرگزاری فرانسه مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت. براساس گزارش‌های منتشر شده، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، این انفجار را محکوم و دخالت طالبان در آن را رد کرده است.  

موافقت اسرائیل با تحویل درآمدهای مالیاتی فلسطین
نخست‌وزیر دولت توافق ملی فلسطین تأکید کرد که رژیم صهیونیستی با تحویل درآمدهای مالیاتی فلسطین بدون هیچ کسری موافقت کرده است. به گزارش ایسنا، «رامی حمدالله»، نخست‌وزیر دولت توافق ملی فلسطین اعلام کرد: «طرف اسراییلی با تحویل کامل دارایی‌های مالیاتی فلسطین بدون هیچ کسری و بازپرداخت بدهی‌های خود به شرکت‌های فلسطینی موافقت کرده است». حمدالله در گفت‌وگویی مطبوعاتی در این خصوص گفت: «اسرايیل موافقت کرده تمام بدهی‌های خود را از ماه دسامبر 2014 و همچنین ژانویه فوریه 2015 و نیز دارایی‌های مالیاتی فلسطین از مارس گذشته به بعد را بدون هیچ کسری پرداخت کند». از دسامبر گذشته رژیم صهیونیستی میلیون‌ها دلار از درآمدهای مالیاتی فلسطینی‌ها را در اعتراض به پیوستن فلسطین به دادگاه کیفری بین‌الملل بلوکه کرد.


تعداد بازدید :  203