شماره ۵۴۳ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۳۰ فروردين
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

پایان واضع نظریه تکامل
133 سال پیش، برابر با نوزدهم آوریل 1882 میلادی، چارلز رابرت داروین، زیست‌شناس بریتانیایی و واضع نظریه تکامل، در ایالت کنت انگلستان درگذشت. داروین از اعضای انجمن سلطنتی بریتانیا بود و از کتاب او با نام کامل «خاستگاه گونه‌ها به وسیله انتخاب طبیعی» به عنوان یکی از مهمترین کتاب‌های دنیا یاد می‌شود. او در پی سفری ٥ ساله به دور دنیا و پس از مطالعات و بررسی‌هایی فراوان روی گونه‌های گیاهی و جانوری این کتاب را به رشته تحریر درآورد. داروین در کتاب جنجال‌برانگیز خود «تبار انسان» انقلاب بزرگی را در زمینه علم زیست‌شناسی پدید آورد.

درگذشت اُکتاویو پاز
17 سال پیش، برابر با نوزدهم آوریل 1998 میلادی، اُکتاویو پاز، شاعر، نویسنده، منتقد و دیپلمات مکزیکی بر اثر بیماری سرطان درگذشت. پاز در سال ۱۹۱۴ در مکزیکوسیتی چشم به جهان گشود و از 17 ‌سالگی به نویسندگی و شاعری پرداخت. در سال ۱۹۸۰ دکترای افتخاری دانشگاه هاروارد و در سال ۱۹۸۱ مهم‌ترین جایزه ادبی اسپانیا یعنی جایزه سروانتس به او اهدا شد. سرانجام در سال ۱۹۹۰ آکادمی ادبیات سوئد، جایزه نوبل ادبیات را به پاس نیم قرن تلاش در زمینه شعر و ادبیات مکزیک به اوکتاویو پاز اهدا کرد.

مرگ آخرین سیاه‌باز
2 سال پیش، برابر با سی‌ام فروردین 1392 خورشیدی، سعدی افشار با نام کامل سعدالله رحمت‌خواه، بازیگر ایرانی که در نمایش‌های موسوم به سیاه‌بازی و یا تخته حوضی به ایفای نقش می‌پرداخت، بعد از تحمل یک دوره طولانی بیماری به علت عفونت ریوی و پوکی استخوان در خانه شخصی خود در تهران درگذشت. سعدی افشار، که به نوعی آخرین بازمانده بازیگران نسل قدیم سیاه‌باز در نمایش‌های روحوضی در ایران به حساب می‌آمد برای نخستین بار در سال ۱۳۳۰ به روی صحنه رفته بود. هنگام مرگ از او تئاتری به اسم «فیس پوک» روی صحنه بود.


تعداد بازدید :  190