شماره ۵۴۳ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۳۰ فروردين
صفحه را ببند
تازه‌ترین کشف شگفت‌انگیز باستان‌شناسان
دومین اسکلت ۷هزار ساله در تهران کشف شد

چند ماه پس از کشف یک اسکلت
هفت‌هزار ساله در هسته تاریخی تهران در خیابان مولوی، باستان‌شناسان دومین اسکلت پیش از تاریخ را در کنار آن کشف کردند. کشف تازه‌ای که به گفته آنها نشان می‌دهد یک محوطه باستانی، زیر چهارراه مولوی مدفون است.
محمداسماعیل اسماعیلی‌جلودار، سرپرست گروه باستان‌شناسانی که در جنوب بازار تهران درحال کار هستند گفته است که در جریان کاوش‌ها در این منطقه دومین اسکلت پیش از تاریخ به همراه مواد فرهنگی پیش از تاریخی و همچنین دوران اسلامی (صفوی - و قاجار) کشف شده است. براساس تصاویری که پژوهشکده باستان‌شناسی منتشر کرده اسکلت دوم در نزدیکی اسکلت اول و به همان شکل دفن شده است.
«اســماعیلی جلــودار»، سرپرســت گروه باستان‌شناسی در برنامه پژوهش باستان‌شناسی در جنوب بازار تهران گفت: پس از شروع طرح لوله‌گذاری شرکت فاضلاب تهران در خیابان مولوی (حدفاصل میدان‌های محمدیه تا قیام) و کشف آثار پرشمار و گوناگون زیر سطحی و همچنین نظارت بر روند اجرای عملیات عمرانی و مستند‌سازی شواهد گذشته عملیات گمانه‌زنی باستان‌شناختی در کنار اسکلت هفت‌هزار ساله قبلی، بقایای دومین اسکلت انسانی که احتمالا مربوط به همان بازه زمانی است کشف شد.
او افزود: براساس تصمیم پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، میراث فرهنگی استان تهران و تصویب پژوهشکده باستان‌شناسی و با هدف به دست آوردن آگاهی‌های بیشتر و ایجاد سایت موزه در محل کاوش در تراشه یکم و برای پاسخ به پرسش‌های پژوهشی از اواخر‌ سال گذشته شروع و هم‌اکنون ادامه دارد.
اسماعیلي جلودار گفت: نخستین دستاوردهای دور جدید کاوش مواد فرهنگی دوران اسلامی (صفوی - قاجار) و پیش از تاریخی است.
به گفته این باستان‌شناس، کشف ابزارآلات سنگی شامل سنگ‌ساب، مشته و تراشه به همراه بقایایی از کف و سازه‌های حرارتی و در کنار آن تدفین انسان دوم تأيیدی بر وجود محوطه‌ای باستانی مدفون در نزدیکی چهارراه مولوی تهران است.
او تأکید کرد: در این دوره از کاوش راهروی انتقال آب قنات مربوط به دوران اسلامی در عمق شش و نیم متری از سطح خیابان کشف شد.
او افزود: با همکاری شرکت فاضلاب تهران، بخشی از اعتبارات مالی توسط شرکت یادشده تأمین شده و درحال حاضر درحال رایزنی در ارتباط با تأمین مابقی اعتبار و شیوه ادامه کار و رفع موانع اجرایی هستیم.
آنچه موجب آغاز این عملیات باستان‌شناسی شد، به کنجکاوی یک دانشجوی رشته باستان‌شناسی بازمی‌گردد. مهسا وهابی، دانشجوی کارشناسی‌ارشد رشته باستان‌شناسی در جریان انجام عملیات شرکت فاضلاب تکه سفال‌هایی را مشاهده کرد. همین
 تکه سفال‌ها پای باستان‌شناسان را به این محدوده باز کرد و درنهایت کاوش‌های آنها به کشف اسکلت زن ۷‌هزار ساله در محدوده میدان مولوی منجر شد. کشفی که تاریخ سکونت در تهران را چند‌ هزار ‌سال جابه‌جا کرد. این اسکلت پس از شناسایی ژنتیک، مستندسازی، اسکن نوری و تحکیم‌سازی در یک محفظه شیشه‌ای قرار گرفت. قرار است مکانی که اسکلت در آن کشف شده با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان زیباسازی شهرداری به یک سایت موزه تبدیل شود.
عملیاتی که اکنون در منطقه بازار تهران درحال اجراست بی‌تردید از نقاط عطف در سیر روند تحقیقات باستان‌شناسی در تهران است. آنچه در کاوش‌های باستان‌شناسی در این منطقه از تهران به‌دست آمده بسیار جالب توجه و مهم است تا پیش از این قدیمی‌ترین اثری که در تهران به‌دست آمده بود متعلق به‌‌ هزاره اول میلاد یعنی سه‌هزار‌سال پیش بود که در جریان حفاری باستان‌شناسان در تپه‌های قیطریه به دست آمد. اسماعیلی‌جلودار، پیش از این در گفت‌وگو با «شهروند»، گفته بود با توجه به شیوه تدفین اسکلت زن هفت‌هزار ساله که به صورت چمباتمه زده و رو به طلوع آفتاب دفن شده بوده و همچنین ظرف تدفینی که همراه با این اسکلت به دست آمده و مشابه ظرف‌هایی است که در چشمه‌علی به دست آمده، ارتباطی بین این منطقه از تهران با تمدن چشمه‌علی وجود داشته است. این اکتشافات در هسته تاریخی تهران، در محدوده چهارراه مولوی دریچه‌ تازه‌ای از گذشته تاریخی تهران را رونمایی کرده است و ادامه فعالیت باستان‌شناسان در این محدوده در ماه‌های آینده به اکتشافات تازه‌ای منجر می‌شود.


تعداد بازدید :  135