شماره ۵۴۳ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۳۰ فروردين
صفحه را ببند
هنرمندان برای پرویز کلانتری دعا کردند
تو نباید به خودت خیانت کنی

شهروند| جمعه، گالری«آشیان نقش و مهر» شاهد حضور هنرمندان صاحب‌نامی در حوزه‌های مختلف هنرهای تجسمی بود که برای گرامیداشت پرویز کلانتری، نقاش و تصویرگر پیشکسوت، دور هم جمع شده بودند. آنها هر کدام با مرور خاطرات‌شان از کلانتری و بیان ویژگی‌های شخصیتی و هنری این هنرمند، از او که چند ماه است بر اثر عارضه مغزی در بستر بیماری است، به نیکی یاد کردند.
در این مراسم که عصر جمعه 28 فروردین‌ماه برگزار شد، علاوه بر چهره‌هایی چون اکبر عالمی، محمد سریر، خسرو سینایی، عباس مشهدی‌زاده، نصرالله افجه‌ای، گیزلا وارگا سینایی، مسعود فروتن، بهزاد شیشه‌گران، محمدرضا اصلانی و ...، فرح یوسفی (همسر کلانتری) و نگار کلانتری (فرزند این هنرمند) نیز حضور داشتند. حسین محجوبی،  هنرمند و مدیر گالری «آشیان نقش و مهر»، برای همراهی با خانواده این هنرمند و نیرو بخشیدن به کلانتری برای بهبود سریع‌تر، برنامه‌ای را برای بزرگداشت او به همراه نمایشگاهی گروهی از آثار هنرمندان هم‌دوره‌ کلانتری در خانه خود برپا کرد.
در این مراسم اکبر عالمی، چهره فعال در زمینه‌های متنوع هنری ، درباره کلانتری چنین اظهارنظر کرد: «کلانتری در یک کلمه افاده‌ای نیست، خاکی است و حسادت در وجود او جای ندارد. شاگردانش عاشق نفس او هستند و زیر سایه او قد ‌کشیدند. او فقط یک نقاش نیست، کاریکاتوریست و نویسنده هم هست و از هر پنجه‌اش یک هنر می‌بارد. همین‌جا از همه شما می‌خواهم دستتان را روی قلبتان بگذارید و برای بهبودی کامل او دعا کنید.»
علی‌اکبر صادقی - هنرمند پیشکسوت نقاش و تصویرگر - نیز با اشاره به آشنایی طولانی‌مدت خود با کلانتری، گفت: «من و پرویز دوست‌های خوبی هستیم و این دوستی از زمان آشنایی‌مان روز‌به‌روز بیشتر شد. او یک مناعت خاصی دارد و آن‌قدر لطیف است که حد ندارد. من بسیار او را دوست دارم و زمانی که جایزه «لاک‌پشت پرنده» را برنده شده بودم، از این ناراحت و عصبانی بودم که چرا نام او در آن‌جا برده نشده است. امیدوارم هر چه زودتر حالش خوب شود و بیاید تا حقش را کف دستش بگذاریم!»
محمد سریر - رئیس هیأت‌مدیره‌ خانه موسیقی – نیز در این بزرگداشت درباره این هنرمند پیشکسوت، گفت:  «من نگاهم به هنرمندان فارغ از سبک کاری و تکنیک‌شان، نگاه به یک انسان است. پرویز کلانتری انسانی است که صفا، صداقت و حس خوب نوجوانی و جوانی را در خود حفظ کرده است؛ با همان پاکی و شفافیت. او همان‌طور به دنیا نگاه می‌کند که یک کودک نگاه می‌کند. امیدوارم در جلسه بعدی که دور هم هستیم، او هم کنارمان باشد.» خسرو سینایی - کارگردان سینما - نیز از حاضران در این مراسم بود که با اشاره به سفر چند ماه پیش خود با کلانتری، اظهار کرد: «5-4 ماه پیش که به همراه پرویز کلانتری و چند هنرمند دیگر به سفر رفته بودیم، از بودن در کنار او بسیار لذت بردم. اگرچه از معاشرت با او سیر نشدم اما از تشنگی و عطشم کم کرد. در طول این سال‌ها که جوان‌ها به من رجوع می‌کنند و شک دارند که هنر را دنبال کنند یا نه، به آنها می‌گویم اگر برای ثروتمند شدن و مشهور شدن می‌خواهید هنرمند شوید، این کار را نکنید، ولی اگر برای زیباتر زندگی کردن می‌خواهید هنرمند شوید حتما بروید. من دوستانی را در اطرافم می‌بینم که با هنر، زیباتر زندگی کردند و سعادتمند بودند و پرویز کلانتری یکی از آن‌هاست. فارغ از خیلی حس‌ها او با هنرش از زندگی لذت می‌برد و صداقتی که در کار داشت امضای کارهایش شد.»

 


تعداد بازدید :  159