شماره ۵۴۳ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۳۰ فروردين
صفحه را ببند
67 کودک 6 تا 14 ساله نقاشی‌های خود را به نفع کودکان سرطانی پشت ویترین گذاشتند
آیین بزرگ انسان‌دوستی در «محک»

شهروند| آخرین پنجشنبه و جمعه فروردین‌ماه 94 موسسه محک میزبان رویدادی انسان‌دوستانه از جنس هنر بود که در بطن خود انبوهی از حیات اجتماعی و نیروی امیدبخش به زندگی را نهفته داشت؛ حرکتی که در کنار ماهیت هنری و زیبایی‌شناسانه خود، درواقع کنشی اجتماعی برای نهادینه‌کردن باور به نوع‌دوستی و کمک به دیگران در جامعه بود. نمایشگاه نقاشی کودکان و نوجوانان هنرمندی که آثارشان را برای کمک به درمان همسالان مبتلا به سرطان خود در موسسه محک در معرض فروش قرار دادند.
ساعت 4 عصر گالری موسسه محک به آرامی شاهد حضور خانواده‌ها و علاقه‌مندان به نقاشی کودکان بود که برای افتتاحیه نمایشگاه «پیغامی دوستانه» به این موسسه می‌آمدند تا در این حرکت فرهنگ‌ساز، مشارکت داشته باشند؛ حضوری ارزنده که هدف از آن ایجاد فرصتی برای بهتر فکر کردن انسان‌ها در قبال مسئولیت‌های انسانی خود بود؛ این‌که شهروندان از همان سنین کودکی بیاموزند باید نسبت به مشکلات و مصائب دیگران بی‌تفاوت نباشند و دیگر این‌که بدانند انجام کار خیر چندان پیچیده نیست و حتی با کشیدن یک نقاشی کودکانه هم می‌توان تاثیرگذار بود. در این شرایط 67 کودک و نوجوان 6 تا 14ساله صمیمانه نقاشی‌های خودشان را برای فروش به نفع کودکانی که به سرطان مبتلا شده‌اند، برای 2 روز به نمایش گذاشتند، تا بهار را با رنگ و بوی امیدواری توأمان کنند.
استقبال علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان از این رویداد نیز قابل توجه بود. حدود 1400 نفر بازدید‌کننده از آثار ارایه شده در این نمایشگاه حضور داشتند و این مشارکت اجتماعی چشمگیر، این رویداد هنری را تبدیل به آیینی انسان‌دوستانه می‌کرد، آیینی که در جهت پویایی بخشیدن به نبض زندگی در میان کودکانی است که با پدیده مهلکی به نام سرطان مبارزه می‌کنند. نباید فراموش کنیم که آنچه اهمیت آیین‌ها را در حیات اجتماعی انسان در طول تاریخ پررنگ کرده است، تاثیرات وحدت‌بخش آیین بر انسجام جامعه و هم‌سو کردن شهروندان است. یک آیین به واسطه وحدت زمان، وحدت مکان، وحدت موضوع و وحدت حرکت، موقعیتی برای اعضای یک اجتماع انسانی مهیا می‌کند تا آنها به واسطه مشارکت در برگزاری آن آیین، به سوی یکپارچگی سوق پیدا کنند و در نتیجه به وحدت در اندیشه برسند و نسبت به موضوع یا پدیده‌ای خاص باوری مشترک پیدا کنند. این مقوله همواره در گذر زمان از عوامل مهم و موثر در یکپارچگی اجتماعات انسانی در برابر سختی‌ها و بلایا بوده است. نمایشگاه پیغامی دوستانه را از این منظر می‌توان به مثابه آیینی انسان‌دوستانه در نظر گرفت که هر ساله موجب می‌شود تا مشارکت‌کنندگان در برگزاری آن، به یک وحدت باور و اندیشه، که همانا کمک به دیگر انسان‌ها و نوع‌دوستی باشد، برسند. این نمایشگاه هر ‌سال در زمانی مشخص، در مکانی معلوم، با نیتی تعیین شده و با هدفی واحد برگزار می‌شود تا افراد حاضر در آن، چه به‌عنوان هنرمند و چه به‌عنوان بازدید‌کننده در فضایی آیین‌گونه قرار گیرند و نسبت به کمک به هم‌نوعان مبتلا به سرطان خود، به باوری مشترک که همانا همیاری و کمک باشد، برسند.
به واسطه ظرفیت‌های اجتماعی و انسانی پدید آمده در این نمایشگاه، هر ‌سال مبلغ قابل اعتنایی بر اثر همین باور مشترک توسط مردم برای کمک به درمان کودکان مبتلا به سرطان جمع‌آوری می‌شود. این برنامه هنری و فرهنگی به خاطر انسجام و ساختاری که در طول این 9‌سال برگزاری پیدا کرده، از نظر برگزاری نیز با سیری صعودی و فراینده همراه بوده و هر ‌سال میزان فروش و اثربخشی آن نسبت به سال‌های قبل افزایش پیدا می‌کند. امسال نیز این نمایشگاه توانست با فروشی بیش از 45‌میلیون تومان تاثیرگذاری خود را به‌عنوان یک حرکت ارزشمند هنری در جامعه امروز ایران نشان دهد؛ حرکتی که تحقق آن مرهون تلاش خانم تارا بهبهانی، هنرمند نقاش و پژوهشگر است که به‌عنوان مربی این کودکان با شیوه ابداعی خود در زمینه آموزش هنر نقاشی به کودکان و نوجوانان، زمینه‌ساز شکل‌گیری این جریان پویای هنری از‌ سال 1385 به این سو شده است. هنرمندان خلاق حاضر در نمایشگاه پیغامی دوستانه شامل:  سارا جلالی فراهانی، کیان مرادی،‌ هانا شاهین، کیان ایازخو، امیرعلی ایازخو، نازگل هوشی، یاسمن جنود، یاسمین فرخی پارسا، ملیکا نجاری، رومینا تبریزی، نیکی رشیدیان، مانلی محسنی جم، سارا خمسه، دیبا جواهریان، هونام مقصودی، یاسمینا مقصودی، عسل جهانگیریان، مانیا بازدار، هلیا شوقی، پارمیس محرابی، آلا زمانی، شبنم رحیمی، سارا عرفانیان، نیکا عرب زاده، فاطمه اخوان، رومینا صابونچی، رایحه رضایی، لیلیا پورمجلسی، روژینا کاشفی، آوا جوانمرد، روژین موهبت، ملیکا جهان تیغ، پریسا کرم‌لو، نیکی طیبی، نیکا طیبی، باران مهدیان، نگین خضرائی، نیوشا مصلحی، کوشا مصلحی، پارمیدا نقیبی‌زاده، تارا چلویی، کیمیا شاهگلی، آرتینا الحانی، تارا امیرعضدی، بهار اعتمادی، آراد یوسف‌زاده، رومینا آقامیری، یاسمین مشیرآبادی، دانیال مشیرآبادی، روژه ناصرمستوفی، ژوان ناصرمستوفی، لنا توکلی، یاس شیرانی، پارمیس شباک، نیکی مصفا، ویان فیروزی، نیکی شرکت، ثمین ناظمی، دیبا افتاده، مهرو منصوری، هلیا ژاوه، لاوین اسلامی، ابوالفضل پورمحمدی، لیان قادری، نازگل ارتش یار، آرمیتا حکمت پور و دریا  نوری بودند که با خلاقیت و نبوغ هنری خود، خاطره‌ای ارزشمند در ذهن بخشی از اعضای جامعه ثبت کردند، خاطره‌ای که شاید سال‌ها در یاد همه ماندگار بماند.


تعداد بازدید :  369