شماره ۵۴۳ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۳۰ فروردين
صفحه را ببند
واکنش مردم و چهره‌های مشهور درباره بدترین نوع سگ‌کشی در شیراز
تزریق اسید و زوزه‌هایی که از یاد نمی‌رود

طرح‌نو| تصاویر دلخراشی این‌روزها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. چند سگ در شیراز با تزریق اسید به‌طرز بی‌رحمانه‌ای کشته می‌شوند. دستمزد کشتن هر سگ 15 ‌هزار تومان است و 4مرد که با ماسک این کار را انجام می‌دهند، حالا جزو منفورترین‌های این کشورند. مدافعان حقوق‌حیوانات این عمل وحشیانه را محکوم کرده و تلاش می‌کنند تا هرچه سریع‌تر عاملان این جنایت را شناسایی کنند. فیلم‌های پخش‌شده و نحوه کشته‌شدن سگ‌ها و جان دادنشان تا حدی دلخراش است که دیدن آن به هیچ‌کس توصیه نمی‌شود. غیر از مدافعان حقوق‌حیوانات که درقالب ان‌جی‌او‌های مختلف فعالیت می‌کنند، بسیاری از مردم و البته چهره‌های مشهور هم نسبت به این اتفاق واکنش نشان داده‌اند. «رضا صادقی» در صفحه شخصی خود، در  یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشته است: سلام به جانان! بابت اين پست و تصوير قبلا عذرخواهى مي‌كنم... اما نتونستم ببينم و بى‌تفاوت [بی‌توجه] رد بشم. سوره كهف، آيه ١٨: «و آنها را بیدار می‌پنداشتی، درحالی‌که آنان خواب بودند و ما آنان را به راست و چپ می‌گرداندیم و سگ (نگهبان) آنها دستانش را بر دهانه غار نهاده بود.» ازهمراهان اصحاب كهف يك حيوان اجازه داشت حضور داشته باشه و خداوند او رو هم به خواب برد در كنار اون بزرگان... اين‌كه بعضى‌ها اعتقادات ويژه خودشون‌رو مبنى‌بر نزديك‌نشدن اين حيوان دارن، قابل‌احترامه اما چرا زجركش؟ اين تصوير، تزريق يه ماده سمى به اين مخلوق بى‌گناه خداست و در ادامه تصوير جان‌دادن با رنج اين حيوان. مي‌دونم يه عده الان قيافه نكته‌بين مي‌گيرن و ميگن آدم‌ها دارن مي‌ميرن و ما از كشتن سگ مي‌گيم. وقتى به اين مخلوق خدا رحم نكنيم، فكر مي‌كنيد به خودمون رحم مي‌كنيم؟ اين اتفاق در يكى از شهرهاى زيبا با مردمان نازنينش افتاده كه مطمئنم
 99 درصدشون مخالف اين ماجرا هستن. من در باغچه كوچكى كه يه گوشه از سرزمين زيبامون هست، سگ نگهبانى دارم كه حاضرِ به‌خاطر سلامتى و امنيت من از جانش بگذره... حاضره شب تا صبح بيدار باشه و نگذاره انسانى گرگ‌صفت به آرامشم نزديك بشه... جايي نمياد كه من نماز مي‌خونم و به حريم من احترام مي‌ذاره. حالا واقعا اين موجود، لايق چنين رفتاريه؟ از من و ماى ايرانى به‌خدا بعيده و شرم‌آور. اين راهش نيست به مولا... ديدن اين تصوير رو پيشنهاد نميدم اما پيشنهاد ميدم به اين حرف فكر كن. «میزان تمدن، فضیلت و آگاهی ملت‌ها را از طرز رفتار آنان با حیوانات بسنجید» (گاندی) . شك دارم كسانى كه اين كار رو كردن، آرامش داشته باشن كه اگه داشته باشن وای به روز ما...
«پریناز ایزدیار» هم یکی دیگر از بازیگران سینما در صفحه اینستاگرامش به این موضوع اشاره کرده است: حیف از نام انسان... حیف! قابل توجه عزیزانی که میگن اهمیت‌دادن به حیوانات از بیکاری و بی‌دردیه. این فیلم وحشتناک در صفحات مختلف هست، هرچند که دیدنش‌رو توصیه نمیکنم. اما ما خواهان پیگیری هرچه سریع‌تر این جنایات هستیم.
«بابک جهانبخش» هم با انتشار عکسی در صفحه خودش انزجارش‌رو درباره این حرکت اعلام کرده و توضیح داده که چرا عده‌ای باید باشند که چنین عمل وقیحانه‌ای رو انجام بدهند و باقی افراد هم سکوت کنند.
«پرستو صالحی» هم به این موضوع واکنش نشان داده و نوشته است: صفحه سیاه می‌کنم اونم به خاطر دفاع از حق موجودات بی‌دفاع و مظلومی که خدا آفریده و توی انسان‌نما، حق گرفتن جونش‌رو به خودت دادی، اونم آن‌قدر وحشیانه... حتی نتونستم اون تصویررو ببینم چه‌برسه به این‌که بذارم روی صفحه‌ام... این صفحه سیاه اعلام انزجار از کشتار سگ‌هاست!!! در هیچ‌کجای دین‌اسلام اینو نگفته. خدا لعنت‌تون کنه، صدای ضجه و ناله اون حیوانات بیگناه از درد، کابوس شب‌های زندگیتون، ‌ای شبه‌آدم‌هایی که این جنایت‌رو انجام دادید.
مردم هم کنار چهره‌های مشهور به این اتفاق واکنش نشان داده‌اند. پای عکس‌ها و فیلم‌های منتشر شده نظرات متفاوتی دیده می‌شود. یکی از بازدیدکنندگان این ویدیو نوشته است: شرمتان‌باد. این جنایت کجای دین نوشته شده؟ ما که روایت داریم امامان ما به دادن لقمه به سگ گرسنه سفارش می‌کردند پس از کجا این‌قدر زشت و وحشی شدیم؟
بسیاری از مردم هم خواستار پیگیری هرچه سریع‌تر این موضوع شده‌ و گفتند: حقوق حيوانات در بيشتر جوامع به صراحت به‌رسميت شناخته شده است، كنترل جمعيت سگ‌هاي ولگرد با عقيم‌سازي آنها مانند بسیاری از كشورهای دیگر به‌راحتي امكانپذير است. انتظار داريم سازمان‌هاي مرتبط و محيط‌زيست عليه مسببان اين فاجعه اقامه دعوي كنند.


تعداد بازدید :  112