شماره ۵۴۲ | ۱۳۹۴ شنبه ۲۹ فروردين
صفحه را ببند
یحیی اشتباه امیر را نکرد

رسول کربکندی  پیشکسوت فوتبال

1- در فوتبالی که ثبات در هیچ‌جای آن یافت نمی‌شود، کسی که نتیجه مطلوب می‌گیرد باید به خودش شک کند! وقتی این بی‌ثباتی‌ها را کنار زیرساخت‌های نامناسب و شیوه‌های مدیریتی نادرست قرار می‌دهید نتیجه می‌گیرید که نباید به هیچ چیز این فوتبال دل خوش کنید ولی ریزتر که می‌شوید رگه‌های  امید در وجودتان شکل می‌گیرد. نمونه بارزش نتایجی است که ذوب‌آهن با یحیی گل‌محمدی در طول نیم‌فصل دوم رقابت‌ها کسب کرده است. گل‌محمدی و ذوب‌آهن تمام جملاتی که در بالا به رشته تحریر درآمد را نقض کردند؛‌ باشگاهی که اندکی ساختار مدیریتی دارد، با تیمی جوان و یکدست و البته اعتماد کامل به کادرفنی به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کرده است.
2- قبلا بارها درباره گل‌محمدی و نقش او در موفقیت‌های ذوب‌آهن صحبت‌کرده‌ایم؛ حرف جدید اما این است که این مربی جوان یک اصل را در فوتبال ایران به اثبات رساند؛ این‌که دیگر ستاره‌ها و بازیکنان باتجربه نمی‌توانند عصای دست باشند. گل‌محمدی با تلفیقی از جوانان و باتجربه‌ها تیم خوبی ساخت و اشتباهی که امیر قلعه‌نوعی مرتکب شد را تکرار نکرد؛ هروقت جوانانش بی‌انگیزه بودند از تجربه بزرگترهای تیم خود استفاده کرد و هر زمان بازیکنان سن‌بالا خسته بودند، سربازان جوان خود را به زمین فرستاد. این است راز موفقیت او در تیم ذوب‌آهن.
3- همین هواداران پرسپولیس که این روزها به دلیل نتایج تیم خود، بغض عجیبی گلویشان را گرفته و می‌فشارد، 3‌سال پیش با درخشش تیمی که گل‌محمدی ساخته بود، از شادی بال درآورده بودند. آن روزها گل‌محمدی تیمی را از مانوئل ژوزه تحویل گرفت که هیچ نشانی از پرسپولیس نداشت، درست مثل تیمی که این روزها مشاهده‌اش می‌کنیم. او اما با کنار گذاشتن نفراتی مثل کریمی و مهدوی‌کیا کارش را به رفاقتش ترجیح داد؛ نتیجه‌اش شد 5 پیروزی 6 بر صفر و فینالیست‌شدن جام‌حذفی ولی عدم قهرمانی در این جام، همه کاسه‌ و کوزه‌ها را سر یحیی شکست. او رفت ولی حالا هواداران پرسپولیس آرزوی روزهای خوش با گل‌محمدی را داشتند. حالا پرسپولیس حسرت نداشتن گل‌محمدی را می‌خورد.
4- در موفقیت‌های اخیر ذوب‌آهن یک نفر نقش کلیدی‌تری بازی می‌کند. کسی که زمانی مرا کاملا بجا برکنار کرد و تیمش را به جوانی مثل منصور ابراهیم‌زاده جوان سپرد و تیم را به فینال لیگ قهرمانان آسیا رهسپار کرد. او اوایل فصل تنها مدیر باشگاه ذوب‌آهن بود که پشت سرمربی‌اش در روزهای سخت ماند واجازه نداد تیمش به بحران برود. نتیجه اعتمادش را گرفت و اکنون ذوب‌آهن نه‌تنها فینالیست حذفی است که شانس زیادی برای دریافت سهمیه آسیایی از لیگ برتر را هم دارد. کاش راه و رسم موفقیت در فوتبال را را از تیم‌ها یاد بگیریم.

 


تعداد بازدید :  174