شماره ۵۴۲ | ۱۳۹۴ شنبه ۲۹ فروردين
صفحه را ببند
معرفی نمایندگان صاحب پست‌ ورزشی و نقاط ضعف و قوت آنها
گره‌های کور در هم‌آمیختگی سیاست و ورزش
نمایندگان مجلس قصد دارند به دلیل انتشار آمار غلط، از محمود گودرزی شکایت کنند!

شهروند| بحث حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ورزش همواره در سال‌های اخیر یکی از مسائل مورد اختلاف میان مسئولان ورزش و مجلس است. فدراسیون‌ها، هیات‌ها و باشگاه‌های ورزشی برای گرفتن امتیاز به نمایندگان سمت‌هایی را می‌دهند اما برخی مخالف این موضوع هستند چون هم از نظر قانونی و هم از نظر زمان کاری آن‌را متضاد با نمایندگی مجلس می‌دانند.
گذری بر صحبت‌های وزیر ورزش
محمود گودرزی،‌ وزیر ورزش و جوانان پیش از آغاز‌ سال 94 صحبت‌هایی را دراین‌باره بر زبان آورد که در نوع خود عجیب بود. او یک آمار بسیار عجیب را در این‌خصوص داد: «چرا باید حدود 155 نماینده مجلس شورای اسلامی ما در فدراسیون‌های ورزشی به فعالیت بپردازند؟ مگر این همه کار در مجلس شورای اسلامی وجود ندارد؟» آن‌زمان در رسانه‌ها زیاد به این موضوع توجه نشد اما موجب ناراحتی فراکسیون ورزش مجلس شد. اگرچه وزیر ورزش چند روز بعد موضعش را تغییر داد و اعلام کرد منظورش همه افرادی بوده که در شورای شهر، شهرداری‌ها، بانک‌ها، مراکز قدرتمند مالی و نمایندگان مجلسی بوده که در فدراسیون‌ها حضور دارند اما فراکسیون ورزش تصمیمش را برای شکایت از وزیر ورزش گرفت.
پیگیری حقوقی ماجرا
خبر دلخوری مجلس از گودرزی و احضار او را مهدی‌هاشمی، عضو فراکسیون ورزش که ازقضا با وجود ممنوعیت حضور نمایندگان در راس فدراسیون‌ها، ریاست فدراسیون تیراندازی را هم برعهده دارد، ‌به «شهروند» می‌دهد: «ما از این آمار متعجب شده‌ایم و در همین راستا از وزارت ورزش و جوانان خواسته‌ایم که مستندات و آماری که دارند را ارایه کنند. از وزیر ورزش دعوت کردیم باید در فراکسیون ورزش حاضر شده و درباره ادعای خود رفع ابهام کند. البته گفتن چنین صحبت‌هایی بار حقوقی دارد و طبیعتا این حق برای ما محفوظ است که در صورتی که قانع نشویم، این مسأله را پیگیری حقوقی کنیم.»
هاشمی درباره آمار دقیق نمایندگان در فدراسیون‌ها توضیح می‌دهد: «در فدراسیون‌ها که تعداد بسیار محدودی فعالیت می‌کنند اما با در نظر گرفتن هیات‌های استانی ما آماری بسیار بسیار کمتر از آنچه وزیر عنوان کرده را استخراج کردیم. به نظرم حضور نمایندگان در فدراسیون یک فرصت محسوب می‌شود نه تهدید. البته باید قانونمند شود و در چارچوب خاصی باشد تا استفاده بیشتری از حضور آنها شود.»
فرصت یا تهدید؟
در سال‌های اخیر حضور نمایندگان با عناوین مختلف در ورزش با واکنش‌های زیادی همراه بوده است. حتی وزیر ورزش که این روزها از حضور نمایندگان انتقاد می‌کند،‌ در اواسط‌سال گذشته برای گروسی حکم عضویت در هیأت رئیسه فدراسیون هنرهای رزمی را صادر کرده است و از طرفی راضی به حضور مهدی‌هاشمی در انتخابات فدراسیون تیراندازی شد. با این‌که در برخی از مواقع مسئولان ورزشی به دلایل مختلف اصرار به حضور نمایندگان مجلس دارند اما مجلسی‌ها نیز هیچ وقت دست رد به سینه ورزشی‌ها نزده و علاقه خاصی به حضور در این بخش دارند. از این رو نگاهی گذرا به پست‌هایی که برخی از نمایندگان در ورزش دارند،‌ می‌اندازیم:
انتقاد آقای سخنگو
به نظر می‌رسد بر سر حضور نمایندگان در نهادهای ورزشی بین خود آنها نیز اختلافاتی وجود داشته باشد. این جملات سیدهادی حسینی، سخنگوی فراکسیون ورزش مجلس را بخوانید: «از نظر ما فقط یک نفر آن هم مهدی‌هاشمی که ریاست فدراسیون تیراندازی را برعهده دارد،‌ در فدراسیون‌ها صاحب کرسی است که او از کار، زندگی و استراحتش می‌زند. سایر نمایندگان هم اگر فعالیتی دارند،‌ هیچ نفعی از آن نمی‌برند. اگر از من دعوت کنند تا به هیأت رئیسه یک فدراسیون بروم،‌ این کار را نمی‌کنم چون نه حقوقی دارم و نه منفعتی! درواقع در این میان ورزشی‌ها برنده هستند چون از برند نمایندگان استفاده می‌کنند. البته در شان نماینده مجلس نیست که رئیس هیأت ورزشی استان شود و من با این موضوع مخالفم.»
آیا کمکی می‌کند؟
سوال این‌جا است که آیا حضور نمایندگان مجلسی در سمت‌های ورزشی کمکی به آن سازمان می‌کند؟ کاظم اولیایی، مدیرعامل سابق باشگاه استقلال پاسخ این پرسش را می‌دهد: «احساس من این است که باشگاه‌ها، فدراسیون‌ها و دیگر ارکان ورزشی برای آن‌که بتوانند امور جاری خود را بهتر جلو ببرند از نمایندگان مجلس و یا افرادی که نفوذ دارند استفاده می‌کنند. با توجه به این‌که تقریبا اکثر قسمت‌های ورزش ایران دولتی است واز بودجه شخصی استفاده نمی‌کند، حضور نمایندگان می‌تواند به انجام کارها سرعت ببخشد اما یک بحث این وسط وجود دارد. این‌که آیا یک نماینده مجلس با وجود مشغله فراوان چطور می‌تواند کارش در فدراسیون را به درستی انجام دهد؟ آن هم در شرایطی که افراد باسابقه و باسواد ورزشی زیادی بیرون نشسته‌اند. به‌طورکلی من فکر می‌کنم این اقدام درست نباشد چون ورزش باید دست ورزشی‌ها باشد و سیاست دست سیاسی‌ها اما متاسفانه انگار در این دوره و زمانه همه‌چیز تغییر کرده است!»


تعداد بازدید :  94