شماره ۵۴۲ | ۱۳۹۴ شنبه ۲۹ فروردين
صفحه را ببند
اخبار ‌دیپلماسی

وزیر خارجه عربستان در دیدار با سفیر ایران:
 خاطیان فرودگاه جده را
 به اشد مجازات خواهیم رساند
سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان در دیدار حسین صادقی، سفیر ایران اطمینان داد ریاض ماموران خاطی فرودگاه جده را در سریع‌ترین زمان ممکن و قاطعانه به اشد مجازات خواهد رساند. سفیر ایران در عربستان‌سعودی روز چهارشنبه با وزیر خارجه عربستان‌سعودی ملاقات و طی آن درباره موضوعات مختلف دو‌جانبه و منطقه‌ای ازجمله تعرض به دو نوجوان ایرانی گفت و گو کرد. سفیر ایران در این دیدار با اشاره با حادثه فرودگاه جده و اظهار این‌که این مسأله احساسات عمومی ملت ایران را جریحه‌دار کرده است خواستار اقدام جدی و قاطع دولت عربستان در برخورد با مأموران متخلف شده است.  حسین صادقی در این ملاقات با اشاره به اوضاع منطقه و تحولات یمن مواضع و دیدگاه‌های ایران را تشریح کرد و گفت:  جمهوری اسلامی ایران تداوم جنگ و خونریزی در یمن را به مصلحت منطقه و کشورهای اسلامی نمی‌داند و معتقد است تنها قدرت‌های خارجی و نیز بدخواهان جهان اسلام در قالب تشدید اختلافات میان کشورهای اسلامی از آن بهره خواهند برد و لذا خواهان اعلام فوری آتش‌بس و آغاز کمک‌های انساندوستانه به ملت مظلوم و آسیب‌دیده یمن است. سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان نیز در این دیدار درخصوص مأموران متخلف فرودگاه جده اطمینان داد که عربستان‌سعودی این افراد را در سریع‌ترین زمان ممکن قاطعانه به اشد مجازات خواهد رساند. وی همچنین با بیان این‌که ما اهمیت ویژه‌ای برای جمهوری اسلامی ایران قایل هستیم، خواهان گشایش صفحه جدیدی در مناسبات فیمابین دو کشورشده است.

درخواست وزیر دفاع از پاکستان برای مقابله جدی با تروریست‌ها
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشورمان با اعلام اعتراض شدید و ناخرسندی خود از برخورد نکردن جدی دولت پاکستان با اقدامات تروریستی که از ناحیه مرزهای این کشور متوجه شهروندان جمهوری اسلامی ایران است، خواهان اقدام عاجل و همه‌جانبه دولت و نیروهای مسلح پاکستان برای مهار و مقابله با گروه‌های تروریستی شد. به گزارش ایسنا، سردار سرتیپ پاسدار دکتر حسین دهقان در دیدار با خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان در حاشیه کنفرانس امنیتی بین‌المللی مسکو از مصوبه پارلمان پاکستان مبنی بر مشارکت نکردن در تجاوز نظامی به مردم یمن تمجید و آن را اقدامی مهم برای کمک به حل مسأله یمن و پایان دادن به تجاوز عربستان به این کشور دانست. وی همچنین در این دیدار با اشاره به اشتراکات فراوان میان ایران و پاکستان در زمینه‌های مختلف، بر گسترش مناسبات و همکاری‌های دفاعی در جهت تقویت صلح و ثبات پایدار در منطقه
 تأکید کرد.

به انتخاب مجله تایم:
ظریف در میان 100 چهره
 تاثیرگذار جهان قرار گرفت
نشریه تایم نام محمدجواد ظریف را در لیست
 100 نفر اول تاثیرگذار جهان در‌ سال 2014 قرار داد. به گزارش ایسنا، نشریه تایم که هر ساله نام 100 چهره تاثیرگذار جهان را منتشر می‌کند، روز پنجشنبه لیست جدید خود را منتشر کرد که نام محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در میان این اسامی دیده می‌شود. رابین رایت عضو موسسه صلح آمریکا و مرکز ویلسون وودرو در یادداشتی درباره محمدجواد ظریف نوشت: وزیر امور خارجه ایران چهره شاد انقلاب ایران است. من سه دهه است که ایشان را می‌شناسم؛ زمانی که وی به پایان جنگ ایران و عراق،‌ آزادی گروگان‌های آمریکایی در لبنان و ایجاد دولت جدید افغان پس از سقوط طالبان کمک کرد. اکنون وی به‌عنوان وزیر امور خارجه ایران قطب مرکزی دیپلماسی هسته‌ای است. بیش از 16 ماه است که قدرت‌های جهانی با وی وارد تعامل شده‌اند تا بتوانند تا پایان ماه ژوئن 2015 متن یک توافق نهایی را تعیین و آن را شکل دهند. محمدجواد ظریف در دو دانشگاه آمریکایی تحصیل کرده است و مهارت بسیار خوبی در تطبیق انقلاب‌ها و جهان دارد.

موگرینی:  
اطمینان دارم کنگره آمریکا توافق هسته‌ای با ایران را تأیید می‌کند
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه ابراز اطمینان کرد که قانونگذاران آمریکایی توافق هسته‌ای نهایی با ایران را تأیید خواهند کرد. به گزارش ایرنا، موگرینی این مطلب را در واکنش به توافق سناتورهای آمریکایی درخصوص نظارت کنگره بر نتیجه نهایی مذاکرات با ایران بیان کرد. موگرینی در حاشیه نشست دو روزه وزیران امور خارجه گروه هفت در «لوبک» آلمان، گفت: همزمان با ادامه مذاکرات نهایی، دیپلمات‌ها برای ایجاد اجماع سیاسی در کشورهای درگیر مذاکرات تلاش می‌کنند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا چنین اجماعی حاصل خواهد شد، گفت:  اطمینان دارم که اینگونه است؛ هم در آمریکا و هم در کشورهای دیگر. موگرینی افزود:  اطمینان دارم که آمریکا - هم دولت و کنگره آن کشور - درک می‌کنند که این توافق به نفع امنیت همه در منطقه و در سطح جهان است. خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد: موگرینی گفت که اطمینان دارد توافق مقدماتی در مورد برنامه هسته‌ای ایران تا پایان ماه ژوئن به توافق نهایی منجر خواهد شد.


تعداد بازدید :  167