شماره ۵۴۲ | ۱۳۹۴ شنبه ۲۹ فروردين
صفحه را ببند
بشار اسد در گفت‌وگو با اکسپرسن
حمایت نظامی ترکیه عامل اصلی سقوط ادلب بود

بشار اسد، رئیس‌‌جمهوری سوریه روز گذشته و در اظهاراتی از حمایت‌های نظامی و لجستیکی ترکیه به‌عنوان عامل اصلی اشغال مناطق شمال‌غربی «ادلب» توسط شورشیان یاد کرد.
شهر ادلب در نزدیکی مرز ترکیه، دومین مرکز یک استان سوری است که در طول جنگ 4‌سال سوریه به کنترل شورشیان مخالف دولت درمی‌آید. به دنبال درگیری‌‌های ماه گذشته این منطقه به تصرف جبهه النصره، شاخه سوری القاعده درآمده‌ است.
بشار اسد در مصاحبه‌ای با روزنامه سوئدی «اکسپرسن» گفت: «جنگ هر ارتشی را تضعیف خواهد کرد و فرقی ندارد که این ارتش چه قدر قدرتمند و چه قدر مدرن باشد».
رئیس‌جمهوری سوریه در ادامه و درخصوص سقوط ادلب گفت «عامل اصلی حمایت گسترده‌ای بود که از جانب ترکیه صورت می‌گرفت؛ حمایت لجستیکی، حمایت نظامی و البته حمایت اقتصادی که از طریق عربستان‌سعودی و قطر صورت می‌گرفت».
«تانگو بیگلیج»، سخنگوی وزارت‌ خارجه ترکیه نیز در گفت‌وگو با رویترز ضمن رد ادعای استفاده شبه‌نظامیان از مرز‌های ترکیه برای حمله به ادلب، اظهارات اخیر بشار اسد را بی‌اساس خواند.
بنابر آمار ارایه شده از سوی سازمان‌های بین‌المللی، در جریان بحران و جنگ 4 ساله‌ای که سوریه را در بر گرفته‌است تا به امروز حدود 220‌هزار نفر جان باخته‌اند. دولت سریه در جریان درگیری با گروه‌های شبه‌نظامی کنترل بخش‌هایی در شمال و شرق این کشور را  از دست داده‌است.
«استفان دی‌مستورا»، نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه در ماه آینده دور تازه‌ای از تلاش‌های خود برای رایزنی با مقامات دولت سوریه و سران گروه‌های شورشی را برای شرکت در مذاکرات صلح آغاز خواهد کرد. این تلاش‌ها از آغاز جنگ در سوریه تا امروز به پیشرفت چشمگیری دست نیافته ‌است.
بشار اسد در گفت‌وگوی اخیر خود با اکسپرسن عنوان کرد که مداخله خارجی موجب پیچیدگی بحران در سوریه شده‌ است. رئیس‌جمهوری سوریه با اشاره به کشور‌های متخاصم، ازجمله ترکیه، گفت دی‌مستور می‌داند «اگر این کشور‌ها را بر سر پایان حمایت‌هایشان از تروریست‌ها متقاعد نکند تا مردم سوریه خود مشکل‌شان را حل کنند، موفق
 نخواهد شد».
آمریکا خواهان خروج بشار اسد از قدرت است و از همکاری با دولت سوریه در مبارزه با داعش که بخش‌ بزرگی از سوریه را اشغال کرده ‌است اجتناب می‌کند. بشار اسد در مصاحبه‌های خود با رسانه‌های غربی بارها عنوان کرده ‌است که گروه‌های افراطی سوریه تهدیدی برای کشور‌های غربی محسوب می‌شوند. رئیس‌جمهوری سوریه در گفت‌وگوی اخیر خود نیز عنوان کرد :«سوریه همانند یک گسل است که انعکاس و بازتاب آن نه‌تنها در منطقه ما، بلکه حتی در اروپا نیز وجود خواهد داشت».


تعداد بازدید :  78