شماره ۵۴۲ | ۱۳۹۴ شنبه ۲۹ فروردين
صفحه را ببند
کاخ سفید:
فروش« اس 300 » به ایران نقض قطعنامه شورای امنیت نیست

 این روزها مقامات روسیه به‌طور مکرر از تصمیمشان برای فروش سامانه دفاع موشکی
اس 300 به ایران خبر می‌دهند. تقریبا روزی نیست که روسیه در این‌باره موضعی اعلام نکند. درحالی‌که خیلی دور نیست زمانی که روسیه از فروش این سامانه به ایران سر باز زد، آن هم درحالی‌که ایران مبلغش را پرداخته بود. روسیه اما در مقابل فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی و با توجه به بازی دیپلماتیکی که آغاز کرده بود به ناگاه اعلام کرد که این سامانه را به ایران نخواهد فروخت. در آن زمان اعلام شده بود که این سامانه به دلیل تحریم تسلیحاتی به ایران فروخته نمی‌شود، اما جالب است که امروز هم مقامات روسی و هم مقامات آمریکایی اعلام می‌کنند که فروش اس 300 به ایران هیچ منافاتی با تحریم‌های ایران ندارد. به نظر می‌رسد که دیگر موضوع تحریم‌ها برای آمریکایی‌ها حل شده است. اما روسیه همچنان امیدوار است که بتواند با اعلام خبر فروش اس 300 به ایران بازی دیپلماتیک دیگری را آغاز کند و در میانه مذاکرات هسته‌ای بتواند از آمریکا و غرب امتیاز بگیرد؛ بازی ای که به نظر می‌رسد با سخنان صریح سخنگوی کاخ سفید، نتیجه‌اش در‌ هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.
جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، با اشاره به تصمیم فروش سامانه دفاع موشکی اس 300 به ایران، این اقدام روسیه را نقض تحریم‌های شورای امنیت ندانست. ارنست گفت ما موارد متعددی داشته‌ایم که در آنها آمریکا روابط پیچیده‌ای با روسیه داشته است. یکسری حوزه‌ها هست که دو کشور می‌توانند همکاری نزدیکی در آنها داشته باشند و این همکاری به نفع مردم دو کشور است؛ خواه همکاری در از بین بردن زرادخانه شیمیایی اعلام شده سوریه تا اعزام فضانورد به ایستگاه فضایی بین‌المللی، یا در مشارکت در گفت‌وگوهای دیپلماتیک برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، ما می‌توانیم همکاری موثری باهم داشته باشیم، به شیوه‌ای که به نفع مردم دو کشور باشد. این امر مشخصا روسیه را از انجام دادن کارهایی که ما قویا با آنها مخالفیم، باز نمی‌دارد. ما نه‌تنها به آنها به صراحت گفته‌ایم که نگران رفتارهایشان هستیم، بلکه در برخی موارد حتی اقداماتی انجام داده‌ایم تا نگرانی خود را ثبت کنیم. نقض تمامیت ارضی اوکراین یک نمونه مشخص از آن بود که موجب تحریم‌هایی شد که تأثیر منفی شدیدی بر اقتصاد روسیه خواهد داشت.
از ارنست سوال شد روسیه تسلیحاتی را به ایران ارایه می‌کند که آن را به‌عنوان پاداش همکاری این کشور در مذاکرات هسته‌ای موجه می‌داند، آیا شما با این نگاه موافقید و آن را تأیید می‌کنید. جاش ارنست گفت نه، ما نگرانی خود را درباره عرضه این سیستم دفاعی موشکی به ایران، به روسیه ابراز کرده‌ایم. اما آنچه مسلم است این است که فروش این تسلیحات گرچه نگران‌کننده است، نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل به شمار نمی‌رود. من نمی‌خواهم شتابزده درباره علت این اقدام روسیه قضاوت کنم اما این امر ممکن است نشان‌دهنده میزان ضعیف شدن اقتصاد این کشور (روسیه) و نیاز آن به چنین معامله‌ای باشد. این استیصال میزان اثرگذاری رژیم تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه را نشان می‌دهد. اما ما این نگرانی‌ها را مستقیما با روس‌ها در میان گذاشته‌ایم اما قصد داریم به همکاری با این کشور برای رسیدن به یک توافق دیپلماتیک که بتواند مانع از رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای شود، ادامه دهیم.
تحویل اس300 بر اتحاد 1+5 تاثیری ندارد
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفت: تصمیم روسیه برای انتقال سامانه اس300 به ایران تاثیری بر اتحاد گروه 1+5 ندارد. ماری‌ هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری روز پنج‌شنبه خود در واکنش به تصمیم اخیر رئیس‌جمهوری روسیه برای لغو ممنوعیت تحویل سامانه دفاعی اس300 به ایران، گفت: ما به روشنی مشخص کرده‌ایم که نگرانی‌هایی درباره نیت روسیه برای لغو ممنوعیت انتقال این سامانه به ایران داریم.
این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، ادامه داد: ما پیش از این مخالفت خود را اعلام کرده‌ایم اما من فکر می‌کنم که روسیه به دلیل مسأله مالی دست به این کار زده است.‌ هارف اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانید اقتصاد روسیه تحت فشارهای زیادی قرار دارد و برخی کارشناسان می‌گویند که این کشور به دلیل پول و شرایط اقتصادی که با آن روبه‌روست تصمیم به فروش اس300 به ایران گرفته است. وی همچنین در واکنش به اظهارات اخیر رئیس‌جمهوری روسیه، گفت: ما با این حرف پوتین که گفته است انتظار نمی‌رود تحویل اس300 بر اتحاد گروه 1+5 در اتاق مذاکره تأثیر بگذارد موافقیم و قویاً به آن اعتقاد داریم. رئیس‌جمهوری روسیه علاوه بر این گفته بود یکی از دلایل لغو ممنوعیت تحویل اس300 انعطافی است که ایران در مذاکرات هسته‌ای از خود نشان داده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به این اظهارات، تصریح کرد: ما در مذاکرات خواسته‌هایی داریم که در تفاهم لوزان و پارامترهای ذکر شده در آن به آنها دست پیدا کرده‌ایم که عبارتند از سانتریفیوژها، آبشارها، ذخیره اورانیوم و تحقیق و توسعه. همه آنها مربوط به خواسته‌های ماست. وی در پاسخ به این سوال که چرا به‌رغم ماهیت دفاعی سامانه اس300 آمریکا نسبت به این موضوع نگران است، گفت: ما بر این باوریم که فروش این سلاح‌ها درحال حاضر ایده خوبی نبوده است. به‌ویژه این‌که ما درحال ادامه مذاکرات هستیم.
هارف ادامه داد: ما مخالفت‌های خود را اعلام کرده‌ایم و فکر می‌کنیم که زمان مناسبی برای آن نبوده است. یکی از دلایل آن این است که ما درحال حاضر به سختی درحال مذاکره با ایران برای حصول یک توافق هسته‌ای هستیم و اکنون زمان خوبی برای این اقدام نبوده است. ‌هارف همچنین درباره احتمال دیدار مذاکره‌کنندگان در نیویورک در اواخر ماه جاری بیان کرد: ما هنوز از این مسأله اطمینان نداریم اما همان‌طور که می‌دانید اتحادیه اروپا اعلام کرد که مدیران سیاسی هفته آینده در وین دیدار خواهند کرد.
هارف درباره زمانبندی لغو تحریم‌ها علیه تهران طبق بیانیه ایران و گروه 1+5 در لوزان سوییس، گفت: تحریم‌ها همان‌گونه که صحبت کرده‌ایم ابتدا تعلیق و سپس لغو می‌شوند. چون قوانین آمریکا این‌طور ایجاب می‌کند که تحریم‌های آمریکا ابتدا تعلیق شوند و سپس بعد از مدتی ما از کنگره خواهیم خواست تحریم‌هایی را که وضع کرده لغو کند.
دفاع پوتین از تصمیمش
 برای انتقال اس300 به ایران
رئیس‌جمهوري روسیه گفت: مسکو هیچ دلیلی برای ادامه ممنوعیت تحویل سامانه موشکی اس300 به ایران نمی‌بیند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه با دفاع از تصمیم غیرمنتظره خود برای لغو ممنوعیت تحویل سامانه دفاعی اس300 به ایران، تأکید کرد:   تحویل این سامانه دفاعی به ایران نقض تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل محسوب نمی‌شود. رئیس‌جمهوری روسیه افزود:  مسکو همچنین به لیست تحریم‌های کنونی سازمان ملل احترام می‌گذارد. پوتین همچنین به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 اشاره کرد و گفت:   امروز دوستان ایرانی ما در مذاکرات انعطاف زیادی از خود نشان داده و تمایل خود را برای دستیابی به سازش بر سر برنامه‌ هسته‌ای‌شان ثابت کرده‌اند.
وی در ادامه یکی از دلایل این تصمیم خود را انعطاف ایران در مذاکرات هسته‌ای توصیف کرد. رئیس‌جمهوری روسیه همچنین گفت: شرکت‌های ما این سامانه را تاکنون ساخته‌اند که قیمت زیادی نیز دارد. یک سامانه اس300 ارزشی بالغ بر 900‌میلیون دلار دارد. اما تاکنون هیچ‌کس هزینه آن را به شرکت‌های ما نپرداخته است. ولادیمیر پوتین روز دوشنبه‌ گذشته با امضای حکمی ممنوعیت فروش سامانه اس300 به تهران را لغو کرد که در نتیجه تهران و مسکو می‌توانند قراردادی را که پیش از این در‌سال 2007 برای تحویل این سامانه به ایران امضا کرده بودند اجرایی کنند.
در‌سال 2010 رئیس‌جمهوری وقت روسیه این قرارداد را به دلیل فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی به حالت تعلیق درآورد. براساس این گزارش، این تصمیم پوتین مخالفت‌های زیادی را در میان مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی برانگیخته است. رئیس‌جمهوری روسیه در پاسخ به ابراز نگرانی‌های نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی،‌ گفت: این سامانه ماهیت دفاعی دارد و تهدیدی علیه منطقه و به‌ویژه اسراییل محسوب نمی‌شود. پوتین علاوه بر این اظهار کرد: روسیه زمانی که می‌خواهد قراردادهای دفاعی را با دیگر کشورها امضا کند همواره شرایط منطقه را درنظر می‌گیرد و احتیاط زیادی به خرج می‌دهد. وی ادامه داد:   ما زمانی که سلاح‌هایمان را به بازارهای جهانی عرضه می‌کنیم همیشه به وضع این منطقه به‌ویژه خاورمیانه یا دیگر نقاط توجه می‌کنیم. لازم به ذکر است که ما بزرگترین تامین‌کننده سلاح خاورمیانه نیستیم بلکه این آمریکا است که سلاح‌های بیشتری را به این منطقه
می‌فروشد.
رئیس‌جمهوري روسیه یادآور شد: مسکو در گذشته ملزم بود تا برخی قراردادهای دفاعی را به این دلیل که می‌تواند موجب بی‌ثباتی منطقه شود به حالت تعلیق درآورد. اما اکنون دیگر دلیلی برای ادامه ممنوعیت انتقال اس300 به ایران وجود ندارد. رئیس‌جمهوری روسیه ادامه داد: بنابراین مسکو به‌طور یکجانبه تصمیم گرفته است تا با هم‌پیمانانش برای لغو تحریم‌ها به صورت کلی همکاری کند.


تعداد بازدید :  160