شماره ۵۴۲ | ۱۳۹۴ شنبه ۲۹ فروردين
صفحه را ببند
اخبار جهان

دبیر کل سازمان ملل خواستار آتش‌بس فوری در یمن شد
بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد برای نخستین‌بار از زمان تجاوز عربستان به یمن، خواستار برقراری آتش‌بس فوری از سوی همه طرف‌های درگیر یمن شد. بان کی مون، روز پنجشنبه ضمن ابراز نگرانی از عواقب تشدید درگیری‌ها در یمن گفت:  «یمن به‌عنوان فقیرترین کشور خاورمیانه پیش از آغاز درگیری‌ها نیز دچار بحران بود و درگیری‌های اخیر نیز بر مشکلات این کشور دامن زده است». وی تأکید کرد: دیپلماسی مورد حمایت سازمان ملل، بهترین راه برای حل بحران یمن و پیشگیری از جنگی بلندمدت و پیامدهای آن بر ثبات منطقه است. ادعای نگرانی دبیرکل سازمان ملل درباره تحولات یمن و درخواست
 آتش بس درحالی است که شورای امنیت این سازمان سه‌شنبه گذشته با تصویب قطعنامه‌ای، تحریم‌های تسلیحاتی علیه حوثی‌ها اعمال کرد.

ترور مخالفان دولت کی‌یف در اوکراین
«اولس بوزینا»، روزنامه‌نگار و نویسنده منتقد دولت کی‌یف روز پنجشنبه توسط 2 مرد مسلح نقاب‌دار در اوکراین کشته شد. این درحالی بود که روز چهارشنبه نیز «اولخ کلاشنیکوف»، عضو سابق پارلمان اوکراین از حزب مناطق
«ویکتور یانوکوویچ»، رئیس‌جمهوری پیشین اوکراین در حمله‌ای مشابه مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به قتل رسید. «آنتون هراشچنکو»، مشاور وزیر کشور اوکراین پنجشنبه در صفحه فیس‌بوک خود اعلام کرد که مهاجمان ناشناس سوار بر یک خودروی «اولس بوزینا» سردبیر سابق روزنامه‌ «سگودنیا» را حوالی منزلش در کی‌یف ترور کردند. هراشچنکو این دو قتل را بسیار شبیه به یکدیگر توصیف کرد که به دقت طراحی شده‌اند و عنوان کرد :« این باور وجود دارد که احتمالا سازمان اطلاعات و جاسوسی روسیه در این قتل‌ها دست دارد تا وانمود کند که در اوکراین شهروندان حامی روسیه و مخالف دولت اوکراین به قتل می‌رسند». این درحالی است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، طی مصاحبه‌ای در تلویزیون این کشور انگیزه قتل‌های اخیر در اوکراین را سیاسی دانست و آن را با قتل «بوریس نمتسوف»، از رهبران مخالفان کرملین مقایسه کرد. با مرگ بوزینا شمار هواداران یانوکوویچ که در 2 ماه گذشته جان باخته‌اند به 5 تن ‌رسیده است.

انتقاد وزرای خارجه اروپا
از شهرک‌سازی‌های اسرائیل
وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نامه‌ای به رئیس سیاست خارجه این اتحادیه خواستار اتخاذ اقداماتی جدی برای توقف شهرک‌سازی‌های اسرائیل در اراضی فلسطینی شدند. به گزارش ایسنا، 16 وزیرخارجه کشور‌های اتحادیه اروپا در نامه خود به فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجه این اتحادیه توسعه مستمر شهرک‌های صهیونیست‌نشین در اراضی اشغالی 1967 را اقدامی غیرقانونی دانستند و آن را تهدیدی در دستیابی به یک توافقنامه صلح عادلانه و نهایی دانستند. در این نامه آنها به موضوع کالاهای تولید شده در شهرک‌های صهیونیست نشین پرداخته‌اند و بر تصمیم گذشته خود درخصوص ضرورت
 قرار دادن علامت‌ها و نشانه‌های ویژه روی کالاهای مذکور تأکید کردند. مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین دراین‌باره نوشت، وزرای خارجه اتحادیه اروپا رسما به اجرای تصمیم شورای اروپا در ماه مه و دسامبر 2012 در رابطه با تحریم کالاهای تولید شده در شهرک‌های مذکور متعهد شدند و آن را گامی مهم درخصوص اجرای کامل سیاست اتحادیه اروپا در مورد حفظ راهکار حل 2 کشور دانستند.

هشدار کره‌شمالی به سفیر آمریکا
یک واحد تبلیغات سیاسی کره‌شمالی اعلام کرد، چنانچه سفیر آمریکا در سئول همچنان با اتهام‌های «مضحک» خود به کره‌شمالی توهین کند، ممکن است با حادثه‌ای ناگوارتر از آنچه ماه پیش رخ داد مواجه شود. به گزارش ایسنا، «مارک لیپرت»، سفیر آمریکا در کره‌جنوبی پیش از این عنوان کرده‌بود در صورتی که پیونگ‌یانگ شرایط حقوق بشر را بهبود بخشد و گام‌های مثبتی در راستای برنامه‌ اتمی خود بردارد، می‌تواند از رفاه بیشتری برخوردار شود و روابط بهتری را با جهان داشته ‌باشد. کمیته اتحاد صلح‌آمیز کره‌شمالی اظهارات لیپرت را بیانگر اهداف خصومت آمیز واشنگتن خواند و مدعی شد در صورت ادامه این جریان لیپرت با حادثه‌ای بدتر از آنچه برایش رخ داد مواجه می‌شود. مارک لیپرت ماه گذشته در سئول مورد حمله فردی چاقو به دست قرار گرفت و از ناحیه دست و صورت مجروح شد.

مرگ معاون پیشین صدام حسین در حمرین
«عزت ابراهیم الدوری»، یکی از مقامات ارشد حزب پیشین بعث عراق روز گذشته در منطقه «حمرین»، واقع در حد فاصل استان‌های دیاله و صلاح‌الدین عراق کشته شد. «رائد الجبوری»، استاندار صلاح الدین در این‌خصوص گفت«نیروهای عراقی توانستند در پی کمین پیش‌دستانه در منطقه «حمرین» نزدیک چاه‌های «علاس» تروریست «عزت ابراهیم الدوری» را از پای درآورند».
«عزت الدوری»، فرماندهی تکفیری‌های داعش در عراق را برعهده دشت و بازوی اصلی عملیاتی داعش محسوب می‌شد. عزت ابراهیم پس از اعدام صدام حسین از سوی حامیان حزب بعث به‌عنوان رهبر جدید این حزب معرفی شده ‌بود.

 


تعداد بازدید :  147