شماره ۵۴۲ | ۱۳۹۴ شنبه ۲۹ فروردين
صفحه را ببند
مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امورمناطق محیط‌زیست:
نابودی 2‌میلیون هکتار از جنگل‌های کشور در 40‌سال گذشته

میزان| مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امورمناطق سازمان محیط‌زیست با اعلام خبر تشکیل کارگروه مشترک «صیانت از جنگل‌ها» با سازمان جنگل‌ها و مراتع، گفت: پژوهش‌ها نشان می‌دهد در چهار دهه گذشته وسعت جنگل‌های کشور از 18‌میلیون هکتار به 12‌میلیون هکتار رسیده است.  حمید گشتاسب میگونی با اعلام خبر تشکیل کارگروه مشترک با سازمان جنگل‌ها و مراتع با عنوان«صیانت از جنگل‌ها» اذعان کرد:  در این کارگروه مدیران هر دو سازمان و نیز اساتید دانشگاهی حضور دارند تا برنامه‌ریزی‌های مربوط به حفظ و بهره‌برداری منطقی از جنگل‌ها در قالب این کارگروه صورت گیرد.
او با بیان این‌که کارگروه مذکور ترکیبی از مسائل مطرح در کارگروه جنگل‌های هیرکانی و ارسبارانی همچنین کارگروه جنگل‌های زاگرسی در سازمان محیط‌زیست است، اذعان کرد:  مقرر است در قالب کارگروهی منسجم‌تر با حضور سازمان جنگل‌ها برنامه رصد جنگل‌ها و برنامه‌ریزی برای بهبود وضع کنونی صورت گیرد.
این مقام مسئول تصریح کرد:  با توجه به حضور مدیران ارشد هر دو سازمان محیط‌زیست و جنگل‌ها و مراتع در این کارگروه برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به سرعت به سمت اجرایی شدن پیش می‌رود، زیرا هدف اصلی تشکیل این کارگروه نیز تحقق این موضوع است.
مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امورمناطق سازمان محیط‌زیست با بیان این‌که اولویت سازمان محیط‌زیست حفاظت از جنگل‌های موجود در مناطق چهارگانه شامل پارک‌های ملی، آثار طبیعی ملی، پناهگاه‌های حیات‌وحش و مناطق حفاظت شده است، اظهار کرد:  اما این اولویت‌بندی به این معنی نیست که حفاظت از جنگل‌های خارج از مناطق چهارگانه را مدنظر نداریم. او با ابراز تاسف از حجم بالای تغییر کاربری جنگل در سال‌های گذشته عنوان کرد:  این تغییر کاربری‌ها برای استفاده‌های مختلف همانند توسعه اراضی کشاورزی، ویلاسازی و طرح‌های توسعه صورت می‌گیرد که البته طرح‌های توسعه بدون هماهنگی با دستگاه‌های متولی برای جاده‌سازی یا فعالیت توسعه‌ای در درون جنگل انجام می‌شود.
مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امورمناطق سازمان محیط‌زیست با تأکید بر این‌که آمار رسمی برای نابودی جنگل‌ها در 10‌سال گذشته در دست نیست، گفت: اما پژوهش‌های صورت گرفته بیانگر این امر است که در هر ثانیه 350 متر مکعب جنگل و مرتع در ایران از دست می‌رود.
گشتاسب میگونی افزود:  با در نظر گرفتن این آمار می‌توان گفت جنگل‌های کشور از چهار دهه گذشته تا کنون از 18‌میلیون هکتار به 12‌میلیون هکتار کاهش یافته است.

 


تعداد بازدید :  118