شماره ۵۴۱ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۷ فروردين
صفحه را ببند
بازتاب کشتار بی‌رحمانه با تزریق اسید در شیراز گسترده‌تر شد
سگ‌کشی غیرقانونی در شیراز مورد پیگرد قرار می‌گیرد
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان فارس: مدیریت سگ‌های ولگرد با شهرداری و نظارت با استانداری است

شهروند| اسید که تزریق شد، پرتابش می‌کنند کنار لاشه‌های دیگر، به دور خود می‌پیچد و تکان‌های
 ناراحت‌کننده‌ای می‌خورد. وقتی سگ دیگر با چوب نگه داشته شده تا تزریق اسید تمام شود، پس زمینه تصویر، سگ قبلی همچنان به خود می‌پیچد. سگ‌ها یک به یک، زیر دست مردی آورده می‌شوند که سرنگی در دست دارد و مرگ را به سگ‌های ولگرد تزریق می‌کند. این روایت فیلمی است که در دو روز گذشته در سایت‌های خبری منتشر شده و گفته می‌شود روش جدید سگ‌کشی در شیراز است.
روز سه‌شنبه، خبرگزاری فارس گزارشی را در کنار فیلمی منتشر کرد و نوشت: «در یکی از شهرک‌های صنعتی شیراز، سگ‌ها به روشی غیرانسانی با تزریق اسید و سم کشته می‌شوند و پیمانکاران در ازای ارایه هر لاشه ۱۵‌هزار تومان دریافت می‌کنند. یکی از فعالان دفاع از حقوق حیوانات فیلمی دو دقیقه‌ای از کشتار سگ‌ها را در اختیار خبرنگار فارس قرار داده است که به گفته این فعال حقوق حیوانات در شیراز، این اقدام، توسط پیمانکاران شهرک صنعتی شیراز انجام گرفته است.»
این گزارش و فیلم ناراحت‌کننده، در دو روز گذشته حواشی بسیاری را با خود همراه کرده است. از نپذیرفتن مسئولیت این اقدام غیرانسانی تا تکذیب رخ دادن آن در محدوده قانونی شهر شیراز. حواشی تا جایی پیش رفت که انتشار این فیلم و منتسب کردن آن به شیراز از سوی رئیس شورای شهر این شهر، یک تهمت نامیده شد که به شیراز زده شده است.
قاسم اکبری، شهردار منطقه 5 شیراز دراین‌باره به فارس گفته بود که«باوجود واقع بودن شهرک صنعتی شیراز در محدوده شهرداری منطقه 5، شهرک‌های صنعتی تحت نظارت سازمان پسماند اداره می‌شوند و مسئولیت کشتار سگ‌ها در این شهرک‌ها به عهده شهرداری نیست.» در مقابل این اظهارات و نپذیرفتن مسئولیت روح‌الله خوشبخت مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری شیراز با ساختگی خواندن این کلیپ، اعلام کرد که «شهرک‌های صنعتی به هیچ وجه تحت نظارت شهرداری و یا سازمان پسماند نیستند و هر شهرک به‌طور مجزا توسط مدیر مربوطه اداره می‌شود.»
شهردار منطقه 5 شیراز و مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری درحالی هر گونه مسئولیت دراین‌باره را رد می‌کنند و مسئولیت این اتفاق را نمی‌پذیرند که جعفر امیدی، یکی از کارکنان دفتر شهردار شیراز با اشاره به تماس‌های مکرر هموطنان معترض به این اقدام، می‌گوید: «شهرک صنعتی شیراز تحت نظارت شهرداری شیراز بوده و این موضوع، توسط شهرداری شیراز درحال پیگیری است.»
ماجرا دیروز ابعاد وسیع‌تری به خود گرفت. حواشی بزرگ و بزرگ‌تر شد و حتی وقوع آن در محدوده شهر شیراز هم زیر سوال رفت. غلام مهدی حقدل رئیس شورای شهر شیراز درباره حادثه کشتار سگ در این شهر، به «شهروند» گفت: «از شهرداری درخصوص این حادثه پرسش‌هایی پرسیده‌ایم و به ما اعلام کرده‌اند که هیچ نقشی در این اتفاق نداشته‌اند. ما معتقدیم که قطع بر یقین این اتفاق در محدوده قانونی شهر شیراز
نیفتاده است.»
حقدل با مطرح کردن پرسشی مبنی بر این‌که با سگ‌های ولگردی که ناقل بیماری‌های بسیاری هستند باید چه کار کرد، باید اجازه داد، انسان‌ها را بیمار کنند؟ گفت:  «جنوب شیراز پر از مزارع سبزی است. حضور سگ‌های ولگرد در این مناطق می‌تواند سلامت
مصرف‌کنندگان را به خطر بیندازد. برای حل مشکل سگ‌ها برنامه‌ای که نداریم، پس باید با سگ‌های ولگرد چه کار کرد؟»
او در پاسخ به این‌که راه‌های دیگری برای حل مشکل سگ‌ها وجود دارد و این روش، روش مناسب و انسانی برای معدوم کردن آنها نیست، رخ دادن این اتفاق در شهر شیراز را رد کرد و ادامه داد: «این اقدام را تأیید نمی‌کنیم اما حادثه سگ‌کشی در محدوده قانونی شهر ما نبوده و تهمتی است که به شیراز زده شده است.»
هرچند که رئیس شورای شهر شیراز، با اعلام این‌که شهرداری این شهر در این اقدام نقشی نداشته معتقد است که «حتی این اتفاق در محدوده قانونی شهر شیراز نیفتاده» اما حسنعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان فارس مسئولیت مدیریت و جمع‌آوری سگ‌های ولگرد را با شهرداری می‌داند و به «شهروند» می‌گوید:  «خبر سگ‌کشی در شیراز با تزریق اسید را از رادیو شنیده‌ام و از منبع محلی یا رسمی گزارشی دراین‌باره به دستمان نرسیده اما این اقدام غیرقانونی و قابل پیگیری است.»
او با اشاره به این‌که بر طبق ماده یک قانون شکار و صید، مسئولیت سازمان حفاظت محیط‌زیست برای حفاظت از حیات‌وحش مشخص شده، ادامه می‌دهد:  «در این قانون سازمان، مسئولیت حمایت از حیوانات وحشی را برعهده دارد. این در حالیست که بر طبق بند 15 ماده 55 قانون شهرداری‌ها، مسئولیت مدیریت و جمع‌آوری سگ‌های ولگرد برعهده شهرداری است و سازمان حفاظت محیط‌زیست وظیفه‌ای در این خصوص ندارد.»
ابراهیمی کارنامی با تأکید بر این‌که دستگاه مکلف شهرداری است، یادآور می‌شود:  «دستورالعملی که در‌سال 92 از سوی دهیاری و شهرداری‌های وزارت کشور به استان‌ها ابلاغ‌ شد، فرآیند انجام کار را مشخص کرده است. در این دستورالعمل اعلام شده است که سگ‌های ولگرد باید زنده‌گیری شده و توسط دامپزشک معاینه شوند تا نحوه برخورد با آنها مشخص شود. به این ترتیب سگ‌هایی که سالم هستند و حضور آنها برای سلامت انسان‌ها تهدید نیست می‌تواند در اختیار مردم قرار بگیرد و حتی سگ گله شوند. برای سگ‌های بیمار هم دستورالعمل تعیین شده است. این روش از بین بردن سگ‌ها، در این شیوه‌نامه قرار ندارد.»
او در ادامه با اشاره به این‌که این اقدام غیرقانونی و قابل پیگیری است، ادامه می‌دهد: «آزار و اذیت حیوانات به هیچ وجه مورد تأیید ما نیست. بر همین اساس، در راستای حفظ حقوق این حیوانات موضوع را پیگیری کرده و تیمی را برای بررسی اعزام کرده‌ایم. باید با این افراد برخورد شود.»  هر چند که هنوز معلوم نیست، چه کسانی و از کجا ماموریت پیدا کردند تا سگ‌های ولگرد را با روشی غیرانسانی جمع‌آوری کنند، اما مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان فارس مسئولیت این امر را برعهده شهرداری و استانداری شیراز می‌داند و می‌گوید:  «مسئولیت این حادثه برعهده شهرداری است و نظارت هم با استانداری است. از آن‌هایی که این اقدام را انجام داده‌اند، پاسخ می‌خواهیم و اگر نیاز باشد جدی‌تر به موضوع ورود خواهیم کرد.»


تعداد بازدید :  402