شماره ۳۵۴ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۵ مرداد
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

ايجاد جمهوري اندونزي
69‌سال پیش، برابر با شانزدهم آگوست 1945 میلادی، دكتر احمد سوكارنو با تأسيس يك دولت موقت استقلال وطنش را اعلام و آن مجمع‌الجزاير را جمهوري اندونزي خواند. او با سلاح‌هايي كه ژاپني‌ها در اختيارش قرار داده بودند، دست به ايجاد يك ارتش انقلابي زد تا مانع بازگشت دوباره هلندي‌ها شود. به این مناسبت، اندونزيايي‌ها هفدهم آگوست هر سال را به‌عنوان روز ملي خود برگزار مي‌کنند و جشن مي‌گيرند. سال‌ها طول کشيد تا استقلال اندونزی تحقق يافت. هلندي‌ها در دسامبر 1949 استقلال اندونزي را پذيرفتند.

درگذشت خالق «برباد رفته»
65‌سال پیش، برابر با شانزدهم آگوست 1949 میلادی، مارگارت ميچل نويسنده معروف آمريكايي بر اثر تصادف در 49سالگي درگذشت. ميچل در بيست‌سالگي كار داستان‏نويسي و تهيه گزارش براي برخي روزنامه‏هاي آتلانتا را آغاز كرد اما شش‌سال بعد، آسيبي كه بر اثر حادثه‏اي بر پايش وارد آمد، او را از ادامه كار روزنامه‏نگاري بازداشت. در همين‌ سال بود كه مارگارت، نوشتن رمان تاريخي و معروف خود «بر باد رفته» را آغاز كرد. این رمان در ‌سال 1936 به شانزده زبان ترجمه شد و جايزه پوليتزر را براي مارگارت ميچل به ارمغان آورد.

اولین خروج شاه از ایران
61‌سال پیش، برابر با بیست و پنجم مرداد 1332 خورشیدی، سرهنگ نعمت‌الله نصيري فرمانده وقت واحد گارد سلطنتي نامه شاه مبني بر عزل دكتر محمد مصدق از نخست‌وزيري ايران را ساعت 2 بامداد به خانه او رسانيد كه توسط مأموران محافظ خانه دستگير و بازداشت شد. چندساعت بعد، شاه پس از اطلاع از دستگیری نصیری، با همسر خود ثريا از طريق فرودگاه كلاردشت با هواپيماي اختصاصي از كشور خارج و به بغداد رفت. درپي اعلام خروج شاه، جمع‌آوري عكس‌هاي شاه از ادارات دولتي آغاز شد و مردم به خيابان‌ها ريختند و مجسمه‌هاي او و رضاشاه را پايين آوردند.


تعداد بازدید :  332