شماره ۵۴۱ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۷ فروردين
صفحه را ببند
«محک» میزبان نهمین نمایشگاه سالانه هنرجویان تارا بهبهانی
«پیغامی دوستانه» برای کودکان درد

شهروند| نهمین نمایشگاه سالانه نقاشی هنرجویان کودک و نوجوان تارا بهبهانی 27 و 28 فروردین ماه از ساعت 16 تا 20 در موسسه محک برگزار می‌شود.
در این نمایشگاه که پیغامی دوستانه نام دارد، آثار
 67 کودک و نوجوان 6 تا 16‌سال در مدت دو روز به فروش میرسد.  تارا بهبهانی، هنرمند نقاش و فرزند مجسمه‌ساز پیشکسوت تاها بهبهانی در مورد هدفش از برگزاری این نمایشگاه به «شهروند» گفت:  هدفم از برگزاری این دوره از نمایشگاه توجه به موضوع ارتباطات بود. با این توضیح که قصد داشتم بچه‌ها با موضوع ارتباطات نقاشی کنند.  ارتباطات در همه جای دنیا به‌عنوان موضوع مهم مورد توجه قرار گرفته است.  امروز به هر جا که می‌رویم کودکان و نوجوانان به قدری درگیر تکنولوژی و ابزارهایش هستند که اصلا به محیط دور و بر خود توجهی نمی‌کنند.  حتی کودکان هم درگیر وایبر، واتس‌آپ و...  شده‌اند.  من از هنرجویانم خواستم به دنبال نقش مثبت این تکنولوژی برای ارتباط بین انسان و انسان، انسان و حیوان و انسان و طبیعت بگردند.  بنابراین تلاش من ارایه جنبه انسانی به این ارتباطات بود.
 بهبهانی با بیان این مطلب که 9‌سال پیش که این کار را برای اولین بار آغاز کرد هرگز پیش‌بینی چنین استقبال گسترده‌ای را نداشت، گفت: فکر نمی‌کردم کار تا آن‌جا پیش برود که بتوانم درباره ابعاد گسترده آن صحبت کنم و رقم کمک‌هایی که انجام می‌شود قابل اتکا باشد.
نقاش موفق ایرانی در ادامه درباره اهداف برگزاری این نمایشگاه گفت: هدف ما در وهله اول این است که بچه‌ها بیاموزند آنچه را خلق می‌کنند به بچه‌های هم سن و سالشان که با بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند، تقدیم کنند.  آن هم بیماري‌ای مثل سرطان که مثل دیو در بدن آنها خانه کرده است.  جنبه اقتصادی این حرکت هم برای بچه‌ها و بیماران دارای اهمیت است.  بچه‌ها با این کار می‌آموزند خلق کنند و این پله اول برای این است که آنها بیاموزند در ازای آنچه ساخته‌اند بهایی دریافت می‌کنند. جنبه سوم این حرکت در برگزاری محل نمایشگاه نهفته است.
بهبهانی که در 4 ‌سال گذشته نمایشگاه نقاشی شاگردانش را در محک برگزار کرده در این‌باره گفت:  بچه‌ها به این‌جا می‌آیند و با فعالیت‌های یک موسسه درمانی آشنا می‌شوند. بنابراین هم با جنبه ناخوشایند آن یعنی بیماری بچه‌های همسن‌وسالشان آشنا می‌شوند، هم فعالیت‌های بیمارستان را می‌بینند، درعین‌حال هم قدر زندگی را می‌دانند و هم داشته‌های خود را با کسانی که از آنها بی‌بهره‌اند، تقسیم می‌کنند.
تارا بهبهانی همچنین درباره اولین دوره‌ای که این نمایشگاه را برگزار کرد گفت: موضوع نمایشگاه ۸‌سال پیش (‌ سال۸۵) «کفش» بود و با برگزاری آن توانستیم ۱۸۳۰جفت کفش تهیه کنیم و به مناطقی در بوشیه، مشهد، زرنه ایلام و حتی رباط‌کریم تهران بفرستیم.  در این مناطق بچه‌هایی بودند که تابستان‌ها با پای برهنه و زمستان با نایلون بیرون می‌آمدند.  بچه‌هایی که نقاشی کشیدند کفش داشتند و شاید در مخیله آنها بی‌کفش بودن معنایی نداشت اما خود آن حرکت زمینه‌ای بود برای حرکات بعدی. از سومین‌سال برگزاری این نمایشگاه تصمیم گرفتیم نتیجه مستقل‌تری بگیریم و کار را به بچه‌های سرطانی تقدیم کردیم. بچه‌های سرطانی در بیماری که به آن دچار شده‌اند تقصیری ندارند و هنوز هم علت این بیماری معلوم نیست.  با این داروهای گرانقیمت و سنگین خوشحالم که توانسته‌ایم درحد خودمان کمکی کرده باشیم.
فرزند نقاش و مجسمه‌ساز برجسته ایرانی در ادامه با اشاره به انسان‏دوستی مردم ایران افزود:  مردم هر جا صحبت از کار خیر می‌شود حمایت می‌کنند.  در این سال‌هایی که نمایشگاه را برگزار کردیم هیچ‌کس از انجام کار خیر دریغ نکرد.  با انجام چنین حرکتی، فعالیت هنری با کار خیرخواهانه عجین شده و کیفیت هر دو را بالاتر برده است.  اگر بتوانیم بستر مناسبی را برای انجام چنین فعالیت‌هایی فراهم کنیم، مردم در انجام کارهای خیرخواهانه و فعالیت‌های فرهنگی پیشقدم خواهند شد.
هنرمند جوان کشورمان در حوزه تجسمی، با بیان این مطلب که ۱3 تابلوی آبرنگ و 54 تابلوی رنگ روغن در این نمایشگاه به نمایش در می‌آید گفت: تعریف بچه‌ها از موضوع «پیغامی دوستانه» دلچسب، معصومانه و زیباست. ما هم چون می‌خواستیم این نقاشی‌ها را با بچه‌های سرطانی تقسیم کنیم همه آرزو کردیم آنها هم یک سفر بدون درد و رنج و بیماری سرطان را داشته باشند.  بهبهانی در پایان با اشاره به روش آموزشی برای افرادی در محدوه سنی ۶ تا ۱۶‌سال و تأثیرات این‌گونه فعالیت‌ها به صورت بلندمدت در جامعه تأکید کرد:  در مدت ۱3سالی که با بچه‌ها در زمینه نقاشی و پرورش خلاقیت کار کرده‌ام متوجه شدم ذهن آنها بکر و سرشار از تصورات است که باید سعی کرد آنها را روی کاغذ بیاوریم.
  آنچه در دنیای امروز مقبول است ذهنیت آدم‌هاست و این‌که چگونه بتوانند آن را بسازند یا به تصویر بکشند. در مجموعه این نمایشگاه‌های سالانه هم هر‌‌سال یک موضوع ثابت انتخاب می‌کردیم که كودكان بر مبنای آن کارهایشان را ارایه می‌دادند.  اگر بچه‌ها نقاشی را از این مسیر یاد بگیرند در ۲۰‌سال آینده می‌توانند کارهای خیرخواهانه زیادی انجام دهند و رشد آنها با این تفکر با کاهش نیازمندان همراه خواهد بود.  بنابراین زمینه برای ادامه این کارها هم فراهم می‌شود.  نهمین دوره نمایشگاه سالانه نقاشی هنرجویان کودک و نوجوان تارا بهبهانی امروز و فردا از ساعت 4 تا 8 بعدازظهر در محل موسسه «محک» برگزار می‌شود. 


تعداد بازدید :  278