شماره ۵۴۱ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۷ فروردين
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

پایتخت جدید پارس
2480‌سال پیش، برابر با شانزدهم آوریل 465 پیش از میلاد، تخت‌جمشید (پرسپولیس) از سوی اردشیر یکم (اردشیر درازدست) به‌طور رسمی به‌عنوان پایتخت امپراتوری پارس اعلام شد. اردشیر یکم در پاسارگاد برجای پدرش خشایارشا نشسته بود و بر سرزمینی از دانوب تا سند و از سیحون تا سودان، مصر و شرق ليبي امروز حکومت می‌کرد. کار ساختن شهر، كاخ شاه و تالارهاي پذيرايي تخت‌جمشید که از زمان داریوش بزرگ آغاز شده بود 51‌سال زمان بُرد.

زادروز عمادُ الکُتاب
154‌سال پیش، برابر با بیست‌وهفتم فروردین 1240 خورشیدی، میرزا محمدحسین سیفی‌قزوینی، ملقب به عمادُالکُتاب، از استادان خوشنویس خط نستعلیق، در قزوین به دنیا آمد. او آخرین حلقه از زنجیره استادان قدیم خوشنویسی است که این هنر را به خوشنویسان معاصر پیوند داد. عمادالکتاب از مقلدان سبک خوشنویسی میرزامحمدرضا کلهر بود که پس از فوت او خوشنویس مهم دیگری به عرصه ظهور نرسید. او در ‌سال ۱۲۹۴ شمسی به عضویت انجمن مخفی «کمیته مجازات» که هدف آن از بین بردن هواداران موثر انگلیس در ایران بود، درآمد. مأموریت نوشتن شب‌نامه‌های این کمیته با عمادالکتاب بود و گزارشی از انجام ترور توسط او ثبت نشده است.

استعفای دکتر نجیب‌الله
23‌سال پیش، برابر با بیست‌وهفتم فروردین 1371 خورشیدی، دکتر محمد نجیب‌الله، رئیس‌جمهوری افغانستان قدرت را به شورای حکومتی مجاهدین تحویل داد. با کنار رفتن نجیب‌الله و تسلط مجاهدین بر کابل، جنگ‌های داخلی این کشور آغاز شد. محمد نجیب‌الله که از‌ سال ۱۹۸۶ پُست ریاست‌جمهوری افغانستان را در دست داشت، در صبحگاه نخستین روز ورود طالبان به کابل در تاریخ ششم مهر 1375 خورشیدی در مرکز سازمان ملل در کابل که به آن پناهنده شده بود بازداشت و به‌همراه برادرش شاهپور احمدزی پس از شکنجه‌های فراوان به قتل رسید.

 


تعداد بازدید :  293