شماره ۵۴۱ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۷ فروردين
صفحه را ببند
اخبار ‌دیپلماسی

با ارسال نامه به رئیس شورای امنیت
 سازمان ملل اعلام شد
پاسخ خوشرو به اتهامات نماینده یمن در سازمان ملل علیه ایران
غلامعلی خوشرو، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل متحد با ارسال نامه‌ای به رئیس شورای امنیت این سازمان به اتهامات نماینده یمن در سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران پاسخ داد. به گزارش ایسنا، در نامه سفیر کشورمان ضمن رد اتهامات بی‌اساس مطرح شده علیه ایران، آمده است: ادعاهای صورت گرفته علیه جمهوری اسلامی ایران با هدف انحراف افکار عمومی از سیاست‌های شکست خورده‌ای است که بحران سیاسی و انسانی فعلی در یمن را به وجود آورده است.
سفیر کشورمان در این نامه گفته است:  مداخله نظامی خارجی هرگز به حل‌وفصل مناقشات منتهی نشده و بمباران هوایی یمن نیز از این قاعده مستثنی نیست. این بمباران‌ها تنها منجر به بی‌ثباتی بیشتر در یمن شده و می‌تواند به جنگ خونین داخلی بینجامد. ادامه بمباران هوایی، مناقشه فعلی در این کشور را تشدید و این مناقشه را به جراحتی کهنه تبدیل خواهد کرد. سفیر کشورمان همچنین در این نامه آورده است که متاسفانه القاعده در شبه جزیره عربستان، داعش و سایر گروه‌های تروریستی و افراطی در منطقه از حمله هوایی جاری بهره می‌برند و با استفاده از فرصتی که به واسطه بمباران‌ها ایجاد شده، برای در اختیار گرفتن بخش‌های گسترده‌تری از خاک یمن راه رسیدن به اهداف شوم را هموار می‌کنند. بحران یمن موضوعی کاملا داخلی است و نه منطقه‌ای و تلاش‌های صورت گرفته برای معرفی این بحران به‌عنوان جنگ بین شیعه و سنی کاملا غلط و تنها با هدف پیشبرد منافع بیگانگان انجام می‌گیرد چراکه نگاهی کوتاه به تاریخ معاصر و ساختار اجتماعی یمن و همچنین ترکیب احزاب آن کشور به وضوح ماهیت آنچه را در این کشور رخ داده است، نشان می‌دهد.

وزارت کشور عربستان اعلام کرد
ارجاع پرونده حادثه فرودگاه جده به بازپرسی دادستانی کل عربستان
وزارت کشور عربستان اعلام کرد که مسئولیت بررسی تعرض جنسی دو پلیس عربستانی به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده را به هیأت تحقیقات و دادستانی کل ارجاع داده است.
به گزارش ایسنا، سخنگوی امنیتی وزارت کشور عربستان با اشاره به پرداختن رسانه‌ها به مسأله تعرض جنسی دو پلیس عربستانی به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده که درحال بازگشت به کشور خود بودند، اعلام کرد که بررسی پرونده متهمان این حادثه به منظور تکمیل اقدامات ضروری، به هیأت تحقیقات و بازپرسی دادستانی کل عربستان ارجاع داده شده و سفیر ایران نیز در جریان کامل این اقدامات قرار گرفته است. این مسئول عربستانی تصریح کرد: نهادهای ذی‌ربط عربستان طبق قانون مسئول هستند تا متهمان این حادثه را به اشد مجازات برسانند و تمام اقشار جامعه مسلمان عربستان نیز چنین جنایات شنیعی را محکوم می‌کنند. پیشتر حسین امیر عبداللهیان، معاون وزیر خارجه ایران در امور کشورهای عربی و آفریقایی تأکید کرد که مقامات بلندپایه عربستان اعلام کردند که این دو پلیس متهم به تعرض جنسی در فرودگاه جده را بازداشت کرده‌اند.

دیدار ظریف با وزیر اقتصاد اسپانیا
محمدجواد ظریف در دیدار با لوییس د گیندوس، وزیر اقتصاد اسپانیا با اشاره به سابقه درخشان روابط اقتصادی و تجاری ایران و اسپانیا، بر لزوم تقویت و گسترش روابط دوجانبه دو کشور در همه زمینه‌ها به‌ویژه در بخش‌های گردشگری، حمل و نقل، ماهیگیری و انرژی تأکید کرد. لوییس د گیندوس، وزیر اقتصاد اسپانیا نیز در این دیدار از سفر تجار و صاحبان صنایع اسپانیایی به ایران به منظور ارتقای مناسبات اقتصادی و جبران برخی از کاستی‌های گذشته ابراز علاقه‌مندی کرد. در این دیدار همچنین طرفین بر گسترش رایزنی‌ها و تبادل دیدارهای تجاری و اقتصادی در سطوح دولتی و بخش خصوصی تأکید کردند.

انتقاد مرکل از لغو ممنوعیت
 تحویل اس 300 به ایران
صدراعظم آلمان از تصمیم روسیه برای لغو ممنوعیت تحویل سامانه دفاعی اس 300 به ایران انتقاد کرد. به گزارش رویترز، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان روز سه‌شنبه در نشست خبری مشترکش با نخست‌وزیر هند در برلین با انتقاد از لغو ممنوعیت تحویل سامانه اس 300 به ایران، از جامعه بین‌الملل خواست تا برای رفع تدریجی تحریم‌ها علیه ایران به صورت متحد و در توافق با یکدیگر عمل کنند. صدراعظم آلمان از پاسخ به این سوال که آیا تحویل این سامانه موشکی روس به ایران را نقض تحریم‌های اعمال شده علیه تهران می‌داند یا نه؟ خودداری و تنها تأکید کرد:  اتفاق نظر درباره توافق هسته‌ای با ایران بسیار مهم است. مرکل همچنین گفت: توافق هسته‌ای نهایی با ایران باید تا پایان ماه ژوئن حاصل شود، اگرچه ایران و قدرت‌های جهانی هنوز برای پایانی کردن این توافق کار زیادی برای انجام دادن دارند. صدراعظم آلمان اظهار کرد: من خواستار این هستم که این تحریم‌ها تا جای ممکن به صورت متحد لغو شود. با این حال هیچ مخالفتی با ادامه همکاری با روسیه و دیگر اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل برای مذاکره با ایران ندارم.


تعداد بازدید :  275