شماره ۵۴۱ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۷ فروردين
صفحه را ببند
توضیحات تلفنی پوتین به نتانیاهو درخصوص لغو ممنوعیت فروش S-300 به ایران

دستور «ولادیمیر پوتین» برای لغو ممنوعیت فروش سامانه‌موشکی S-300 به ایران که در روز دوشنبه صورت گرفت، خواب نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را برآشفت و به‌دنبال آن «بنیامین نتانیاهو» در تماسی تلفنی با رئیس‌جمهوری روسیه از نگرانی‌های خود در این خصوص خبر داد و در پاسخ شرح مفصلی از سازوکار تسلیحات دفاعی و منطق اقدام اخیر مسکو دریافت کرد.
براساس بیانیه منتشر شده از سوی کرملین، ولادیمیر پوتین در جریان گفت‌و‌گو با نتانیاهو «شرح مفصلی از منطق تصمیم‌گیری روسیه ارایه داد و همچنین تأکید کرد که براساس مشخصات تاکتیکی و فنی S-300، این سامانه کاملا دفاعی است و بنابراین تهدیدی علیه امنیت اسراییل و کشور‌های خاورمیانه به‌شمار نمی‌رود».
اما با این حال به‌نظر نمی‌رسد اظهارات رئیس‌جمهوری روسیه تأثیر مستقیمی بر طرف اسراییلی گذاشته ‌باشد. بنیامین نتانیاهو در بیانیه‌ای که از سوی دفتر نخست‌وزیر اسراییل منتشر شد، از «نگرانی عمیق» خود از «این تصمیم» خبر داد و خطاب به رئیس‌جمهوری روسیه عنوان کرد که این گام «تنها به تشویق ایران برای تهاجم در منطقه و افزایش بی‌ثباتی در خاورمیانه منجر خواهد شد».  مقامات روسیه در‌سال 2007 قراردادی به ارزش 800‌میلیون دلار برای انتقال 5 سامانه S-300 به ایران امضا کردند که شامل رادار‌ها و چندین شلیک‌کننده موشک‌های رهگیری می‌شد. با این حال، این قرارداد بدون پایبندی طرف روسی به تعهداتش و از سوی مقامات کرملین فسخ شد. «دیمیتری مدودف»، رئیس‌جمهوری روسیه در‌سال 2010 و در راستای اجرای قطعنامه 1929 شورای امنیت دستوری صادر کرد که به موجب آن فروش هرگونه جنگ‌افزار به ایران ممنوع شد، اقدامی که در راستای همبستگی روسیه با شرکای غربی‌اش صورت گرفت که تحریم‌هایی را علیه ایران اتخاذ کرده‌بودند. ایران نیز درمقابل درخواست غرامتی 4‌میلیارد دلاری را به دیوان بین‌المللی داوری فرستاد.  با این حال به‌دنبال پیشرفت چشمگیر در تعیین چارچوب مذاکرات هسته‌ای ایران و کشور‌های 1+5، مقامات روس عنوان کردند که این‌گونه تحریم‌ها دیگر ضرورتی ندارد و «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه نیز تأکید کرد که لغو این ممنوعیت «از سوی روسیه و به شکل داوطلبانه و یک‌طرفه صورت گرفته است».  اما به نظر می‌رسد، اقدام اخیر روسیه نارضایتی آمریکا را نیز به‌همراه داشته‌است. «ماری‌ هارف»، سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا این اقدام روسیه را «غیرسازنده» خواند، هرچند که در ادامه اذعان کرد، در جریان آن هیچ هنجار یا قانون بین‌المللی نقض نشده‌است. سخنگوی وزارت‌خارجه با اشاره به موضع «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا گفت: «ما تصور می‌کنیم حرکت روسیه در زمان فعلی غیرسازنده است».

 


تعداد بازدید :  247