شماره ۵۴۱ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۷ فروردين
صفحه را ببند
اخبار جهان

فراخوان حوثی‌ها برای اعتراض
به قطعنامه شورای امنیت
جنبش حوثی‌های یمن اقدام شورای امنیت سازمان ملل در اعمال تحریم‌ علیه این گروه را محکوم کرد و آن را «حمایت سازمان ملل از تجاوز» خواند و همچنین خواستار برپایی تظاهراتی در اعتراض به قطعنامه شد. به گزارش پرس تی‌وی، کمیته عالی انقلابی حوثی‌های یمن از اقشار مختلف مردم خواست تا با شرکت در تظاهرات امروز، قطعنامه شورای امنیت در حمایت از «تجاوز» را محکوم کنند. شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه با تصویب قطعنامه‌ای تحریم‌های تسلیحاتی علیه حوثی‌ها را اعمال کرد. این قطعنامه در شورای امنیت با 14 رای موافق تصویب شد درحالی‌که روسیه به آن رای ممتنع داد . روسیه که دارای حق وتو در شورای امنیت است پیش‌ از این تأکید کرده ‌بود که تحریم‌های تسلیحاتی باید علیه همه طرف‌های درگیر در یمن اعمال شود و نه فقط حوثی‌ها. در همین حال عبدالله معالمی سفیر عربستان در سازمان ملل این قطعنامه را «تایید بسیار صریح» حملات هوایی خواند و تهدید کرد «اگر حوثی‌ها قطعنامه را رعایت نکنند با حملات بیشتری مواجه خواهند شد». دفتر رئیس‌جمهوری مصر نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد که مصر و عربستان‌سعودی درباره انجام «یک رزمایش عمده نظامی» در عربستان با حضور سایر کشورهای خلیج‌فارس مشورت کرده‌اند. حوثی‌ها که بخشی از کمیته‌های مردمی یمن هستند دولت عبد ربه منصور‌هادی، رئیس جمهوری فراری و سابق یمن را به فساد، ناتوانی در تأمین امنیت و اداره درست امور کشور متهم کرده‌اند. این گروه به تدریج کنترل امور دولتی را با هدف مهار ارعاب و فساد در اختیار گرفت. عربستان‌سعودی از ششم فروردین امسال بدون هیچ‌گونه مجوز سازمان ملل، در تلاش برای بازگرداندن‌هادی، متحد نزدیک ریاض، تهاجم نظامی به این کشور را آغاز کرد. بنا بر گزارش‌ها، حدود دو‌هزار و 600 نفر در حملات هوایی عربستان در یمن کشته و تعداد زیادی دیگر زخمی شده‌اند.

موافقت اوباما با خروج کوبا از فهرست کشور‌های حامی تروریست
کاخ‌سفید اعلام کرد باراک اوباما رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، کوبا را از فهرست کشورهای حامی تروریسم حذف خواهد کرد. این اقدام رئیس‌جمهوری آمریکا به‌ دنبال دیدار تاریخی باراک اوباما و رائول کاسترو، رئیس‌جمهوری کوبا در اجلاس سران قاره آمریکا در پاناما و در راستای عادی‌سازی روابط دو کشور انجام می‌شود. با این حال اجرای چنین تصمیمی به موافقت کنگره آمریکا نیاز دارد. «مارکو روبیو»، سناتور جمهوری‌خواه این تصمیم کاخ‌سفید را محکوم کرد و گفت: کوبا همچنان از تروریسم حمایت می‌کند. در سوی دیگر رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در پیامی به کنگره گفت: «دولت کوبا در 6 ماه گذشته هیچ کمکی در اختیار تروریسم بین‌المللی نگذاشته و اطمینان داده است که در آینده هم از اقدامات تروریستی در جهان حمایت نخواهد کرد». سخنگوی کاخ‌سفید نیز در اظهاراتی جداگانه عنوان کرد: «نگرانی‌های ما در مورد سیاست‌ها و اقدامات کوبا در مورد موضوعاتی است که به نگه داشتن یا حذف کوبا از فهرست حامیان دولتی تروریسم ارتباطی ندارد».

تظاهرات اعتراضی علیه ساخت نخستین نیروگاه برق اتمی در ترکیه
مردم ترکیه همزمان با ساخت نخستین نیروگاه برق اتمی که پروژه‌ای 20‌میلیارد دلاری است دست به راهپیمایی اعتراضی زدند. به گزارش ایسنا، پس از مراسم آغاز به ساخت این نیروگاه برق اتمی که آنکارا امیدوار است دوره‌ای جدید از تأمین انرژی را برای کشور به همراه داشته باشد، فعالان محیط‌زیست به دروازه‌های آهنین سایت آکویو در شهر مرسین در ساحل مدیترانه نزدیک شده و علیه این ساخت‌وساز دست به اعتراض زدند. معترضان تلاش کردند تا خودشان را در میان جمعیت نیروهای امنیتی، خبرنگاران و هیات‌های رسمی در محل مراسم جا دهند اما پلیس با استفاده از آب پرفشار آنها را متفرق کرد. این نیروگاه که قابلیت تولید 1200 مگاوات برق را دارد، همانند نخستین نیروگاه برق اتمی ایران توسط آژانس اتمی «روس اتم» روسیه ساخته می‌شود. آکویو نخستین نیروگاه برق اتمی از سه نیروگاهی است که قرار است وابستگی ترکیه را به نفت و گاز ایران و روسیه بکاهد.

کمک‌ 200‌میلیون دلاری آمریکا
به عراق
«حیدر عبادی»، نخست‌وزیر عراق روز سه‌شنبه با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در کاخ‌سفید دیدار کرد. در این دیدار، باراک اوباما از کمک بشردوستانه ۲۰۰‌میلیون دلاری آمریکا به عراق خبر داد اما اشاره‌ای به کمک‌های نظامی و تسلیحاتی به بغداد نکرد. این درحالی است که دولت عراق در ادامه عملیات آزادسازی مناطق تحت اشغال داعش به کمک‌های تسلیحاتی نیاز مبرمی دارد و پیش‌تر اعلام شده بود که کمک‌های نظامی آمریکا یکی از انگیزه‌های اصلی سفر نخست‌وزیر عراق به واشنگتن است.

 


تعداد بازدید :  260