شماره ۵۴۱ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۷ فروردين
صفحه را ببند
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:
موضعگیری رحمانی‌فضلی درباره پول‌های کثیف درست بود

شهروند| موضوع ورود پول‌های کثیف ناشی از قاچاق موادمخدر به حوزه قدرت و انتخابات بلافاصله پس از مطرح شدن توسط عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور مورد انتقاد شدید تعدادي از نمایندگان مجلس قرار گرفت. وزیر کشور اما همچنان از مواضع خود دفاع کرد و در آخرین موضع‌گیری هم گفته که منتظر است تا مجلس از او برای توضیح درباره پول‌های آلوده دعوت کند. آقای رحمانی‌فضلی تأکید می‌کند که به‌هرحال وجود جریان مالی فاسد و ناسالم در کشور می‌تواند حوزه‌های فراوانی ازجمله حوزه قدرت و سیاست را آلوده کند. احمد شوهانی عضو کمیسیون امنیت ملی و نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی می‌گوید نه‌تنها اظهارات وزیر کشور را تأیید می‌کند بلکه تجربیات شخصی هم دراین‌باره دارد. آقای شوهانی معتقد است ضعف فعلی در اجرا است اما رحمانی‌فضلی نباید از مواضع خود کوتاه بیاید.
وزیر کشور چندی پیش درباره احتمال ورود پول‌های کثیف ناشی از قاچاق موادمخدر به جریان قدرت و خصوصاً استفاده از این پول‌ها در انتخابات هشدار داد، شخصاً به‌عنوان یکی از نمایندگان مجلس با اظهارات آقای وزیر موافق هستید؟
انتظاری که مردم از وزارت کشور دارند این است که بتواند سلامت انتخابات را در هر شرایطی تأمین کند و من فکر می‌کنم یکی از مشکلاتی که در دوره‌های گذشته داشته‌ایم استفاده از پول و امکانات نامشروع در انتخابات است. درواقع باید مراقب باشیم این موضوع باب نشود  تا کسانی که وضع مالی خوبی دارند و یا دسترسی به امکانات خاصی دارند بتوانند به‌وسیله این پول و امکانات بر انتخابات تأثیر بگذارند. درباره ادعای آقای رحمانی‌فضلی متاسفانه باید بگویم که من نمی‌توانم این ادعا را رد کنم و تا حد زیادی با او موافق هستم و فکر می‌کنم این موارد در گذشته هم بوده.
فکر می‌کنید چرا چنین بستری در فضای انتخاباتی کشور بوجود آمده است؟
وزیر کشور اعلام آمادگی کرده است که مستندات خود را در یک جلسه غیرعلنی در مجلس مطرح کند، این یک زنگ خطر برای دستگاه‌های نظارتی است. در شهرستان‌ها این روند تزریق پول‌های آلوده به انتخابات وجود دارد برخی افراد با این ترفند به انتخابات ورود می‌کنند و از آن‌جا که انتخابات در ایران حزبی نیست، تشکل‌های سیاسی به صورت غیرشفاف ورود می‌کنند و از یک کاندیدا حمایت می‌کنند.
به‌عنوان یک نماینده مجلس تجربیات شخصی هم دراین‌باره دارید؟ یعنی در حوزه انتخابیه خودتان و هنگامی که برای ورود به انتخابات مجلس ورود می‌کردید با چنین مواردی هم برخورد داشته‌اید؟
در حوزه انتخابیه خود من هم در دوره گذشته عده‌ای دلال مشغول خرید و فروش رای مردم بودند و به نفع عده‌ای خاص رای جمع می‌کردند حالا این‌که این پول از کجا آمد و به چه طریقی کسب شد را من خبر ندارم اما کاملاً مشخص بود که این عده آرای افراد فقیر را می‌خریدند و به‌هرحال سرجمع این آرا رقم قابل توجهی بود.
عزم جدی در خود مجلس برای برخورد با این تخلف و ورود به موضوع به‌عنوان قوه مقننه می‌بینید؟
قوانینی از قبل بوده که ما فکر می‌کنیم کافی هم باشد. به نظر من ضعف اصلی در اجراست. وزیر کشور باید در اجرا سازوکار لازم را برای جلوگیری از تخلف و ورود پول‌های کثیف به انتخابات در نظر بگیرد. حتی اگر فکر می‌کنند که ضعف‌هایی در قوانین وجود دارد می‌توانند این ضعف‌ها را به ما منتقل کنند و مجلس در سریع‌ترین زمان ممکن خلأ‌های قانونی را بررسی می‌کند. درحال حاضر اما فکر می‌کنم خلأ اصلی در حوزه اجرا و نیز دستگاه قضایی است که به‌طور جدی به این قضایا ورود نکرده‌اند. حتی همین افشاگری وزیر کشور هم حرکت خوبی بود اما توقعی که وجود دارد این است که با انتقادات از صحنه خارج نشود و محکم از مواضع خودش دفاع کند.
سوال دیگری که مطرح می‌شود مربوط به همین انتقادات از سخنان وزیر کشور است، فکر می‌کنید چرا بلافاصله پس از اظهارات رحمانی‌فضلی درباره ورود پول‌های آلوده به انتخابات چنان مواضع سختی از طرف مجلس گرفته شد؟
آنهایی که موضع گرفتند بیشتر وابستگی به یک جناح سیاسی خاص داشتند که من و شما این جریان را به خوبی می‌شناسیم. این جریان منتظر است تا یک نفر در دولت موضعی بگیرد تا با او مخالفت کنند و کاری به درستی و غلطی حرف ندارند. اکثریت مجلس اما فکر می‌کنند ممکن است دولت نگاه سیاسی بر سر این موضوع داشته باشد هرچند نظر مثبتی دارند و منتظر هستند تا آقای وزیر مستنداتش درباره موضوع را به آنها ارایه کند.


تعداد بازدید :  219