شماره ۵۴۱ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۷ فروردين
صفحه را ببند
به مناسبت سالگرد درگذشت بنیانگذار شورای کتاب

شهروند| پروين دولت‌آبادي در‌سال 1303 در اصفهان چشم به جهان گشود. او تحصيلاتش را در همان شهر شروع كرد و در تهران به پايان رساند.
 دولت آبادی، شاعر و از بنیان‌گذاران شورای کتاب کودک بود و در‌سال 1366 برنده جایزه شعر شورای کتاب کودک شد.
دولت‌آبادی پس از دبیرستان تصمیم داشت تحصیل را در رشته نقاشی و مجسمه‌سازی در دانشکده هنرهای زیبا ادامه دهد و چند جلسه هم در دانشگاه شرکت کرد اما بازدید از یک پرورشگاه مسیر او را عوض کرد. پرورشگاه متعلق به شهرداری تهران بود و پدرش ریاست کل آن را برعهده داشت. خواهرش مهین نیز به اداره بخش شیرخوارگاه آن می‌پرداخت. پروین تصمیم گرفت به سرپرستی و تربیت کودکان پرورشگاه بپردازد. مرحله‌ بعدي فعاليت شغلي او در بخش آموزش كارگران شركت نفت بود كه در آن‌جا به با سوادكردن كارگران همت گماشت. پروين دولت‌آبادي بعد يك مدرسه ابتدايي به نام «شيوا » تأسيس كرد و پس از يك دوره پنج ساله دوباره به شركت نفت بازگشت و تا رسيدن به سن بازنشستگي در اداره تعاون سازمان پخش به كار ادامه داد.او تلاش کرد تا شعر کودکان را از حالت پندگونه خارج کرده و اشعاری که جنبه سرگرمی و تفریح برای ایشان داشته باشد ارایه کند. او همچنین آثاری برای بزرگسالان نیز در هر دو سبک سنتی و نیمایی سروده است.
دولت آبادی بیش از۵۰ اثر برای کودکان دارد، از جمله:  «ح‍روف‌ ال‍ف‍ب‍ای‌ زب‍ان‌ ف‍ارس‍ی‌ ب‍ا ن‍ق‍ش‌ ح‍ی‍وان‍ات، ت‍ه‍ی‍ه‌ و ت‍ن‍ظی‍م‌ از اب‍راه‍ی‍م‌ دادپ‍ی‌ با ش‍ع‍ر پ‍روی‍ن‌ دول‍ت‌آب‍ادی»،‌ «خ‍ان‍ه‌‌ م‍ق‍وای‍ی»‌،
«گ‍ل‌ را ب‍ش‍ن‍اس‌ ک‍ودک‌ م‍ن»، «م‍رغ‌ س‍رخ‌ پ‍ا ک‍وت‍اه»، «گ‍ل‌ ب‍ادام‌»، «گ‍ل‌ آم‍د و گ‍ل‌ آم‍د»، ن‍وش‍ت‍ه‌‌هان‍س‌ ک‍ری‍س‍ت‍ی‍ن‌ ان‍درس‍ن‌؛ ت‍رج‍م‍ه‌ ب‍ه ‌ن‍ظم‌ «پ‍روی‍ن‌ دول‍ت‌آب‍ادی»، «ب‍ر ق‍ای‍ق‌ اب‍ره‍ا‌ « و «ه‍لال‌ ن‍ق‍ره‌ای».‌ کتاب «شعر گل بادام» او جایزه  شعر برتر شورای کتاب کودک (۱۳۶۶) را از آن خود کرد.‌ از آثار دولت‌آبادی برای بزرگسالان می‌توان «ش‍ه‍ر س‍ن‍گ‍ی»، «ش‍ع‍ر ن‍و»، «آت‍ش‌ و آب» را نام برد.
پرویــن دولت‌آبــادی روز سه‌شــنبه
 ۲۷ فروردین‌سال ۱۳۸۷ شمسی در سن ۸۴ سالگی بر اثر سکته قلبی در تهران درگذشت.

 


تعداد بازدید :  142